Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 13 | 3 | 165-179

Article title

Stefana Morawskiego droga do uprawiania estetyki/filozofii sztuki. Podstawowe ustalenia (cz. 2.)

Content

Title variants

EN
Stefan Morawski's way to practise aesthetics/philosophy of art. Principal findings (Part 2)

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of the article is to present the scientific profile of Professor Stefan Morawski on the occasion of the 100th anniversary of birth. I present the basic stages of Prof. Morawski's scientific development. I complement it with the main solutions and proposals, which prof. Morawski brought to philosophy, philosophy of culture, aesthetics and theory and art criticism. I also attempt to take into account the bio-graphical elements that influenced Stefan Morawski's life and decisions. This is especially true in the 1940s, 1950s and 1960s.
PL
Celem artykułu jest przedstawienie sylwetki naukowej prof. Stefana Morawskiego z okazji jego 100. rocznicy urodzin. Przedstawiam podstawowe etapy rozwoju naukowego prof. Morawskiego. Uzupełniam powyższe o główne rozwiązania i propozycje, które prof. Morawski wniósł do filozofii, filozofii kultury, estetyki i teorii i krytyki sztuki. Czynię również próbę uwzględnienia elementów biograficznych, które miały wpływ na losy i decyzje podejmowane przez Stefana Morawskiego. Dotyczy to szczególnie lat 40., 50.i 60. XX wieku.

