Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 21 | 58 | 69-77

Article title

Spirituality on the Blog – Interpretation of the Narrative of a SMA Patient

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
CEL NAUKOWY: Głównym celem artykułu jest próba rozpoznania znaczenia duchowości w procesie radzenia sobie z SMA opisanym na blogu chorego. PROBLEM I METODY BADAWCZE: W trakcie badań poszukiwano odpowiedzi na pytania o znaczenie duchowości w kontekście zmagań z chorobą, stosowane strategie religijne radzenia sobie, drogę wzrastania w wierze ukazaną na blogu. Zastosowano podejście badawcze osadzone w paradygmacie interpretatywnym ukierunkowanym na rozumienie i odkrywanie znaczeń nadawanych przez autora narracji. Wpisy na blogu chorego na SMA poddano interpretacji hermeneutyczno-fenomenologicznej.  PROCES WYWODU: We wstępie zawarto opis SMA, scharakteryzowano blog jako źródło ba[1]dawcze oraz nakreślono tematykę tekstu. W kolejnym podrozdziale scharakteryzowano kategorie duchowości, religijności i religijne strategie zmagania się z chorobą oraz dokonano przeglądu badań na temat powiązań duchowości i zdrowia. Następnie opisano zastosowane metody i wyniki badań własnych. W podsumowaniu podjęto próbę określenia znaczenia duchowości w życiu chorego w kontekście jego życia z chorobą, stosowanych strategii religijnych radzenia sobie z nią. Implikacje dla praktyki pedagogicznej obejmują refleksje na temat roli towarzyszenia w chorobie w kontekście duchowego wzrostu. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Duchowość jest ważną częścią życia autora bloga – w niej szukał odpowiedzi dotyczących sensu życia. Chory najczęściej stosował strategię religijnego radzenia sobie przez pozytywne przewartościowanie (Harrison i in., 2001). Głównym motywem pisania o transcendencji wydaje się dla niego potrzeba dania świadectwa wiary. Blog stanowi ilustrację procesu wzrastania w wierze. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Blog jest źródłem wiedzy o doświadczeniach pacjentów, pomocnym dla specjalistów. Towarzyszenie choremu i słuchanie jego historii może mieć wartość edukacyjną dla obu stron.
EN
RESEARCH OBJECTIVE: The main goal of this article is to try to recognize the importance of spirituality in the process of dealing with SMA described on the patient’s blog. PROBLEM AND RESEARCH METHODS: We searched for answers to questions about the importance of spirituality in the context of struggling with the disease, religious coping strategies, and the way of growing in faith shown on the blog. A research approach was used, embedded in an interpretative paradigm, aimed at understanding and discovering the meanings given by the author of the narrative.  THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The introduction contains a description of the SMA, characterizes the blog as a research source and outlines the subject of the text. In the next section, the categories of spirituality and religious strategies for coping with disease are characterized, and research on the relationship between spirituality and health is reviewed. The presentation describes the methods used and the results of own research. In conclusion, an attempt was made to define the meaning of spirituality in the patient’s life in the context of his life with the disease. The implications for pedagogical practice include reflections on the role of accompaniment in illness in the context of spiritual growth.  RESEARCH RESULTS: Spirituality is an important part of the author’s life – he searched for answers regarding the meaning of suffering. He most often used a religious coping strategy through positive reevaluation (Harrison et al., 2001). The main motive for writing about transcendence seems to be the need to give a testimony. The blog is an illustration of the process of growing in faith. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: The blog is a source of knowledge about patients’ experiences, helpful for specialists. Accompanying the sick person and listening to their history can be of educational value for both parties.

