Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 13 | 42 | 111-135

Article title

W kierunku nowej polityki przemysłowej Unii Europejskiej. Rola mechanizmu IPCEI

Content

Title variants

EN
Towards a new industrial policy of the European Union. The role of the IPCEI mechanism

Languages of publication

Abstracts

EN
Research objective: The main aim of the article is to identification the IPCEI mechanism, which is an innovative tool of European industrial policy. The first detailed goal is to indicate the key role of states in this mechanism, which can be equated with the a new intergovernmental approach. The second goal is related to the description of a new approach to innovative projects on a European scale, i.e. building and managing the entire project value chain. The last, third specific objective is related to the new approach to the EU industrial and research and development policy. The research problem and methods: The article will analyze the IPCEI mechanism. The study will use the middle-order system method, which describe the mutual formal and institutional systemic relations between EU policies and structural actions and the neo-institutionalism of rational choice, which be used to analyze the mechanisms and expected effects resulting from the IPCEI. The research techniques used are the analysis of documents observation. The theory that will be helpful in analyzing the implementation of the IPCEI mechanism will be the new intergovernmental approach. The process of argumentation: The research hypothesis falsified in the article assumes that the IPCEI is a potentially effective mechanism for supporting the international competitiveness of the EU, but its effectiveness will be associated with the proper definition of EU strategic challenges, precisely defined and respected cooperation between the EU and the Member States and, finally, measurable effects of social and economic changes. economic benefits for EU citizens and businesses. The article ends with an analysis of the activities carried out to date for the implementation of this mechanism. Conclusions, innovations, and recommendations: Conclusions will focus on identifying the potential benefits and threats of the implementation of both the legal IPCEI mechanism and its socio-economic consequences.
PL
Cel naukowy: Celem głównym artykułu jest identyfikacja mechanizmu IPCEI, który jest innowacyjnym narzędziem europejskiej polityki przemysłowej. Pierwszym celem szczegółowym jest wskazanie kluczowej roli państw w tym mechanizmie, który można utożsamiać z tzw. nowym podejściem międzyrządowym. Drugi cel wiąże się z opisem nowego podejścia do projektów innowacyjnych w skali europejskiej, czyli budowaniem i zarządzaniem całym łańcuchem wartości projektu (GVC – Global Value Chain). Ostatni, trzeci cel szczegółowy wiąże się z nowym podejściem do polityki przemysłowej i badawczo-rozwojowej UE. Problem i metody badawcze: W artykule poddany będzie analizie mechanizm IPCEI (Important Projects for Common European Interest). W opracowaniu została zastosowana metoda systemowa średniego rzędu, dzięki której opisane są wzajemne systemowe relacje formalno-instytucjonalne między politykami i działaniami strukturalnymi UE oraz neoinstytucjonalizm racjonalnego wyboru, który wykorzystany został do analizy mechanizmów i oczekiwanych efektów wynikających z IPCEI. Zastosowane techniki badawcze to analiza dokumentów oraz obserwacja jawna, pośrednia. Teorią, która będzie pomocna przy analizie implementacji mechanizmu IPCEI i jego użyteczności względem dwóch horyzontalnych polityk UE będzie nowe podejście międzyrządowe. Proces wywodu: W hipotezie badawczej falsyfikowanej w pracy założono, że IPCEI jest potencjalnie skutecznym mechanizmem wspierania międzynarodowej konkurencyjności UE, ale jego efektywność wiązać się będzie z właściwym definiowaniem wyzwań strategicznych Unii, precyzyjnie określoną i respektowaną współpracą na linii UE – państwa członkowskie i wreszcie mierzalnymi efektami zmian społeczno-ekonomicznych dla obywateli i firm unijnych. Artykuł kończy analiza dotychczasowych działań na rzecz implementacji tego mechanizmu wraz ze wskazaniem jego kluczowych czynników powodzenia. Wyniki analizy naukowej: W wyniku analizy dowiedziono, że powodzenie implementacji mechanizmu IPCEI zależeć będzie od przesłanek politycznych, instytucjonalnych, technologicznych oraz społecznych, które będą stanowiły o skuteczności państw, elastyczności i otwartości instytucji europejskich (głównie Komisji Europejskiej) oraz innowacyjności i konkurencyjności europejskiego przemysłu. Wnioski, innowacje, rekomendacje: Wnioski będą skupiały się na wskazaniu potencjalnych korzyści i zagrożeń wynikających z implementacji zarówno prawnego mechanizmu IPCEI, jak i jego społeczno-ekonomicznych skutków.

