Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 13 | 3 | 135-152

Article title

(Nie)efektywna czy (nie)efektowna resocjalizacja – w obronie resocjalizacji racjonalnej

Authors

Content

Title variants

EN
(In)effective or (in)effective social rehabilitation – in defense of rational rehabilitation

Languages of publication

Abstracts

EN
The author presents rational arguments for effective rehabilitation. He use the influences of the evidence-based trend. He attempts to resolve the crisis in corrective actions in educational work with minors. He categorizes for this purpose the factors influencing effective social rehabilitation - he analyzes the elements of the educational reality located on the side of the rehabilitated person, the social rehabilitation educator, interaction programs and the environment. The exploration of the studied space was made by the author in a manner based on scientific evidence, taking into account the analysis of the literature on the subject.
PL
Wykorzystując wpływy nurtu evidence based, autor przedstawia racjonalne argumenty przemawiające za skuteczną resocjalizacją. Tym samym podejmuje on próbę zażegnania kryzysu w działaniach korekcyjnych w pracy wychowawczej z osobami nieletnimi. W tym celu kategoryzuje czynniki wpływające na skuteczną resocjalizację – analizuje elementy rzeczywistości wychowawczej lokujące się po stronie osoby resocjalizowanej, wychowawcy resocjalizującego, programów oddziaływań oraz środowiska. Eks-ploracji badanej przestrzeni autor dokonuje na podstawie dowodów naukowych, z uwzględnieniem analizy literatury przedmiotu.

