Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 66 | 1 | 149-170

Article title

Bezmiar miar i praktyki niewymierności. Kilka refleksji na marginesie badań bezsensu w szkole

Content

Title variants

EN
Endless testing and non-measurement practices. A few reflections evoked by research on senselessness at school

Languages of publication

Abstracts

EN
The article concerns the excess of measurement procedures at Polish school and the opposing practices of unmeasurability undertaken by young people. Measurement excess at school is discussed in the context of three aspects of the educational process: (1) the amount of activity and curricular content, (2) school assessment, and (3) criteria and rules that unify students' individuality. Students' strategies for dealing with the measurelessness at school are based on relativization, distraction, and resignation from activities. The empirical basis of the text is the results of a qualitative study of male and female pupils' experience of nonsense at school.
PL
Artykuł dotyczy nadmiaru procedur mierzenia w polskiej szkole i sprzeciwiających się im praktyk niewymierności podejmowanych przez młodych ludzi. Nadmiar pomiarów w szkole omówiony został w kontekście trzech aspektów procesu edukacyjnego: (1) ilości aktywności i treści programowych, (2) oceniania szkolnego oraz (3) kryteriów i reguł unifikujących indywidualność uczniów. Uczniowskie strategie radzenia sobie z bezmiarem miar w szkole opierają się na relatywizacji, dekoncentracji i rezygnacji z działań. Empiryczną podstawą tekstu są wyniki jakościowych badań doświadczania bezsensu w szkole przez uczniów i uczennice.

Year

Volume

66

Issue

1

Pages

149-170

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Collegium Civitas
  • Instytut Badań Edukacyjnych

References

  • Adrjan Beata, 2011, Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego, Impuls, Kraków.
  • Baudrillard Jean, 2006, Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, tłum. Sławomir Królak, Sic!, Warszawa.
  • Bauman Zygmunt, 2012, O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo, tłum. Patrycja Poniatowska, Wydawnictwo DSW, Wrocław.
  • Bień Dominik, 2020, Transformatywny intelektualista w polskiej tradycji pedagogicznej i politycznej przełomu XIX i XX wieku, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 9-32.
  • Czerepaniak-Walczak Maria, 2020, Kultura szkoły, jej trwanie i zmiana. O sile oddziaływania „gramatyki szkoły”, „Czas Kultury”, nr 1, s. 13-18.
  • Filiciak Mirosław, Danielewicz Michał, Halawa Mateusz, Mazurek Paweł i Agata Nowotny, 2010, Młodzi i media. Nowe media z uczestnictwo w kulturze, SWPS, Warszawa. Pobrano z: https://depot.ceon.pl/handle/123456789/612 [21.03.2022].
  • Foucauld Michel, 1993, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. Tadeusz Komendant, Alatheia, Warszawa.
  • Graeber David, 2019, Praca bez sensu. Teoria, tłum. Mikołaj Denderski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
  • Groenwald Maria, 2015, O wstydzie w sytuacjach oceniania szkolnego i konsekwencjach doświadczania go przez uczniów, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych”, nr 1(17), s. 63-82.
  • Hyers Lauri L., 2018, Diary Methods: Understanding Qualitative Research, Oxford University Press, Oxford.
  • Jaskulska Sylwia, 2009, Ocena zachowania w doświadczeniu gimnazjalistów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • Kabzińska Karolina, 2017, Zblazowanie jako strategia adaptacyjna w kulturze nadmiaru, „Media i Społeczeństwo”, nr 7, s. 76-89.
  • Kaufmann Jean-Claud, 2010, Wywiad rozumiejący, tłum. Alina Kapciak, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Klus-Stańska Dorota, 2012, Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji, „Forum Oświatowe”, nr 1(46), s. 21-40.
  • Koterwas Agnieszka, 2020, Doświadczenie dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Kvale Steinar, 2012, Prowadzenie wywiadów, tłum. Agata Dziuban, PWN, Warszawa.
  • Marody Mirosława, 2015, Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Scholar, Warszawa.
  • Merton Robert, 2002, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, tłum. Ewa Morawska, Jerzy Wertenstein-Żuławski, PWN, Warszawa.
  • Mikiewicz Piotr, 2016, Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, PWN, Warszawa.
  • Morbitzer Janusz, 2018, W poszukiwaniu nowych (meta)modeli edukacji XXI wieku, „Studia edukacyjne”, nr 5, s. 7-29.
  • Ostaszewski Krzysztof, 2012, Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży, „Edukacja”, nr 4(120), s. 22-38.
  • Przewłocka Jadwiga, 2015, Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
  • Saint-Exupéry Antoine de, 1995, Mały Książę, tłum. J. Karczmarewicz-Fedorowska, Wydawnictwo Kama, Warszawa.
  • Sitek Michał, 2014, Miejsce egzaminów zewnętrznych w systemach edukacyjnych i polityce edukacyjnej, w: Roman Dolata, Michał Sitek (red.), Raport o stanie edukacji 2014, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, s. 11-30.
  • Siuda Piotr, Stunża Grzegorz red., 2012, Dzieci sieci. Kompetencje komunikacyjne najmłodszych, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk.
  • Sojak Radosław, 2013, Strach przed różnicą. O niedomiarze sensu w kulturze nadmiaru, „Kultura Współczesna”, nr 1(76), s. 152-165.
  • Szlendak Tomasz, 2013, Kultura nadmiaru w czasach niedomiaru, „Kultura Współczesna”, nr 1(76), s. 7-26.
  • Szpunar Magdalena, 2019, Kwantyfikacja rzeczywistości. O nieznośnym imperatywie policzalności wszystkiego, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 62, nr 3(239), s. 95-104.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
15015431

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35757_KiS_2022_66_1_7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.