Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 14 | 46 | 35-52

Article title

The fourth estate and values. Deon.pl portal in search of quality journalism

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
CEL NAUKOWY: Celem badawczym artykułu jest przeprowadzenie analizy profilu i wybranych treści katolickiego portalu deon.pl w kontekście dziennikarstwa jakościowego.   PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym problemem badawczym jest ustalenie faktografii związanej z genezą, profilem i zawartością przekazów jednego z najbardziej popularnych portali katolickich w Polsce.  PROCES WYWODU: W pierwszej części artykułu dokonano przeglądu literatury w zakresie szeroko pojętych kryteriów dziennikarstwa jakościowego. Następnie przedstawiono profil portalu deon.pl, a w kolejnych częściach analizę treści profilu Deon FB oraz portalu deon.pl.   WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wszystkie wymienione materiały zostały poddane analizie ze względu na ich tematykę, charakter przekazu, liczbę polubień, wydźwięk polityczny oraz linię programową portalu. Tytuły facebookowego konta deon.pl odzwierciedlają dwie główne linie tematyczne: tematykę wojny w Ukrainie oraz tematykę przygotowań do Wielkanocy. W deon.pl dokonano analizy tekstów mieszczących się w zakładkach działów informacyjnych oraz opinii. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Dziennikarstwo jakościowe to z jednej strony „dziennikarstwo wartości” i z drugiej „dziennikarstwo profesjonalne”. Przejawy takiego dziennikarstwa są widoczne w deon.pl. Jezuicki portal uznać należy za przejaw jakości dziennikarskiej w Polsce z powodu klarownych wartości wyznawanych i jednocześnie przekazywanych przez redakcję, jak i profesjonalizm pracy wedle przyjętych reguł dziennikarskich i wysokich standardów etycznych, w szczególności w jednoznacznym rozdziale informacji od opinii. Deon.pl jest przykładem katolickiego portalu będącego udaną próbą łączenia tradycji i nowości dziennikarskich na przekór tendencji fake newsa.
EN
RESEARCH OBJECTIVE: The research objective of this paper is to analyze the profile and selected content of the Catholic portal deon.pl in the context of quality journalism. THE RESEARCH PROBLEMS AND METHODS: The main research problem is to determine the facts related to the genesis, profile and content of the messages of one of the most popular Catholic portals in Poland. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The first part of the paper reviews the literature in the field of broadly defined criteria of quality journalism. Then, the profile of the deon.pl portal was presented, and in the following sections, the analysis of the content of the Deon FB profile and the deon.pl portal. RESEARCH RESULTS: All these materials were analyzed according to their subject matter, the nature of the message, the number of likes, political overtones and the program line of the portal. The titles of the deon.pl Facebook account reflect two thematic lines: the theme of the war in Ukraine and the theme of preparations for Easter. At deon.pl, an analysis of the texts in the tabs of the information and opinion sections was carried out. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Quality journalism is on the one hand “journalism of values” and on the other “professional journalism”. Manifestations of such journalism are visible in deon.pl. The Jesuit portal should be considered a manifestation of journalistic quality in Poland due to the clear values professed, and at the same time, transmitted by the editorial staff, as well as professionalism of work in accordance with accepted journalistic rules and high ethical standards, visible in the unambiguous separation of information from opinion. Deon.pl is an example of a Catholic portal with a successful attempt to combine tradition and journalistic news against the fake news tendencies.