Year

Volume

13

Issue

3

Pages

135-152

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

References

  • Andrews, D.A., Bonta, J. 2007. Risk-need-responsivity model for offender. Assessment and rehabilitation. Public Safety Canada Ottawa.
  • Andrews D.A., Bonta J. 2010. The psychology of criminal conduct. LexisNexis Group New Providence.
  • Andrews, D.A., Zinger I., Hoge R.D., Bonta J., Gendreau P., Cullen F.T..1990. Does correctional treatment work? A clinically-relevant and psychologically informed meta-analysis, „Criminology”, vol. 28, nr 2, s. 369–404.
  • Badura, E. 1981. Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela. Warszawa WSiP.
  • Barczykowska A. 2011. Podejście kognitywno-behawioralne w pracy penitencjarnej i postpenitencjarnej (na przykładzie wybranych programów korekcyjnych stosowanych w USA). „Probacja”, nr 2, s. 87–113.
  • Barczykowska, A., Dzierzyńska S. 2012. Zastosowanie mentoringu w działaniach profilaktycznych i resocjalizacyjnych. „Resocjalizacja Polska”, nr 3, s. 263–276.
  • Barczykowska, A., Muskała M. 2012. „TransitionfromPrisontotheCommunityModel” jako przykład zastosowania podejścia multiagencyjnego w zakresie wsparcia procesu readaptacji osób opuszczających zakłady karne. Poznań Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
  • Bielicki, E. 2005. Z problematyki resocjalizacyjnej, Bydgoszcz Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy.
  • Blumstein, A., Cohen J. 1987. Characterizing Criminal Careers, „Science”, vol. 237, s. 985–991.
  • Brzeziński, J. 1996. Metodologia badań psychologicznych, Warszawa PWN.
  • Czapów, Cz. 1962. Młodzież a przestępstwo. Warszawa PWN.
  • Czapów, Cz., Jedlewski S. 1971. Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa PWN.
  • Feynman R.P. 1999. Przyjemność poznania. Zbiór najciekawszych, krótkich wypowiedzi Richarda Feynmana. Warszawa Prószyński i Spółka.
  • Fidelus, A. 2011. W stronę resocjalizacji inkluzyjnej, w: Probacja 2, Warszawa.
  • Gierowski, J.K. 2005. Czynniki ryzyka i opiniowanie przemocy u adolescentów, „Farmakoterapia w Psychiatrii i Neurologii”, nr 2, s. 117.
  • Gierowski, J.K. 2014. Uwagi psychologa sądowego o możliwościach opiniowania o stopniu zagrożenia u osób objętych ustawą z 22 listopada 2013 r., „Przegląd Więziennictwa Polskiego”, nr 82, s. 94.
  • Gordon, T. 1991. Wychowanie bez porażek w praktyce szkolnej. Warszawa Instytut Wydawniczy Pax.
  • Konopczyński, M. 2015. Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Kraków Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Konopczyński, M. 2012. Pytania, pytania, pytania…, wywiad przeprowadzony przez Agatę Pilarską-Jakubczak, „Forum Penitencjarne”, nr 9, s. 14.
  • Kosyrz, Z. 2005. Osobowość wychowawcy, Warszawa PWN.
  • Kotarbiński, T. 1965. Traktat o dobrej robocie, Warszawa Ossolineum.
  • Kopaliński, W. 1990. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa.
  • Kryska – Łabuć, I. 1990. Diagnoza w wychowaniu resocjalizującym, w: Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy – Studia Psychologiczne, zeszyt 7, Bydgoszcz.
  • Machel, H. 2003. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk Wydawnictwo ARCHE.
  • Machel, H. 1994. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Gdańsk Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Marczak, M. 2009. Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, w: Marczak M.(red.), Kraków.
  • Migdał, J. 2008. Resocjalizacja skazanych – utopia czy perspektywiczne wyznanie, Przegląd Więziennictwa Polskiego, nr 61.
  • Mościcka, L. 1985. Wpływ osobowości wychowawców na ich oddziaływania wychowawcze, w: K. Pospiszyl (red.), W poszukiwaniu systemów wychowawczych placówek resocjalizujących dla młodzieży, Warszawa.
  • Muskała, M. 2012. Amerykańskie i angielskie wzory strategii awersyjnych, „Studia Edukacyjne”, nr 21.
  • Muskała, M. 2017. „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Poznań Wydawnictwo UAM.
  • Muskała, M. 2010. Skazani na brak sukcesu? Reprodukcja wykluczenia społecznego w świetle koncepcji Pierre’a Bourdieu, [w:] D. Hildebrandt-Wypych, K. Kabacińska (red.), Młodzież i sukces życiowy, Kraków.
  • Muskała, M. 2006. Więź osadzonych recydywistów ze środowiskiem, Poznań Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
  • Muskała, M. 2011. Zakłady poprawcze readaptacyjne – nowa szansa readaptacji?, „Probacja”, nr 2.
  • Newcomb, T. 1970. Turner, R., Converse, P., Psychologia społeczna. Studium interakcji ludzkich, Warszawa.
  • Opora, R. 2010. Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Gdańsk Wyd. UG.
  • Opora, R. 2010. Refleksje na temat współczesnej resocjalizacji w kontekście jej efektywności, „Resocjalizacja Polska”, nr 1.
  • Opora, R. 2010. Resocjalizacja, wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie. Kraków Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Opora, R. 2006. Rola sędziów i kuratorów sądowych w resocjalizacji nieletnich. Gdańsk Wyd. UG.
  • Opora, R. 2014. Warunki pomyślnej implementacji oddziaływań resocjalizacyjnych, [w:] P. Stępniak (red.), Blaski i cienie współczesnej przestrzeni penitencjarnej. Człowiek a system, Kalisz–Poznań.
  • Ostrowska, K. 2008. Psychologia resocjalizacyjna. Warszawa Fraszka Edukacyjna.
  • Poels, V. 2005. Risk assessment of recidivism of violent and sexual female offenders, Rotora.
  • Pratt, T.C., Gau, J.M., Franklin, T.W. 2011. Key Ideas in Criminology and Criminal Justice. Chicago SAGE Publications, Inc.
  • Pytka, L. 2005. Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
  • Pytka, L. 2010. Pedagogika resocjalizacyjna w Uniwersytecie Warszawskim. Wczoraj, dziś, jutro?, w: Resocjalizacja Polska, Rocznik, nr 1.
  • Pytka L. 1986. Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Warszawa Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Sobczak, S.. 2008. Cele resocjalizacji, w: Urban B., Stanik J.M., Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Warszawa PWN.
  • Sośnicki, K. 1958. Autorytet a wychowanie, „Nowa Szkoła”.
  • Sztuka M. 2017. Resocjalizacja oparta na faktach, w: Mudrecka I. (red.), Teoretyczne i metodyczne aspekty resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie, Warszawa.
  • Urban B., Stanik, J.M. (red.).(2008). Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna t.1 i 2. Warszawa PWN.
  • Węgliński, A. 2004. Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Analiza pedagogiczna, Lublin Agencja Wydawniczo-Handlowa Antoni Dudek.
  • Witkowski, T. 2013. Zakazana psychologia, Warszawa Wydawnictwo Bez maski.
  • Wysocka, E. 2008. Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2076680

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34813_29coll2021
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.