Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 31 | 1(61) | 135-154

Article title

Modelki w rozmiarze „zero” vs. modelki XXL – zapowiedź końca kultury slim/fit?

Content

Title variants

EN
Plus-size models vs. size-zero models: is the slim/fit culture going to end?

Languages of publication

Abstracts

EN
In the 21st century, the slim, athletic body has become an object of worship, especially in the modeling business. Fashion models need to meet strict requirements. They are expected to be youthful and thin (not slim) to the max. Recently, however, the popularity of plus-size models has been on the rise. At the same time, the number of people suffering from obesity and overweight has also been increasing. These findings call into question the public perception of plus-size models. Do potential consumers see them as more approachable? Looking for the answer to this question, the author has compared nearly 650 comments on three articles concerning Lane Bryant’s “#I’mNoAngel” advertising campaign, in which plus-size models were presented as an alternative to the size-zero models : Victoria’s Secret Angels.
PL
Żyjemy w XXI wieku, w dobie kultu szczupłej, wysportowanej sylwetki. Wysokie wymagania względem spełniania narzuconego wzorca stawiane są szczególnie w stosunku do przedstawicielek świata modelingu, gdzie od lat dominuje wizerunek sylwetki w rozmiarze „zero”. Ostatnio jesteśmy jednak świadkami coraz częstszego promowania tzw. modelek XXL, czyli modelek noszących rozmiary 42 i większe. Jednocześnie można zauważyć, że w zamożnych krajach Zachodu ciągle przybywa osób z nadwagą i otyłością. W tych okolicznościach pojawia się pytanie, jaki jest odbiór społeczny modelek XXL? Poszukując odpowiedzi na to pytanie, autorka porównała blisko 650 opinii Internautów pod trzema artykułami dotyczącymi kampanii firmy bieliźniarskiej Lane Bryant pt. „#I’mNoAngel”, w których modelki XXL zostały bezpośrednio przeciwstawione modelkom o bardzo szczupłej budowie ciała –„Aniołkom” Victoria’s Secret.

Year

Volume

31

Issue

Pages

135-154

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

References

  • Baudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne. (S. Królak, tłum.) Warszawa: Wydawnictwo Sic!
  • Buczkowski, A. (2005). Społeczne tworzenie ciała. Warszawa: Univertas.
  • Erbel, J. (2006). Zarządzanie cielesnością: o kontrolowaniu materialności kobiecego ciała. Pobrano z http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0009erbel.pdf
  • Foucault, M. (1998). Nadzorowac i karać. (T.Komendant, tłum.) Warszawa: Wydawnictwo Athelier.
  • Giddens, A. (2010). Nowoczesnośc i tożsamość. (A. Szulżycka, tłum.) Warszawa: PWN.
  • Herman, A. (2006). Eksces społecznej nagości. W J. Kurczewski, Praktyki cielesne (s. 113–168). Warszawa: TRIO.
  • Jakubowska, H. (2009). Socjologia ciała. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Kaschack, E. (1996). Nowa psychologia kobiety. Podejście feministyczne. (J. Węgrodzka, tłum.) Gdańsk: GWP.
  • Mauss, M. (1973). Socjologia i antropologia. (K. Pomian, J. Szacki i M. Król, tłum.) Warszawa: PWN.
  • Rogers, M. F. (2003). Barbie jako ikona kultury. (E. Klekot, tłum.) Warszawa: Wydawnictwo Muza S.A.
  • Wolf, N. (1991). The Body Myth. How Images of Beauty are Used Against Women. New York: Anchor Doubleday.
  • Margaret. (2015). #ImNoAngel – promocja bielizny plus size czy antyreklama Victoria's Secret? Snobka. http://www.snobka.pl/artykul/imnoangel-promocja-bielizny-plus-size-czy-antyreklama-victoria-s-secret-21320 [data dostępu 20.06.2017].
  • Światowa Organizacja Zdrowia. Obesity and overweight. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/ [data dostępu 20.06.2017].
  • http://www.pudelek.pl/artykul/77998/modelki_xxl_nie_jestesmy_aniolkami_jestesmy_kobietami/ [data dostępu 20.06.2017].
  • http://m.kobieta.gazeta.pl/kobieta/1,114429,17717895,Nie_tylko_modelki_Victoria_s_Secret_moga_byc_seksowne_html [data dostępu 20.06.2017].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2139308

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34862_fo_2019_1_9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.