Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 19 | 49 | 115-126

Article title

Nowe modele kulturowe w World Press Photo a problematyka rodzinna

Content

Title variants

EN
New Cultural Models in the Context of Family Issues from the Perspective of the World Press Photo Awards

Languages of publication

Abstracts

PL
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest określenie, w jaki sposób za pomocą fotografii prezentuje się w mediach publicznych zagadnienia dotyczące nowych modeli kulturowych, przede wszystkim w odniesieniu do problematyki rodzinnej, która na poziomie komunikatów werbalnych jest kontestowana lub poddawana manipulacjom. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Stawiając problem, konieczne stało się uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy w fotografii rozumianej jako medium informacji zaanonsowane zagadnienia kształtowane są podobnie jak w komunikatach werbalnych. Posłużono się narzędziami semiotyki obrazu, uwzględniającej dwa typy analiz: semantyczną i syntaktyczną. PROCES WYWODU: Badania, których efekty zostały zamieszczone w artykule, koncentrowały się na analizie nagrodzonych prac w najbardziej prestiżowym dla świata mediów konkursie World Press Photo. W artykule zamieszczono wyniki analiz prac podlegających ocenie jury World Press Photo w 2015 r., które są najbardziej wyrazistym odzwierciedleniem występujących w mediach napięć dotyczących podjętego tematu. W toku analizy ukazano, w jaki sposób dokonuje się manipulacji podczas oceniania fotografii zgłoszonych do konkursu. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonej analizy wynika, że prezentacja w mediach publicznych nowych modeli kulturowych za pośrednictwem fotografii odbywa się z naruszeniem reguł przyjmowanych dotąd jako standardowe. Chociaż na gruncie fotografii prasowej na poziomie dokonywania ocen czyni się wysiłki zmierzające do degradowania wizerunku rodziny, to na poziomie samego obrazu wizerunek rodziny nie podlega degradacji. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Nowe modele kulturowe prezentowane są w mediach według reguł nieuczciwej promocji, co odbywa się kosztem obniżenia rangi innych nośnych społecznie zagadnień. Fotografia prasowa jest jednak bardziej odporna na manipulacje niż przekazy słowne. Wynika to z właściwości samej fotografii dokumentalnej, którą dużo trudniej manipulować na poziomie struktury znaczeniowej aniżeli w przypadku analogicznych przekazów werbalnych.

Year

Volume

19

Issue

49

Pages

115-126

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

  • Uniwersytet Gdański, Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej
  • Uniwersytet Gdański, Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

References

  • Arnheim R., Myślenie wzrokowe, Gdańsk 2011.
  • Porębski M., Sztuka a informacja, Kraków, Wrocław 1982.
  • World Press Photo Contest. History. Pozyskano z: https://www.worldpressphoto.org/programs/contests/photo-contest/history/28612 (dostęp: 09. 08. 2019).
  • World Press Photo Contest. Judging Process. Pozyskano z: https://www.worldpressphoto.org/programs/contests/photo-contest/judging-process/28600 (dostęp: 13. 08. 2019).
  • World Press Photo Contest. Winners 2015. Pozyskano z: https://www.worldpressphoto.org/programs/contests/photo-contest/winners/2015, dostęp: 26. 08. 2019).
  • Fact-checking regulaminu World Press Photo. Pozyskano z: https://www.worldpressphoto.org/programs/contests/photo-contest/verification-process/28610, (dostęp: 26. 08. 2019).
  • World Press Photo Contest. Winners 2015. Pozyskano z: https://www.worldpressphoto.org/programs/contests/photo-contest/winners/2015, dostęp: 03. 08. 2019).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1196766

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hw_1780
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.