Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 11 | 45-69

Article title

Udział dynamiki w kształtowaniu czasu linearnego w utworach orkiestrowych Hanny Kulenty

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Rozpad systemu tonalnego w XX wieku zaowocował poszukiwaniami nowych środków, jakimi realizować może się linearny aspekt czasu muzycznego. Funkcję celu, do którego dąży muzyczny proces, pełnioną dotychczas przez centrum tonalne, przejęły środki nie związane z harmoniką w postaci definiowanych kontekstowo kadencji, a w przypadku braku tychże - poprzez linearne procesy regulujące różne muzyczne parametry, jak np. ruch sekundowy w konstrukcji linii melodycznej. Doprowadziło to do wykształcenia nowych typów czasu linearnego, określanych przez Jonathana D. Kramera jako „linearność nieukierunkowana” (nondirected linearity) oraz „wielokierunkowy czas linearny” (multiply-directed linear time). W odniesieniu do muzyki Hanny Kulenty linearny aspekt czasu jest szczególnie podkreślany, przy czym wobec braku cezur formalnych i kadencji, włącznie z tymi definiowanymi kontekstowo, rolę nośnika linearności pełnią procesy linearne występujące na gruncie melodyki, rytmiki, agogiki oraz dynamiki. Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczących procesów linearnych zachodzących na gruncie dynamiki w utworach Kulenty przeznaczonych na orkiestrę symfoniczną. Badania przeprowadzono z wykorzystaniem obliczeń matematyczno-statystycznych. Materiał badawczy obejmuje dzieła powstałe w różnych okresach twórczości kompozytorki, jednakże widoczne są wspólne cechy i tendencje odnoszące się do dystrybucji dynamiki zarówno w wymiarze horyzontalnym, jak i wertykalnym, oraz do operowania kierunkami zmian dynamicznych. Jednoczesne współwystępowanie procesów o różnych długościach i kierunkach stanowi specyficzny przypadek Kramerowskiego „wielokierunkowego czasu linearnego”, a znacząca rola procesów o kierunku wznoszącym służy budowaniu charaktery- stycznej dla twórczości Kulenty permanentnej kulminacji.

Journal

Year

Issue

11

Pages

45-69

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Katedra Teorii Muzyki, Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku

References

  • Inspiruje mnie życie. Wywiad z Hanną Kulenty, [wywiad przeprowadziła Ewa Cichoń], „Kwarta” 2000, nr 6, s. 7–8.
  • Krawczyk Dorota, Czas i muzyka: koncepcje czasu i ich wpływ na kształtowanie formy w muzyce współczesnej, Warszawa 2007.
  • Kramer Jonathan David, The Time of Music. New Meanings, New Temporalities, New Listening Strategies, New York–London 1988.
  • Szwarcman Dorota, Czas Warszawskich Jesieni. O muzyce polskiej 1945–2007, Warszawa 2007.
  • Trochimczyk Maja, The Music of Hanna Kulenty [online], https://www.hannakulenty.com/06.1_te- xts.html (dostęp: 10.11.2020).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2144053

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34861_aspmuz11-02_udz-dyna
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.