Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 21 | 58 | 45-55

Article title

Ojcostwo w wychowaniu

Authors

Content

Title variants

EN
Fatherhood in Upbringing

Languages of publication

Abstracts

EN
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to show the legitimacy of actions enabling conscious preparation for fulfilling the role of a father. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The article aims to answer the question about the reasons why it is worth striving for the preparation of future fathers for the tasks that they face up. The literature on the subject will be used to solve the problem, analyzed by the analytical – synthetic method.  THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Based on the most important aspects of spirituality, both the tasks resulting from being a father and the directions of undertaken educational initiatives were discussed, as well. RESEARCH RESULTS: Being a father is associated not only with biological but also spiritual (internal) fatherhood. This demands initiatives that make it easier for the child to discover that he/ she is loved. This feeling is fostered by respect for the subjectivity of not only the father, but also the child. Here, it is about experiencing a freedom that the child is not able to use it yet. The father, aware of these limitations of the child, accompanies him/her in reaching maturity. CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: The presented process of argu‑ mentation seems to confirm the legitimacy of making adults aware of the need to shape personal father–child relationships
PL
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest wykazanie zasadności działań umożliwiających świadome przygotowanie do pełnienia roli ojca. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Dla jakich powodów warto zabiegać o przygotowanie przyszłych ojców do stojących przed nimi zadań. Do rozwiązania problemu zostanie wykorzystana literatura przedmiotu analizowana metodą analityczno-syntetyczną.  PROCES WYWODU: Na podstawie ważniejszych aspektów duchowości omówiono zadania wynikające z bycia ojcem oraz kierunki podejmowanych inicjatyw wychowawczych. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Ojcostwo obejmuje zarówno sferę życia biologicznego, jak i duchowego (wewnętrznego). To zaś domaga się inicjatyw ułatwiających dziecku odkrycie, że jest kochane. Temu poczuciu sprzyja poszanowanie podmiotowości nie tylko ojca, ale też i dziecka. Chodzi o doświadczanie wolności, z której dziecko w pełni nie jest jeszcze w stanie korzystać. Ojciec świadomy tych ograniczeń dziecka towarzyszy mu w osiąganiu dojrzałości. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Przeprowadzony wywód zdaje się potwierdzać zasadność uświadamiania dorosłym potrzeby kształtowania osobowych relacji ojciec–dziecko.

Year

Volume

21

Issue

58

Pages

45-55

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Akademia Ignatianum w Krakowie

