Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 21 | 58 | 91-101

Article title

Harcerskie ścieżki ku rozumieniu rozwoju duchowego w Związku Harcerstwa Polskiego w latach 1989-2022

Content

Title variants

EN
Scouting Paths: Towards Understanding of Spiritual Development in the Polish Scouting and Guiding Association in the Years 1989-2022

Languages of publication

Abstracts

EN
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this article is to show what understandings of spirituality (and consequently, spiritual development) can be found in the documents issued by the Polish Scouting and Guiding Association (ZHP) in the years 1989-2022, and which of them is dominant. RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In order to answer these questions, I will create a narrative, following the pattern of historical research (Rubacha, 2008), to analyse secondary sources, documents (Palka, 2006, p. 72), such as: Statutes, educational curricula, Scout Codes of Conduct, resolutions of the ZHP authorities. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: At the beginning of my deliberations, I present an analysis of the values contained in the Statutes, resolutions and Codes of Conduct of ZHP, as I consider these values to be the foundation of spiritual development. Then, I go to present changes in understanding the spiritual development by the association. RESEARCH RESULTS: Analysis of the ZHP documents from the years 1989-2022 allows to state that the association applies alternately two different understandings of spirituality: traditional and post-modern. The traditional one is dominant in the years 1995-2017. After that period, the discussion on understanding the spirituality was reinitiated in the association. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: The proposed analysis may occur to be a contribution to further research on understanding the spiritual development in other scout and scouting organisations in Poland and abroad. It may also be an inspiration for further discussions undertaken by members of the Polish Scouting and Guiding Association.
PL
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest ukazanie, jakie rozumienia duchowości (a co za tym idzie – rozwoju duchowego), występują w dokumentach Związku Harcerstwa Polskiego w latach 1989-2022 oraz które z nich są dominujące. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Przeprowadzę analizę źródeł wtórnych, dokumentów (Palka, 2006, s. 72) takich jak: statut, podstawy wychowawcze, harcerskie kodeksy moralne, uchwały władz ZHP według schematu badań historycznych (Rubacha, 2008). PROCES WYWODU: Na początku rozważań prezentuję analizę wartości zawartych w treściach statutu, uchwał i harcerskich kodeksów moralnych ZHP, gdyż traktuję te wartości jako fundamenty rozwoju duchowego. Następnie przechodzę do przedstawienia zmian rozumienia rozwoju duchowego w stowarzyszeniu. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza treści zawartych w dokumentach ZHP w latach 1989-2022 pozwala stwierdzić, że w stowarzyszeniu przeplatają się dwa różne rozumienia duchowości: tradycyjne i ponowoczesne. Dominujące jest tradycyjne z lat 1995-2017. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Zaproponowana analiza może stanowić przyczynek do dalszych poszukiwań badawczych rozumienia rozwoju duchowego w innych organizacjach harcerskich i skautowych w Polsce i za granicą. Może też być inspiracją podczas kolejnych dyskusji członków Związku Harcerstwa Polskiego.

Year

Volume

21

Issue

58

Pages

91-101

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

References

  • Opis działań Zespołów i Komisji realizujących postanowienia uchwały nr 9 z 10 grudnia 2017 r. w sprawie roli religii i rozwoju duchowego w Harcerskim Systemie Wychowawczym. (2017). https://gkzhp-my.sharepoint.com
  • Projekt Rady Naczelnej ZHP uchwały w sprawie zmian w Statucie ZHP i Podstawach wychowawczych ZHP (Służba Bogu – wariant 1). (2021). https://gkzhp-my.sharepoint.com
  • Projekt Rady Naczelnej ZHP uchwały w sprawie zmian w Statucie ZHP i Podstawach wychowawczych ZHP (Służba Bogu – wariant 2). (2021). https://gkzhp-my.sharepoint.com
  • Realizacja uchwały XL Zjazdu ZHP nr 9 z 10 grudnia 2017 r. w sprawie roli religii i rozwoju duchowego w Harcerskim Systemie Wychowawczym. (2021). https://gkzhp-my.sharepoint.com
  • Statut ZHP uchwalony przez IX/XVI Zjazd ZHP, ustalony i ogłoszony Zarządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 IV 1989. (2014). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014) (s. 145-162). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Statut ZHP uchwalony przez XXVIII Zjazd ZHP, 9 XII 1990, z późniejszymi zmianami. (2014). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014) (s. 163-194). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Uchwała Rady Naczelnej ZHP w sprawie opracowania „Harcerskie Ideały”. (2014). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014) (s. 66-70). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Uchwała XL Zjazdu ZHP nr 9 z dnia 10 grudnia 2017 r. w sprawie roli religii i rozwoju duchowego w Harcerskim Systemie Wychowawczym. (2018). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP i ZHR w latach 2017-2018 (s. 152-154). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Uchwała XL Zjazdu ZHP nr 10 z dnia 10 grudnia 2017 r. w sprawie wychowania duchowego w Związku Harcerstwa Polskiego. (2018). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP i ZHR w latach 2017-2018 (s. 154-155). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Uchwała XXX Nadzwyczajnego Zjazdu ZHP w sprawie zmian w Statucie ZHP. (2014). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014) (s. 194). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Uchwała XXXVI Zjazdu ZHP w sprawie zmian w podstawach wychowawczych ZHP. (2014). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014) (s. 108). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Załącznik do Uchwały XXXVI Zjazdu ZHP z dnia 6 grudnia 2009 r. w sprawie zmian w podstawach wychowawczych ZHP. (2014). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014) (s. 108-122). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Marszałek, K. (2014). Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Marszałek, K. (2018). Wybór źródeł do dziejów ZHP i ZHR w latach 2017-2018. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Marszałek, K. (2016). Dziedzictwo, którego nie można odrzucić. Próba interpretacji wybranych źródeł do dziejów Związku Harcerstwa Polskiego w latach 1918-2015, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Miller, L. (2016). Czy dzieci powinny wierzyć z Boga? Wydawnictwo Samsara.
  • Muszyński, H. (red.). (1984). Podstawy wychowania w ZHP. Wydawnictwo Uczelniane WSP.
  • Palka, S. (2006). Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Rutkowiak, J. (2007). Jednostka w projekcie ponowoczesnej formuły duchowości a neoliberalne upolitycznienie edukacji. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski i M. Nowak (red.), Edukacja, moralność, sfera publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP (s. 101-115). Oficyna Wydawnicza „Verba”.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40496993

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hw_2022_2158_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.