Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 22 | 3(87) | 47-69

Article title

Czy pojawienie się mobilnych technologii w klasie szkolnej oznacza zmianę?

Content

Title variants

EN
Does the Emergence of Mobile Technologies in the Classroom Mean Change?

Languages of publication

Abstracts

EN
This article presents and discusses results of empirical research conducted during two school semesters in primary schools in Poland. This study, using a qualitative approach, aims at the tracing of the process of the implementation of tablets into the didactic design in primary schools and changes in the emergent teaching and learning practices. The results show the dominant didactic schemes developed by early education teachers, which are progress, tension and regress.
PL
W artykule zostały przedstawione i omówione wyniki badań empirycznych prowadzonych podczas dwóch semestrów nauki w polskich szkołach podstawowych. Celem badań, w których wykorzystano jakościowe podejście, jest prześledzenie procesu implementacji tabletów w projektowanie dydaktyczne w szkole podstawowej oraz zmian w wyłaniających się praktykach nauczania i uczenia się. Wyniki badań wskazują na obecność dominujących schematów dydaktycznych rozwijanych przez nauczycielki wczesnej edukacji: progres, napięcie i regres.

Year

Volume

22

Issue

Pages

47-69

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

References

  • CERRATTO PARGMAN T., JAHNKE I., DAMSA C., NUSSBAUM M., SÄLJÖ R., 2017, Emergent Practices and Material Conditions in Tablet-mediated Collaborative Learning and Teaching, Workshop at CSCL 2017, ISLS Press, Philadelphia.
  • DYLAK S., 2013, Architektura wiedzy w szkole, Difin, Warszawa.
  • JAHNKE I., BERGSTRÖM P., MÅRELL-OLSSON E., HÄLL L., KUMAR S., 2017, Digital Didactical Designs as research framework: iPad integration in Nordic schools, Computers and Education, Vol. 113.
  • JAHNKE I., KUMAR S., 2014, Digital Didactical Designs: Teachers’ integration of iPads for learningcentered processes, Journal of Digital Learning in Teacher Education, 30 (3).
  • KLUS-STAŃSKA D., 2011, Dlaczego szkolna kultura dydaktyczna się nie zmienia?, Studia Pedagogiczne, 64.
  • KLUS-STAŃSKA D., 2012, Wiedza, która zniewala: transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji, Forum Oświatowe, 46 (1). Czy pojawienie się mobilnych technologii w klasie szkolnej oznacza zmianę?... 69
  • PUENTEDURA R., 2014, SAMR Model, dostęp: http://sites.google.com/a/msad60.org/technology-is-learning/samr-model
  • RABARDEL P., 1995, Les hommes et les technologies, une approche cognitive des instruments contemporains, Armand Colin, Paris.
  • SÄLJÖ R., 2010, Digital tools and challenges to institutional traditions of learning: technologies, social memory and the performative nature of learning, Journal of Computer Assisted Learning, 26.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2139988

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34862_tce_2019_3_3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.