References

  • Bogdalczyk, M. (2012). Wiara jako troska ostateczna. W nawiązaniu do myśli Paula Tillicha, Logos i Ethos, 2(33), 83-108.
  • Borello, L. (2007). Formacja stała (edukacja permanentna) (K. Kozak, tłum.). W: R. Szpakowski i in. (red.), Słownik katechetyczny (s. 269-270). Wydawnictwo Salezjańskie.
  • Boschki, R. (2017). Einführung in die Religionspädagogik. Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
  • Bronk, A. (2010). Pojęcie godności człowieka: uwagi metodologa. W: M. Nowak, P. Magier i I. Szewczak (red.), Antropologiczna pedagogika ogólna (s. 57-74). Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium, Wydawnictwo KUL.
  • Chmielewski, M. (2002), Duchowość. W: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej (s. 226-232). Wydawnictwo „M”.
  • Chmielewski, M. i Urbański, S. (2002). Rozeznanie duchowe. W: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej (s. 757-758). Wydawnictwo „M”.
  • Cichoń, W. (1996). Wartości, człowiek, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Dąbek, T.M. (2007). Godność człowieka na podstawie Biblii. W: A. Królikowska i Z. Marek (red.), Refleksje nad godnością człowieka (s. 29-37). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM.
  • Divarkar, P. (2002). Droga wewnętrznego poznania. Wydawnictwo WAM.
  • Fausti, S. (2000). Sztuka rozeznania i podejmowania decyzji. Okazja czy pokusa? Wydawnictwo OO. Franciszkanów „Bratni Zew”.
  • Fleming, D.L. (2013). Czym jest duchowość ignacjańska? (D. Piórkowski, tłum.). Wydawnictwo WAM.
  • Gallagher, M.P. (2008). Ignacjańskie rozeznanie kultury postmodernistycznej. W: W. Pasierbek (red.), Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu/Ignatian pedagogy for the challenges of humanism today (s. 307-316). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM.
  • Herbut, J. (1997). Podmiot. W: J. Herbut (red.), Leksykon filozofii klasycznej (s. 425). Towarzystwo Naukowe KUL.
  • Horowski, J. (2009). Podmiotowość w pedagogice chrześcijańskiej o inspiracji tomistycznej. Paedagogia Christiana, 2(24), 63-78.
  • Horowski, J. (2015). Wychowanie moralne według pedagogiki neotomistycznej. Wydawnictwo Naukowe UMK.
  • Jacyniak A. i Płużek Z. (1997). Świat ludzkich kryzysów. Wydawnictwo WAM.
  • Jan Paweł II. (1998). Encyklika „Fides et ratio” do biskupów Kościoła katolickiego o relacjach między wiarą a rozumem z dnia 14 września. Libreria Editrice Vaticana.
  • Jurado, M.R. (2002). Rozeznawanie duchowe. Teologia, historia, praktyka. Wydawnictwo WAM.
  • Katechizm Kościoła katolickiego. (1994). http://www.katechizm.opoka.org.pl/index-2.html
  • Kiereś, B. (2010). Podstawy antropologiczne pedagogiki personalistycznej. W: M. Nowak, P. Magier i I. Szewczak (red.), Antropologiczna pedagogika ogólna. Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium, Wydawnictwo KUL.
  • Kunstmann J. (2010). Religionspädagogik. Eine Einführung. A. Francke Verlag.
  • Ladaria, L.F. (2002). Wprowadzenie do antropologii teologicznej. Wydawnictwo WAM.
  • Lombaerts, H. (2002). Edukacja z perspektywy europejskiej (P. Łacny i E. Osewska, tłum.). Horyzonty Wychowania, 2(3), 165-179.
  • Marek, Z. (2005). Podstawy wychowania moralnego. Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM.
  • Marek, Z. (2017a). Edukacja religijna w poszukiwaniu odpowiedzi na egzystencjalne pytania człowieka, Paedagogia Christiana, 2(40), 11-32.
  • Marek, Z. (2017b). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Akademia Ignatianum.
  • Marek, Z. (2019). Duchowość chrześcijańska w kształtowaniu dojrzałego człowieka. Forum Pedagogiczne, 2, 47-62.
  • Marek, Z. (2020). Formacja (chrześcijańska) pedagogicznym wspomaganiem rozwoju osoby. Studia z Teorii Wychowania, 2(31), 25-38.
  • Marek, Z. (2022). Podstawy pedagogiki religii. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
  • Marek, Z. i Walulik, A. (2019). Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
  • Mariański, J. (2020). Godność osobista w ocenie młodzieży – analiza teoretyczno-empiryczna. Horyzonty Wychowania, 19(50), 27–44.
  • Mateo, R.G. (2008). Wielkie pragnienia i ideały człowieka według św. Ignacego Loyoli. U podstaw pedagogii „magis”. W. W. Pasierbek (red.), Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu/Ignatian pedagogy for the challenges of humanism today (s. 139-156). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM.
  • Michalski, J. (2004). Edukacja i religia jako źródło rozwoju egzystencjalno-kognitywnego. Studium
  • hermeneutyczno-krytyczne. Wydawnictwo UMK.
  • Mółka, J. (2003). W nurcie personalistycznego wychowania. Rocznik Wydziału Pedagogicznego WSF‑P Ignatianum w Krakowie, 71-86.
  • Olbrycht, K. (2007). Godność w teorii i praktyce wychowania. W: A. Królikowska i Z. Marek (red.), Refleksje nad godnością człowieka (s. 103-109). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM.
  • Olchanowski, T. (2006). Duchowość i narcyzm. Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.
  • Opozda, D. (2010). Ojciec. W: E. Gigilewicz (red.), Encyklopedia katolicka (t. 14, s. 431). Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
  • Paweł VI. (1965a). Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis. https:// opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pawel_vi/inne/deklaracja_wych_28101965.html
  • Paweł VI. (1965b). Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym. http://ptm.rel.pl/files/swii/141-gaudium-et-spes.pdf
  • Płużek, Z. (1994). Rozwój jest procesem stawania się. Wprowadzenie do problematyki rozwoju. W: W. Szewczyk (red.), Jak sobie z tym poradzić? (s. 13-26). Wydawnictwo Biblos.
  • Schüngel, H. (1994). Ojciec (T. Mieszkowski i P. Pachciarek, tłum.). W: A. Grabner-Haider (red.), Praktyczny słownik biblijny (s. 885-888). Instytut Wydawniczy PAX, Wydawnictwo Księży Pallotynów.
  • Szczęsny, M. (2015). Ojcostwo duchowe w kierownictwie. Życie Duchowe, 82, 46-52.
  • Ślipko, T. (2002). Zarys etyki ogólnej. Wydawnictwo WAM.
  • Ternant, P. (1973). Ojcowie – Ojciec (K. Romaniuk, tlum.). W: X. Leon-Dufour (red.), Słownik teologii biblijnej (s. 620-628). Pallottinum.
  • Tillich, P. (1987). Dynamika wiary (A. Szostkiewicz, tłum.). W Drodze.
  • Waldenfels, H. (1997). Fascynacje chrześcijaństwem. Horyzonty Wiary, 8, 3-16.
  • Wiseman, J. (2009). Historia duchowości chrześcijańskiej. Wybrane zagadnienia (A. Wojtasik, tłum.). Wydawnictwo WAM.
  • Wolter, E. (2009). Podmiotowość jako kategoria pedagogiczna. Paedagogia Christiana, 2(24), 55-61.
  • Zarzycki, S. (2009). Człowiek jako podmiot w ujęciu teologicznym. Paedagogia Christiana, 2(24), 25-37.
  • Ziebertz, H.-G. (1994). Religionspädagogik als empirische Wissenschaft. Beiträge zu Theorie und Forschungpraxis. Deutscher J. Studien Verlag

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40495085

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hw_2022_2158_06
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.