Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 4(16) | 59-76

Article title

Przesłanki metodologiczne etyki bezpieczeństwa

Content

Title variants

EN
The Methodological Premises of Security Ethics

Languages of publication

Abstracts

EN
Two approaches can be distinguished in research on the problem of morality within security. The first of these is the result of activities that form a person’s environment, determined through harmless technology, social relations, politics, law, etc. They define the conscious creation of a common social heritage. In this sense, security is an emanation of culture and a guarantee of a continued existence protected by civilization and progress. In the second, security is a function of the biological nature of a healthy life (genes, hormones, metabolism, etc.), ability and the fulfilling of the conditions for survival. In this understanding, security is an emanation of nature.  However, ethics, which address both of these dimensions, should construct norms and values and set priorities that support heritage and life, thereby strengthening society. To aid in this necessity, we have a law that enables the possibility of existence in the area of public relations. It is ethics that, by reducing potential threats in the scope of its competencies, corrects faults disrupting the existence of a human-friendly civilization. That is why every activity and all research aimed at creating the conditions for a good life has a security facet supported by science and technology, as well as a moral facet supported by ethics, law and customs. The instruments of this are axiology, aretalogy, deontology, ethology, praxeology and bioethics.

Keywords

EN

Publisher

Year

Issue

Pages

59-76

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Wojskowa Akademia Techniczna
  • Wojskowa Akademia Techniczna

References

  • Adamkiewicz, M. (2021). Etyczne przejawy wiedzy o bezpieczeństwie. Warszawa: Wydawnictwo WAT.
  • Apel, K-O. (1996). Uniwersalistyczna etyka współodpowiedzialności. Etyka, Nr 29, ss. 9-28.
  • Borowski, H. (1990). Zarys etyki. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Czarnecki, P.S. (2006). Etyka. Warszawa: Druk Kompas II.
  • Gasparski, W. (2003). Konflikty interesów jako kwestia etyczna biznesu. Prakseologia, Nr 143, ss. 9-28.
  • Gruber, H. (1897). Życie i doktryna Augusta Comte założyciela pozytywizmu. Warszawa: Nakład Redakcji „Niwy”.
  • Grzegorczyk, A. (1989). Etyka w doświadczeniu wewnętrznym. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
  • Hajduk, E. (2005). Człowiek dobry. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Harari, Y.N. (2015). Homo deus. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Hołub, G. (2004). Wybór należy do ciebie? Pomiędzy obiektywnym a subiektywnym rozumieniem dobra. Cywilizacja, Nr 10, ss. 67-75.
  • Hostyński, L. (2004). Antropologia wartości. Anthropos, Nr 3, ss. 223-230.
  • Jankowski, H. (1980). Przedmiot etyki – moralność. W: H. Jankowski (red.) Etyka, (ss. 9-122). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Jaroń, J. (1995). Z etyką na ty. Od egipskiego Ptahotepa do Karola Wojtyły. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie.
  • Jaworski, P. (2004). Wychowywać swobodnie czy do wolności. Cywilizacja, Nr 10, ss. 76-83.
  • Jedynak, S. (1983). Z teorii i historii etyki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Kalita, Z. (1995). Etyka. Antologia tekstów. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Kitler, W., 2011, Bezpieczeństwo narodowe RP. Podstawowe kategorie, uwarunkowania, system. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.
  • Kotarbiński, T. (1956). Sprawy sumienia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Kotarbiński, T. (1987). Pisma etyczne. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Majka, J. (1993). Chrześcijańska myśl społeczna. Etyka społeczna i polityczna. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych.
  • Michalik, M. (2003). Od etyki zawodowej do etyki biznesu. Warszawa: Fundacja Innowacyjna WSS-E.
  • Miłaszewicz, D. (2016). Zaufanie jako wartość społeczna. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 259, ss. 80-88.
  • Ogonowska, A. (2004). Globalizacja. Sylwetki bohaterów ponowoczesności. Kultura Popularna, Nr 1, ss. 7-14.
  • Ossowska, M. (2004). Podstawy nauki o moralności. Warszawa: De Agostini & Altaya.
  • Pańpuch, Z. (2000). Znaczenie cnót dla realizowania się człowieka jak osoby. Człowiek w Kulturze, Nr 13, ss. 109-120.
  • Podrez, E. (2003). Aksjologiczne i normatywne aspekty zaufania. Prakseologia, Nr 143, ss. 87-98.
  • Skolimowski, H. (1993). Filozofia żyjąca. Eko-filozofia jako drzewo życia. Warszawa: Wydawnictwo Pusty Obłok.
  • Sułek, M., Świniarski, J. (2001). Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego. Warszawa: Dom Wydawniczy Bellona.
  • Szutta, N. (2004). Status współczesnej etyki cnót. Diametros, Nr 1, ss. 70-84.
  • Tatarkiewicz, W. (2002). Historia filozofii, t. 3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Walzer, M. (2009). Prawo i porządek w społeczności międzynarodowej. W: T. Żuradzki, T. Kuniński (red.). Etyka wojny. Antologia tekstów (ss. 145-165). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Władyka, M. (1974). Teoria faktu społecznego w systemie socjologicznym Emila Durkheima. Wrocław: Ossolineum.
  • Zdybicka, Z.J. (2004). Świętość spełnianiem się osoby ludzkiej. Cywilizacja, Nr 10, ss. 196-202.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
32304151

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34813_psc_4_2023_4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.