Year

Volume

21

Issue

58

Pages

69-77

Physical description

Dates

published
2022

References

  • Ablewicz, K. (1994). Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Ablewicz, K. (2007). (Nie)obecność ducha w wychowaniu człowieka. Z filozofii kultury Bogdana Nawroczyńskiego. Horyzonty Wychowania, 11(6), 57–79. https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/442
  • Carver, C.S., Scheier, M.F., & Weintraub, J.K. (1989). Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56(2), 267-283. https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.2.267
  • Cierniak, K. (2011, December 21). Niespodzianka. Przymrużone oko. Blog jednego niepełnosprytnego studenta. https://kambloger.blogspot.com/2011/12/niespodzianka.html
  • Cierniak, K. (2014a, February 11). Sens i logika. Przymrużone oko. Blog jednego niepełnosprytnego studenta. https://kambloger.blogspot.com/2014/02/sens-i-logika.html
  • Cierniak, K. (2014b, July 7). Powroty do przeszłości i o nawracaniu. Przymrużone oko. Blog jednego niepełnosprytnego studenta. https://kambloger.blogspot.com/2014/07/powroty-do-przeszosci‑-i-o-nawracaniu.html
  • Cierniak, K. (2015, July 30). Oaza 2015. Przymrużone oko. Blog jednego niepełnosprytnego studenta. https://kambloger.blogspot.com/2015/07/
  • Cierniak, K. (2017a, October 5). Czołgista. Przymrużone oko. Blog jednego niepełnosprytnego studenta. https://kambloger.blogspot.com/2017/10/czogista.html
  • Cierniak, K. (2017b, November 9). Tytuł tu nie ma znaczenia. Przymrużone oko. Blog jednego niepełnosprytnego studenta. https://kambloger.blogspot.com/2017/11/tytu-tu-nie-ma-znaczenia.html
  • Cierniak, K. (2020, March 15). Inwalida z krwi kości. Przymrużone oko. Blog jednego niepełnosprytnego studenta. https://kambloger.blogspot.com/2020/03/inwalida-z-krwi-kosci.html
  • Cierniak, K. (2020, March 30). Kwarantanna – poziom zaawansowany. Przymrużone oko. Blog jednego niepełnosprytnego studenta. https://kambloger.blogspot.com/2020/03/kwarantanna‑-poziom-zaawansowany.html
  • Emmons, R. (2001). Religion in the psychology of personality: An introduction. Journal of Personality, 67, 874-888. https://doi.org/10.1111/1467-6494.00076
  • Folkman, S. & Lazarus, R.S. (1988). Coping as a mediator of emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 466-475. https://content.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.54.3.466
  • Gadamer, H.-G. (2004). Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej (B. Baran, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Gumkowska, A. & Maryl, M. (2009). Blog to… blog Raport z badania jakościowego zrealizowanego przez Instytut Badań Literackich PAN i Gazeta.pl. In D. Ulicka (ed.), Tekst w sieci (p. 285-309). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. https://depot.ceon.pl/handle/123456789/12794
  • Harrison, M.O., Koenig, H.G., Hays, J.C., Eme-Akwari, A.G. & Pargament, K.I. (2001). The epidemiology of religious coping: A review of recent literature. International Review of Psychiatry, 13, 86-93. https://doi.org/10.1080/09540260124356
  • Heszen-Niejodek, I. (2006). Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. In J. Strelau (ed.), Psychologia (vol. 3, p. 465-492). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Heszen-Niejodek, I. & Gruszczyńska, E. (2004). Wymiar duchowy człowieka, jego znaczenie w psychologii zdrowia i jego pomiar. Przegląd Psychologiczny, 47(1), 15-31.
  • Iłżecka, J. (2021). Rehabilitacja w rdzeniowym zaniku mięśni. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 27(3), 277-280. doi: 10.26444/monz/137080
  • Krok, D. (2009). Religijność a duchowość – różnice i podobieństwa z perspektywy psychologii religii. Polskie Forum Psychologiczne, 14(1), 126-141 https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Psychologica/Studia_Psychologica-r2014-t-n14_(2)
  • Ocloń, M. (2003). Blog jako dokument osobisty. Specyfika dziennika prowadzonego w Internecie. Kultura i Społeczeństwo, 47(2), 123-143. http://depot.ceon.pl/handle/123456789/1442
  • Olejnik M. (2000). Podejście hermeneutyczne w badaniu prywatnych teorii rozwoju. In M. Straś-Romanowska (ed.), Metody jakościowe w psychologii współczesnej (p. 115-120). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Ostrowski, T.M. (2010). Sposoby definiowania duchowości w naukach behawioralnych. W: L. Suchocka & R. Sztembis (eds.), Człowiek i dzieło. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi Kazimierzowi Popielskiemu (s. 269-285). Wydawnictwo KUL.
  • Pawlikowski, J. & Marczewski, K. (2008). Religia a zdrowie – czy religia może sprzyjać w trosce o zdrowie? Część 1 – wartość zdrowia w wielkich religiach świata. Kardiologia po Dyplomie, 7, 96-103.
  • Rosenstiel, F. & Keefe, J. (1983). The use of coping strategies in chronic low back pain patients: relationship to patient characteristics and current adjustment, Pain, 17(1), 33-44. https://doi.org/10.1016/0304-3959(83)90125-2
  • Różycka, J. & Skrzypińska, K. (2011). Perspektywa noetyczna w psychologicznym funkcjonowaniu człowieka. Annals of Psychology, 14(2), 101-121.
  • Siuda, P. & Pluta, M. (2020). Doświadczenie zdrowia i choroby w dobie internetu. In P. Siuda & M. Pluta (eds.), Internet, zdrowie, choroba – powiązania społeczne, kulturowe i edukacyjne (p. 9-19). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.https://www.researchgate.net/publication/347489180
  • Sztaba, M. (2015), Pedagogia osoby wobec zagadnienia duchowości. Forum Pedagogiczne, 2, 41-62. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-a3c2c7d7 -9735-41ee-bf46-9e9410bc82f7
  • Thimm, A., Brakemeier, S., Kizina, K., Munoz Rosales, J., Stolte, B., Totzeck, A., Deuschl, C., Kleinschnitz, C. & Hagenacker, T. (2022). Assessment of health-related quality of life in adult spinal muscular atrophy under nusinersen treatment – a pilot study. Frontiers in Neurology, 24(1). doi:10.3389/fneur.2021.812063
  • Wojtkun, J. (2017). Wolontariat doświadczeniem wiary i bezinteresownej miłości. Zeszyty Formacji
  • Katechetów, 68(4), 45-50. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/148
  • Woods, T.E., & Ironson, G.H. (1999). Religion and spirituality in the face of illness: How cancer, cardiac, and HIV patients describe their spirituality/religiosity. Journal of Health Psychology, 4(3), 393–412. https://doi.org/10.1177/135910539900400308
  • Żuchowska-Skiba, D. (2015). W kierunku integracji środowiska osób niepełnosprawnych. Znaczenie internetu dla formowania się wspólnot osób niepełnosprawnych. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 16(2), 200–210. DOI:10.5604/20842937.1172794

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40497203

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hw_2022_2158_08
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.