Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 1(1) | 141-154

Article title

Znaczenie wina we współczesnej dyplomacji gospodarczej i kulturalnej

Content

Title variants

EN
The importance of wine in modern economic and cultural diplomacy

Languages of publication

Abstracts

EN
The considerations in this article are an attempt to grasp and deeply analyze the relationship between wine and politics in the contemporary world. The importance of wine on the international stage is a multi-threaded topic, but the work focuses primarily on the special role of wine in the cross-country dimension. The author uses the method of case study analysis to present the activities of Russia’s economic diplomacy and France’s cultural diplomacy. Their example allows us to understand the role of wine in the implementation of individual foreign policy goals, including strengthening the power and prestige of the state in the international arena.

Publisher

Year

Issue

Pages

141-154

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

References

  • Ambasada Francji w Polsce (red.). (2014). Francja główną potęgą rolniczą w Europie. Pobrane z: https://pl.ambafrance.org/Francja-glowna-potega-rolnicza-w. [do-stęp: 12.11.2020].
  • Barton, R. (red.). (2017). Winne szlaki. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Pascal.
  • Bieńczyk, M. (2018). Wszystkie kroniki wina. Warszawa: Wielka Litera.
  • Całus, K. (2014). Rosyjskie sankcje wobec Mołdawii. Niewielkie efekty, spory potencjał. Komentarze OSW, nr 152, ss. 1-8.
  • Cummings, M. (2003). Cultural Diplomacy and the United States Government: a Survey. Waszyngton: Americans for the Arts.
  • Ćwiek-Karpowicz, J., Secrieru S. (red.). (2015). Sankcje i Rosja. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
  • Falkowski, K. (2018). Wpływ Rosji na międzynarodową konkurencyjność Białorusi, Gruzji, Mołdawii oraz Ukrainy w XXI wieku. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 352, ss. 56-64.
  • Kagan, R. (2003). Potęga i raj. Ameryka i Europa w nowym porządku świata. Warszawa: Studio Emka.
  • Kieliszewski, P. Poprawski, M. (2009). Instytucje publiczne i dyplomacja kulturalna. Potencjały i wyzwania. Zarządzanie publiczne, nr 3/9, ss. 19-31.
  • Kosienkowski, M. (2010). Naddniestrzańska Republika Mołdawska: determinanty przetrwania. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Kublik, A. (2019). Rosja ukarze Gruzję za obrażenie Putina. Szykują sankcje na gruzińskie wina i wodę Borżomi. Gazeta Wyborcza. Pobrane z: https://wyborcza.pl/7,155287,24975648,rosja-ukarze-gruzje-za-obrazenie-putina-szykuja-sankcje--na.html. [dostęp: 13.11.2020].
  • Landale, J. (2019). Diplomacy and alkohol. Diplomat Magazine. Pobrane z: https://diplomatmagazine.com/diplomacy-and-alcohol/. [dostęp: 13.11.2020].
  • Langowska, J. (2018). Dyplomacja kulturalna czy kulturowa, - definiowanie kultury i jej roli na arenie międzynarodowej z perspektywy nauk humanistycznych. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego, Nauki Humanistyczne, nr 21 (2/2018), ss. 37-60. DOI: 10.26361.
  • Miłoszewska, D. (2009). Europejska soft power w kontekście rozważań Josepha Nye’a. w: C. Trosiak (red.), Perspektywy rozwoju Unii Europejskiej po rozszerzeniu z 2007 – przegląd zagadnień, (ss. 53-63). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  • Ministerstwo Spraw Zagranicznych (red.). (2013). Nowy wymiar dyplomacji. Miejsce wydania: Warszawa.
  • Ministerstwo Spraw Zagranicznych (red.). (2017). Strategia Polskiej Polityki Zagranicznej 2017-2021. Miejsce wydania: Warszawa.
  • National Office for Vine and Wine (red.). (2019). Mołdawskie krajowe biuro ds. winorośli i wina: innowacyjna strategia ukierunkowana na jakość przynosi efekty w postaci rekordowej liczby medali. Polska Agencja Prasowa. Pobrane z: http://centrumprasowe.pap.pl/cp/pl/news/info/136495,,moldawskie-krajowe-biuro-d-s-winorosli-i-wina-innowacyjna-strategia-ukierunkowana-na-jakosc-przynosi-. [dostęp: 13.11.2020].
  • Nye, J. (2007). Soft power. Jak osiągnąć sukces w polityce światowej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Organski, A. (1958). World Politics. Nowy Jork: Knopf.
  • Orłowski, T. (2015). Protokół Dyplomatyczny. Między Tradycją a nowoczesnością. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
  • Pater, P. (2013). Konglomerat marek luksusowych w czasach kryzysu. Analiza działań grupy LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton w latach 2007-2010. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów. Zeszyty Naukowe, nr 132, s. 153-168.
  • Sielska, Z. (2017). Dyplomacja ekonomiczna – na przykładzie stosunków dyplomatyczno – gospodarczych Polski i Chorwacji. Forum Młodych Dyplomatów. Pobrane z: http://www.diplomacy.pl/pl/blog/europa-wschodnia/item/198-dyplo-macja-ekonomiczna-na-przykladzie-stosunkow-dyplomatyczno-gospodarczych--polski-i-chorwacji. [dostęp: 14.11.2020].
  • Sutor, J. (2016). Etykieta dyplomatyczna z elementami protokółu i ceremoniału. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
  • Szczepaniak, R. (2011). Soft power „miękka siła”, w relacjach międzynarodowych. Dyplomacja kulturalna - redefinicja pojęcia z doświadczeń kulturoznawcy. Horyzonty Polityki, nr 2(3) 2011, s. 197-210.
  • Włodkowska, A. (2010). Wykorzystanie hard i soft power przez Federację Rosyjską w regionie czarnomorskim. w: T. Kapuśniak (red.) Unia Europejska i Federacja Rosyjska wobec regionu Morza Czarnego (s. 59-71). Lublin: IEŚW.
  • Zięba, R. (2005). Wstęp do teorii polityki zagranicznej państwa. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
32772135

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34813_psc_1_2020_9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.