Year

Volume

13

Issue

3

Pages

165-179

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

References

  • Bauman, Z. (1998). Prawodawcy i tłumacze. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  • Featherstone, M. (2007). Consumer Culture and Postmodernism. London: SAGE Publication.
  • Firsby, D. (1986) Fragments of Modernity, Theories of Modernity in the Works of Simmel, Krakauer and Benjamin. London: M.I.T. Press.
  • Habermas, J. (2000). Filozoficzny dyskurs nowoczesności. Kraków: Universitas.
  • Lorenc, I. Sztabiński, G. (2013). Logos, Mythos and Avant-garde Art. The Philosophical and Aesthetic Views of Stefan Morawski. W: K. Wilkoszewska (edit.), 20th Century Aesthetics in Poland. Masters and Their Followers (s. 112-127). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SEMPER.
  • Marks, K. (1844). Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844 r. Pobrane z: https://www.marxists.org/polski/marks-engels/1844/rekopisy/rekopisy.htm#R04.
  • Morawski, S. (1958a). Estetyczne królestwo Ingardena. Nowa Kultura, nr 27, s. 8, 11.
  • Morawski, S. (1958b). Estetyczne królestwo Ingardena. Sprostowanie. Nowa Kultura, nr 28, s. 7.
  • Morawski, S. (1958c). Ingardenowska koncepcja sztuki filmowej. Kwartalnik Filmowy, nr 4, s. 17 – 32. ISSN: 0452-9502.
  • Morawski, S. (1960). O przedmiocie, metodach i zadaniach estetyki. Kultura i Społeczeństwo, nr 1 – 2, s. 235 – 246. ISSN: ISSN: 0023-5172 (Print) ISSN: 2300-195X (Online).
  • Morawski, S. (1961). Sztuka – narody – świat. Kultura i Społeczeństwo, nr 3, s. 89 – 98. ISSN: 0023-5172.
  • Morawski, S. (1963). Przedmiot i metoda estetyki. Studia Filozoficzne, nr 3 – 4, s. 175 – 205. ISSN: 0039-3142.
  • Morawski, S. (1966). Niezwykła kronika M. Porębskiego. Studia Estetyczne”, t. III, s. 381 – 391.
  • Morawski, S. (1970a). Roman Ingarden. Współczesność, nr 15, s. 4.
  • Morawski, S. (1970b). Szkoła stawiania pytań cz. 1. Studia Estetyczne, t. VII, s. 261 – 282.
  • Morawski, S. (1971a). Happening. Rodowód – charakter – funkcje. Dialog, nr 9, s. 109 – 131. ISSN: 0012-2041.
  • Morawski, S. (1971b). Happening. Rodowód – charakter – funkcje. Dialog, nr 10, s. 117 – 136. ISSN: 0012-2041.
  • Morawski, S. (1971c). Szkoła stawiania pytań cz. 2. Studia Estetyczne, t. VIII, s. 243 – 256.
  • Morawski, S. (1973a). List otwarty do Tadeusza Kantora. Dialog, nr 8, s. 161 – 164 [tekst ten jest wyjaśnieniem stanowiska Morawskiego i polemiką z: Borowski, W. Happeningi Tadeusza Kantora. Dialog, nr 9, s. 103 – 107]. ISSN: 0012-2041.
  • Morawski, S. (1973b). O przedmiocie i metodzie estetyki. Warszawa: Książka i Wiedza.
  • Morawski, S. (1973c). Paradoksy estetyczne najnowszej awangardy. Studia Socjologiczne, nr 3, s. 105 – 121. ISSN: 0039-3371.
  • Morawski, S. (1973d). Pojmowanie dzieła sztuki dawniej i dziś. W: P. Skubiszewski (red.), Wstęp do historii sztuki (s. 43 – 68) t. 1. Warszawa: PWN.
  • Morawski, S. (1974a). Inquiries into the Fundamentals of Aesthetics. Cambridge, Massachusetts, London: M.I.T. Press.
  • Morawski, S. (1974b). Sens awangardy. Literatura, nr 47, s. 10. ISSN: 0137-2548.
  • Morawski, S. (1975). Awangarda XX wieku – stara i nowa. Miesięcznik Literacki, nr 3, s. 53 – 72.
  • Morawski, S. (1976a). Dokąd zmierza amerykańska awangarda? cz. 1. Sztuka, nr 4, s. 32 – 39. ISSN: 0324-8232.
  • Morawski, S. (1976b). Moholy–Nagy, czyli utopia technologiczna. Sztuka, nr 1, s. 46 – 49. ISSN: 0324-8232.
  • Morawski, S. (1978). Pułapki i dylematy neoawangardy (na marginesie pewnej wystawy). Sztuka, nr 3, s. 57 – 61. ISSN: 0324-8232.
  • Morawski, S. (1980). Warianty interpretacyjne formuły >zmierzch sztuki<. Studia Socjologiczne, nr 4, s. 231 – 258. ISSN: 0039-3371.
  • Morawski, S. (1981a). Rewolucja i awangarda (lata dziesiąte do trzydziestych). Puls, nr 11 – 12, s. 18 – 41.
  • Morawski, S. (1981b). Sztuka jako forma samoświadomości. W: B. Sobota, A. Lachowicz (red.), Sztuka i myśl. II Międzynarodowe Triennale Rysunku (s. 89 – 109). Wrocław: s.n.
  • Morawski, S. (1982a). Happening. Happening und Konzeptualismus – Eine Enzyklopädische Verfassung. Journal of the Faculty of Letters. The University of Tokyo. Aesthetics, t. 7, s. 68 – 84. ISSN: 0386-2593.