Year

Volume

13

Issue

42

Pages

111-135

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Studiów Międzynarodowych

References

  • Ambroziak A. A., 2017, State Aid Policy and Industrial Policy of the European Union, in Amroziak, A.A. (ed.) The New Industrial Policy of the EuropeanUnion – Contributions to Economics, Springer (e-book).
  • A vision for the European industry until 2030, Final report of the Industry 2030 high level industrial roundtable, June 2019.
  • Antipova T., 2020, Coronavirus Pandemic as Black Swan Event, International Conference on Integrated Science, Springer.
  • Bickerton Ch.J., Hodson D., Puetter U., 2013, The New Intergovermentalism: European Integration in the Post-Maastricht Era, Journal of Common Market Studies 2013, t. 53, nr 4.
  • Block F., 1994, The roles of the state in the economy, [w:] N.J. Smelser, R. Swedberg (ed.), Handbook of Economic Sociology, Princton University Press, Princton.
  • Bradford A., 2020, The Brussels Effect. How the European Union Rules the World, Oxford University Press.
  • Burns C., 2004, Codecision and the European Commission: a study of a declining influence?, Journal of European Public Policy, no. 11:1.
  • Czaputowicz J., 2018, Teorie integracji europejskiej, PWN, Warszawa.
  • Czifrai G, Molnar Z., 2020, COVID-19 and Industry 4.0, Research Papers Faculty of Materials Science and Technology, Trnavam Volume 28, Number 46.
  • Deloitte, 2017, Exponential Technologies in Manufacturing.
  • Demertzis M.J., Pisany-Ferry J., Sapir A., Wieser T., Wolff G., 2018, One size does not fit all: European integration by differentiation, Bruegel Policy Brief, 3.
  • European Commission, 2005, State aid action plan – Less and better targeted state aid: a roadmap for state aid reform 2005-2009 (Consultation document), COM (2005) 107.
  • Goodell J.W., 2020, COVID-19 and finance: Agendas for future research, Finance Research Letters.
  • Hettne J., 2020, European industrial policy and state aid – a competence mismatch?, Europapolitisk analys; Vol. 2020, No. 1, (dostęp online: 15.06.2021 www.sieps.se).
  • Jansen P., 2016, The Interplay between Industrial Policy and State Aid: Natural Combination of Strange Bedfellows, European State Aid Law Quarterly (ESTAL) no. 4.
  • Junge K.,2007, Integracja zróżnicowana [w:] M. Cini (red.), Unia Europejska. Organizacja i funkcjonowanie, PWE, Warszawa.
  • Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów „Nowa Strategia Przemysłowa dla Europy”, Bruksela 10.03.2020, COM (2020) 102 final.
  • Kwieciński L., 2018, Polityka w zakresie badań i rozwoju technologicznego Unii Europejskiej jako przykład integracji formalnie i faktycznie zróżnicowanej [w:] Politeja, nr 3(54).
  • Komunikat Komisji Europejskiej, Kryteria analizy zgodności z rynkiem wewnętrznym pomocy państwa na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (2014/C 188/02), Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2014 r. oraz C(2021) 8481 final z dnia 25.11.2021.
  • López J. J. P., 2015, The Concept of State Aid Under EU Law: From internal market to competition and beyond, Oxford University Press.
  • Mahoney J., 2000, Path Dependence in Historical Sociology. Theory and Society, 29(4).
  • Mazzoleni S., Turchetti G., Ambrosino N., 2020, The COVID-19 outbreak: From “black swan” to global challenges and opportunities, Pulmonology 2020, 26(3).
  • McKinsey, 2012, Manufacturing the Future report.
  • Misala J., 2000, Istota i mierniki międzynarodowej konkurencyjności gospodarki, SGH, Warszawa.
  • Petersman, E-U, 2018, How should the EU and other WTO members react to their WTO governance and WTO Appellate Body crises?, RSCAS 2018/71.
  • Provan K.G., Fish A., Sydow J., 2007, Interorganizational networks at the Network level: A review of the empirical literature on whole networks, Journal Management, Nr 33.
  • Report from the High-Level Strategy Group on Industrial Technologies ‘Re-finding industry’ of 23.2.2018, (pozyskano ze strony Komisji Europejskiej http://ec.europa.eu/research/industrial_technologies/pdf/re_finding_industry_022018.pdf).
  • Sauter W., 1997, Competition Law andIndustrial Policy in the EU, Oxford University Press.
  • Scharpf F., 2014, After the Crash: A Perspective on Multilevel European Democracy, MPIfG Discussion Paper 14/21, Cologne.
  • Schwab K., 2018 Czwarta rewolucja przemysłowa, PWN, Warszawa.
  • Strengthening Strategic Value Chains for a future-ready EU Industry. Report of the Strategic Forum for Important Projectsof Common European Interest, European Commission, Brussels 2019, (pozyskano ze stron https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-industrial-strategy/depth-reviews-strategic-areas-europes-interests_en).
  • Strony internetowe Komisji Europejskiej https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/mt/ip_18_6862
  • Strony internetowe Komisji Europejskiej: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_19_6705
  • Strony internetowe Komisji Europejskiej: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_21_226
  • Strony internetowe Komisji Europejskiej: https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/funding/funding-opportunities/funding-programmes-and-open-calls/horizon-europe/european-partnerships-horizon-europe_pl
  • Thöne M., Kreuter H., 2020, European public goods. Concept for a strong Europe, Bertelsmann Stiftung Gütersloh.
  • Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana), Dz.U. UE C 326/47, 26 X 2012.
  • UNIDO, 2015, Industrial Development report.
  • Wilkin J., 2016, Instytucjonalne i kulturowe podstawy gospodarowania. Humanistyczna perspektywa ekonomii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • Ziółkowska J., 2016, Systematyzacja pojęć i koncepcji związanych ze zjawiskiem integracji zróżnicowanej i segmentacji politycznej, [w:] T.G. Grosse (red.) Polityki europejskie w dobie kryzysu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2231742

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hp_2201
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.