Year

Volume

14

Issue

46

Pages

35-52

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

author
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej

References

  • Batorski, D., & Olcoń-Kubicka, M. (2006). Prowadzenie badań przez internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne [Conducting research via the Internet – basic methodological issues]. Studia Socjologiczne [Sociological Studies], 3(182), 99–132. https://depot.ceon.pl/handle/123456789/2202.
  • Beckett, Ch. (2010). The value of networked journalism. London: POLIS, London School of Economics and Political Science.
  • Chapman, M. & Oermann, M. (2020). Supporting Quality Journalism through Media and Information Literacy. In Council of Europe study DGI(2020)1. https://rm.coe.int/prems-015120-gbr-2018-supporting-quality-journalism-a4-couv-texte-bat-/16809ca1ec.
  • Darnton, R. (2017). The True History of Fake News. The New York Re-view of Books. http://www.nybooks.com/daily/2017/02/13/the-true-history-of-fake-news/ (accessed on 27th Dec. 2022).
  • deon.pl (2022). Krakowscy salezjanie z piosenką dla Ukrainy [Krakow Salesians with a song for Ukraine]. https://deon.pl/materialy-wideo/krakowscy-salezjanie-z-piosenka-dla-ukrainy,1958147 (accessed on 14th Apr. 2022).
  • deon.pl (2022). La Civiltà Cattolica. https://deon.pl/la-civilta-cattolica (accessed on 14th Apr. 2022).
  • Dewenter, R., Dulleck, U., & Thomas, T. (2020). Does the 4th estate deliver? The Political Coverage Index and its application to me-dia capture. Constitutional Political Economy, 31, 292–328. DOI: 10.1007/s10602-019-09291-5.
  • Giordano, B. (2022). 20 most popular Catholic Church websites for 2022.
  • https://freshysites.com/focus-on/parish-website-design/20-most-popular-catholic-church-websites/ (accessed on: 22 Dec. 2022).
  • Hofman, I. (2014). Tytuł prasowy jako wartość [Press title as a value]. In I. Hofman, & D. Kępa-Figura (Eds.). Wartości mediów. Współczesne media. Tom II [Media values. Contemporary media. Volume II]. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 61–96.
  • Kedar, H.E. (2019). Fake News in Media Art: Fake News as a Media Art Practice Vs. Fake News in Politics. Postdigital Science and Ed-ucation, 2, 132–146. https://link.springer.com/article/10.1007/s42438-019-00053-y.
  • Kowalczyk, S. (1995). Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego [Fun-damentals of the Christian worldview]. Wrocław: Wrocławska Księgarnia Archidiecezjalna.
  • Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (2020). Fake news – dezinformacja online. Próby przeciwdziałania tym zjawiskom z perspektywy insty-tucji międzynarodowych oraz wybranych państw UE, w tym Polski [Fake news – online disinformation. Attempts to counteract this phe-nomenon from the perspective of international institutions and select-ed EU countries, including Poland]. Warszawa: Krajowa Rada Ra-diofonii i Telewizji.
  • Łojek, J. (1959). „Gazeta Warszawska” księdza Łuskiny 1774-1793 [„Warszawska Newspaper” by Father Łuskina 1774-1793]. Warsza-wa: Książka i Wiedza.
  • Meier, K. (2019). Quality in Journalism. In T.P. Vos, & F. Hanusch (Eds.). The International Encyclopedia of Journalism Studies. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. DOI: 10.1002/9781118841570.iejs0041.
  • Meijer, I.C. (2022). What is Valuable Journalism? Three Key Experi-ences and Their Challenges for Journalism Scholars and Practi-tioners. Digital Journalism, 2(10), 230–252. DOI: 10.1080/21670811.2021.1919537.
  • Ojciec Święty Franciszek (2013). Adhortacja Apostolska Evangelii gaudium Ojca Świętego Franciszka do biskupów, prezbiterów i diakonów, do osób konsekrowanych, do wiernych świeckich o głoszeniu ewangelii we współczesnym świecie [Apostolic Ex-hortation Evangelii gaudium of the Holy Father Francis to the bishops, clergy, consecrated persons and the lay faithful on the proclamation of the gospel in today’s world]. https://www.vatican.va/content/francesco/pl/apost_exhortations/docu-ments/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium.html (accessed on 28th Dec. 2022).
