Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 34 | 1(67) | 105-123

Article title

Theory and Practice of Visual Thinking Strategies in Upper secondary education

Content

Title variants

PL
Teoria i praktyka strategii myślenia wizualnego w szkolnictwie ponadgimnazjalnym

Languages of publication

Abstracts

PL
Reprezentacje wizualne są wszechobecne we współczesnych mediach i życiu kulturalnym. W naszym zglobalizowanym świecie stanowią one ważne źródło informacji, a zarazem potężne narzędzie manipulacji. Obrazy kształtują naszą percepcję, nasze poglądy i spostrzeżenia. Strategie myślenia wizualnego (Visual Thinking Strategies, VTS) to koncepcja dydaktyczno-metodyczna, która promuje wizualne, poznawcze i społeczne kompetencje uczniów poprzez wspólne oglądanie dzieł sztuki dostosowanych do wieku. Celem badań własnych jest określenie możliwych skutków stosowania VTS w pracy edukacyjnej z 16-letnimi uczniami szkoły ponadgimnazjalnej (szkoła ponadgimnazjalna w Austrii) ze szczególnym uwzględnieniem odniesienia do rozwoju krytycznego myślenia, dynamiki uczestnictwa i procesów interakcji. Dane z pisemnych testów wstępnych i końcowych oraz nagrań wideo zostały przeanalizowane ilościowo w oparciu o kategoryzację dedukcyjną umiejętności krytycznego myślenia oraz kategoryzację indukcyjną z  zastosowaniem kodowania otwartego. Kluczowym wnioskiem z tego projektu jest to, że VTS ma wpływ na umiejętności krytycznego myślenia uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Co więcej, dyskusja w grupie rówieśniczej, która jest prowadzona przez facylitatora VTS, ma pozytywny wpływ na biorących w niej udział uczniów o „słabych” i „wysokich” wynikach.
EN
Visual representations are omnipresent in modern media and cultural life. In our globalized world, they represent important sources of information and, at the same time, powerful tools for manipulation. Images shape our perception, our views and our insights. Visual Thinking Strategies (VTS) is a didactic-methodological concept that promotes visual, cognitive and social competencies of learners by viewing age-appropriate pieces of art together. The aim of the present study is to investigate the possible effects of VTS on 16-year-old students (Upper secondary education in Austria) with specific regard to the development of critical thinking, participatory dynamics and interaction processes. Data from the written pre- and post-tests and videography were quantified and analyzed based on the deductive categorization of Critical Thinking Skills and on inductive categorization via open coding. A key finding of this project is that VTS has an impact on the critical-argumentative thinking skills of students in Upper secondary education. Moreover, the peer group’s discussion, which is led by a VTS facilitator, has a positive effect on the participation of "low-performing" and "high-performing" students.

Year

Volume

34

Issue

Pages

105-123

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Arnheim, R. (2000). Kunst und Sehen. Eine Psychologie des schöpferischen Auges. De Gruyter.
  • DeSantis, K., & Housen, A. (1996–2000). A Brief Guide to Developmental Theory and Aesthetic Development. Retrieved August 10, 2019, from: https://pdfs.semanticscholar.org/5f00/13b70198248314466f5bcdf8627b2978730a.pdf
  • Doelker, C. (1997). Ein Bild ist mehr als ein Bild. Visuelle Kompetenz in der Multimedia-Gesellschaft. Klett-Cotta.
  • Edelstein, W., & Frank, S. (Hrsg.).(2009). Praxisbuch Demokratiepädagogik. Sechs Bausteine für Unterrichtsgestaltung und Schulalltag. Beltz.
  • Elkins, J. (2008). Introduction: The Concept of Visual Literacy, and Its Limitations. In J. Elkins (Ed.), Visual Literacy (pp. 1–9). Taylor & Francis Group
  • Flammer, A. (2008). Entwicklungstheorien. Psychologische Theorien der menschlichen Entwicklung. Verlag Hans Huber.
  • Hoppe-Graff, S. (2014). Denkentwicklung aus dem Blickwinkel des strukturgenetischen Konstruktivismus. In L. Ahnert (Hrsg.), Theorien in der Entwicklungspsychologie (pp. 148–173). Springer.
  • Housen, A. (1983). The Eye of the Beholder: Measuring Aesthetic Development. Harvard Graduate School of Education.
  • Housen, A. (1999). The Eye of the Beholder: Research, Theory and Practice. Retrieved April 5, 2020, from: https://VTShome.org/wp-content/uploads/2016/08/5Eye-of-the-Beholder.pdf
  • Housen, A. (2001–2002). Aesthetic Thought, Critical Thinking and Transfer. Retrieved March 24, 2021, from: https://VTShome.org/wp-content/uploads/2016/08/5Eye-of-the-Beholder.pdf
  • Jung, A., & Kraler, C. (2020). Bilder lesen als elementare Kulturtechnik. Erziehung und Unterricht, (3–4), 241–250.
  • Kantner, H. (2020). „Politische Bilder“ bewusst einsetzen. Anregungen für den Einsatz von visuellen Materialien im Unterricht zur Schulung eines kritisch-reflexiven Sehens und Bildhandelns. Erziehung und Unterricht, (3–4), 270–280.
  • Köffler, N. (2020). Was Fotografie zur visuellen Bildung beitragen kann und was wir von ihr lernen können. Erziehung und Unterricht, (3–4), 251–260.
  • Kuckartz, U. (2016). Qualitative Inhaltsanalyse. Methoden, Praxis, Computerunter-Stützung (2. Aufl.). Beltz Juventa.
  • Lange, D., & Himmelmann, G. (Hrsg.).(2007). Demokratie-Bewusstsein. Interdisziplinäre Annäherung an ein zentrales Thema der Politischen Bildung. Springer.
  • Paul, R., & Elder, L. (2003). Kritisches Denken. Begriffe & Instrumente. Ein Leitfaden im Taschenformat. Retrieved November 5, 2020, from: https://www.criticalthinking.org/files/german_concepts_tools.pdf
  • Rädiker, S., & Kuckartz, U. (2019). Analyse qualitativer Daten mit MAXQDA. Text, Audio und Video. Springer.
  • Reißmann, W. (2015). Mediatisierung visuell: Kommunikationstheoretische Überlegungen und eine Studie zum Wandel privater Bildpraxis. Nomos.
  • Rogers, C. (1985). Die nicht-direktive Beratung (6. Aufl.). Fischer.
  • Yenawine, P. (2013). Visual Thinking Strategies. Using art to deepen learning across school discipines. Harvard Education Press.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2143793

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34862_fo_2022_8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.