  • Morawski, S. (1982b). Rozmyślania bez tytułu. W: E. Dawidejt-Jastrzębska (red.), Sztuka otwarta. Parateatr II. Działania integracyjne (s. 120 – 137). Wrocław: Ośrodek Teatru Otwartego „KALAMBUR”.
  • Morawski, S. (1984). O utopiach awangardy z lat dziesiątych i dwudziestych. Literatura, nr 3, s. 12 – 14. ISSN: 0137-2548.
  • Morawski, S. (1985a). Na zakręcie: od sztuki do po-sztuki. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Morawski, S. (1985b). O słabościach praxis neoawangardowej i niedostatkach teorii awangardy. W: U. Czartoryska, R. W. Kluszczyński (red.), Wybory i ryzyka awangardy. Studia z teorii awangardy (s. 7 – 27). Warszawa, Łódź: PWN.
  • Morawski, S. (1985c). Awangarda artystyczna (o dwu formacjach XX wieku). W tegoż: Na zakręcie: od sztuki do po-sztuki (s. 249 – 278). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Morawski, S. (1986a). Happening. Rodowód – charakter – funkcje. W: K. Milczarek-Panowska (red.), Współczesny teatr poszukujący (s. 76 – 82). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Morawski, S. (1986b). On Ingarden’s selection Paper in Aesthetics. Canadian Philosophic Review, t. VI, nr 8, s. 383-386. ISSN: 0228-491X.
  • Morawski, S. (1988). Perfidna gra z przeszłością. (Awangarda, postmodernizm. Czy sztuka jest w stanie kryzysu?) [rozmowę przeprowadził M. Karpiński]. Polityka, nr 49, s. 8.
  • Morawski, S. (1989a). Szok. W: E. Żylińska (red.), Krajobraz po szoku (s. 17 – 32). Wydawnictwo Przedświt.
  • Morawski, S. (1989b). The Artistic Avantgarde (On two 20th Century Formations). Polish Art Studies, t. 10, s. 79 – 107. ISSN: 0208-7243.
  • Morawski, S. (1990a). Komentarz do kwestii postmodernizmu, cz. 1. Studia Filozoficzne, nr 4, s. 33 – 59. ISSN: 0039-3142.
  • Morawski, S. (1990b). Pop-art po trzydziestu latach. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Scientiae Artium et Litterarum, z. 1, s. 189 – 224. ISSN: 0860-7443.
  • Morawski, S. (1992). Happening. W: A. Brodzka (red.), Słownik literatury polskiej XX wieku (s. 367 – 372). Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Morawski, S. (1996). The Troubles with Postmodernism. London: Routldedge.
  • Morawski, S. (1997a). Dwa różne końce dwóch stuleci. Dekada Literacka, nr 10 – 11, s. 12.
  • Morawski, S. (1997b). Happening. Style. Pojęcia. Nurty. Tygodnik Kulturalny, nr 15, s. 6, 15. ISSN: 0564-5751.
  • Morawski, S. (1998). O sytuacji artysty w świecie efemeryd. Twórczość, z. 3, s. 86 – 101. ISSN: 0041-4727.
  • Morawski, S. (1999). Niewdzięczne rysowanie mapy... O postmodernie(izmie) i kryzysie kultury. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernik.
  • Posern-Zieliński, A. (1987). Akulturacja. W: Z. Staszczak (red.), Słownik etnologiczny (s. 16 – 19). Warszawa – Poznań: PWN.
  • Przybysz, P. J. (2010). Filozofia sztuki Stefana Morawskiego. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  • Przybysz, P. J. (2016). Stefan Morawski 1921-2004. W: W. Baranowski, W. Tygielski, A. Kajetan Wróblewski (red.), Portrety uczonych. Profesorowie Uniwersytetu Warszawskiego po 1945, L-R (s. 292-307). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Przybysz, P. J. (2018). Where is Culture Heading? Critical Reflections on Stefan Morawski’s Proposals. Colloquium, nr 4, s. 143-164. ISSN: 2081-3813.
  • Przybysz, P. J. (2019). Kryzys kultury jako uzasadnienie końca sztuki: uwagi na marginesie rozstrzygnięć Stefana Morawskiego. W: L. Makky (red), Otázky a problémy perspektív umenia, respektíve „koncov umenia” v estetických, umenovedných a filozofických teoriach (s. 92-107). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity.
  • Szahaj, A. (2001). Stefana Morawskiego prywatna wojna z postmodernizmem. Odra, nr 1, s. 56 – 61.
  • Turoń-Kowalska, A. (2018). Historia pewnego złudzenia. „Heglowskie ukąszenie” Leszka Kołakowskiego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Wagner, P. (1994). A Sociology of Modernism. Liberty and Discipline. London, New York: Routledge.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2076662

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34813_31coll2021
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.