  • Ojciec Święty Franciszek (2022). Przemówienie do członków włoskiej organizacji Copercom z 31.10.2022 [Speech to members of the Italian organization Copercom, October 31, 2022]. https://kair.ekai.pl/depesza/625667/show (accessed on 28th Dec. 2022).
  • Ojciec Święty Paweł VI (1963). Sobór Watykański II: Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli Inter Mirifica [Vatican Council II: Decree on the means of social communication Inter Mirifica]. http://ptm.rel.pl/files/swii/143-inter-mirifica.pdf.
  • Olan, F., Jayawickrama, U., Arakpogun, E.O., Suklan, J. & Liu, S. (2022). Fake news on Social Media: the Impact on Society. Infor-mation Systems Frontiers. DOI: doi.org/10.1007/s10796-022-10242-z.
  • Opoka, B. (2015). „Gazeciarz” Stefan Łuskina w satyrze i paszkwilu XVIII w. [Stefan Łuskina “Newsboy” in satire and lampoon of the 18th century]. Rocznik Historii Prasy Polskiej, 3, 5–20.
  • Owens, H. (2012). Co mogą zrobić dziennikarze, aby uratować dziennikarstwo? [What can journalists do to save journalism?]. Nowe Media, 1, 52–54.
  • PAP (2022). Duda w rocznicę katastrofy smoleńskiej: wtedy widzieliśmy zniszczony samolot, dzisiaj widzimy zniszczoną Ukrainę [Duda on the anniversary of the Smolensk plane crash: then we saw a destroyed plane, today we see a destroyed Ukraine]. https://deon.pl/swiat/wiadomosci-ze-swiata/duda-w-rocznice-katas-trofy-smolenskiej-wtedy-widzielismy-zniszczony-samolot-dzisiaj-widzimy-zniszczona-ukraine,1987505 (accessed on: 10th Apr. 2022).
  • Pisarek, W. (2008). Kodeksy etyki dziennikarskiej [Codes of journalistic ethics]. In Z. Bauer, & E. Chudziński (Eds.). Dziennikarstwo i świat mediów [Journalism and the world of media]. Kraków: Universitas, 557–568.
  • Raś, D. (2019). Moda na fake news nie zaczęła się w newsroomie. Infoetyka w dobie Internetu [The fake news trend didn’t start in the newsroom. Infoethics in the age of the Internet]. In M. Drożdż (Ed.). Zaufanie do mediów – między brakiem a naiwnością [Trust in the media – between lack thereof and naivety]. Etyka Mediów, 16. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, 111–125.
  • Stopka, A. (2022). Wielkanocny rozejm [Easter truce]. https://deon.pl/kosciol/komentarze/wielkanocny-rozejm,1988813 (accessed on 12th Apr. 2022).
  • Stróżewski, W. (2014). Osoba i wartości [Person and values]. Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein – Wobec Samotności, 12, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_cbes_2014_12_5/c/1207-1441.pdf
  • Su, J., Li, X. & Wang, L. (2018). The Study of a Journalism Which Is almost 99% Fake. Lingerie Culture Mediazioni (Languages Cultures Mediation), 5(2), 115–139. http://www.ledonline.it/LCM-Journal/
  • Vehkoo, J. (2010). What is quality journalism and how it can be saved. Reuters Institute for the Study of Journalism, 1–76. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/What%2520is%2520Quality%2520Journalism%2520and%2520how%2520can%2520it%2520be%2520saved%2527.pdf
  • ps (2017). Fake news to szansa dla rzetelnego dziennikarstwa, ale po-trzebna edukacja odbiorców [Fake news is an opportunity for reliable journalism, but it is necessary to educate the recipients]. Wirtualne Media. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fake-news-to-szansa-dla-rzetelnego-dziennikarstwa-ale-potrzebna-edukacja-odbiorcow (accessed on 13th Apr. 2022).
  • Wojtyła, W. (2022). Aksjologiczne uwarunkowania tajemnicy zawo-dowej [Axiological conditions of professional secrecy]. Palestra Świętokrzyska, 57-58, 67–71.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2231638

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hp_2408
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.