Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 21 | 60 | 91-100

Article title

Being Right or Builing Relationships? – positive discipline in the school classroom

Content

Title variants

PL
Racja czy relacja? – pozytywna dyscyplina w klasie szkolnej

Languages of publication

Abstracts

PL
      CEL NAUKOWY: Celem naukowym jest wskazanie na znaczenie nawiązywania relacji między nauczycielami a uczniami w świetle wybranych badań naukowych, przedstawienie założeń pozytywnej dyscypliny J. Nelsen oraz zasygnalizowanie na podstawie tej metody sposobów nawiązywania relacji w klasie szkolnej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem główny został sformułowany następująco: Jakie jest znaczenie budowania relacji między uczniami a nauczycielami oraz jakie są możliwości zastosowania pozytywnej dyscypliny w klasie szkolnej? W badaniach zastosowano metodę analityczno-syntetyczną, która posłużyła do analizy literatury przedmiotu z zakresu psychologii i pedagogiki. PROCES WYWODU: W artykule odwołano się do wyników badań przeprowadzonych w Polsce i innych krajach ukazujących znaczenie relacji w procesie kształcenia, a także wskazano założenia teoretyczne pozytywnej dyscypliny jako metody wychowawczej. Wskazano także implikacje dla praktyki szkolnej z wykorzystaniem wspomnianej metody. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki badań przeprowadzonych w wielu krajach ukazują, że dobre relacje panujące w szkole przekładają się na sukcesy edukacyjne uczniów. Dzieci i młodzież chętniej uczą się, gdy mają poczucie przynależności i znaczenia, a także, gdy czują, że nauczyciel ich lubi. W związku z tym pozytywna dyscyplina – opierająca się na założeniu, że oprócz wiedzy i umiejętności akademickich należy rozwijać kompetencje społeczne – jest metodą, którą warto wdrażać w szkołach i wykorzystywać jej narzędzia w celu budowania dobrego klimatu między uczniami i nauczycielami. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Pozytywna dyscyplina to metoda, którą warto wdrażać w placówkach oświatowych w pracy z uczniami w każdym wieku. Uznając wagę relacji interpersonalnych w procesie kształcenia, należy tak organizować przestrzeń w szkole, by była miejscem, gdzie każdy zaspokaja potrzebę przynależności i znaczenia, a także w której ma prawo popełniać błędy. 
EN
RESEARCH OBJECTIVE: The goal is to point out the importance of establishing relationships between teachers and students in view of selected research, to outline the tenets of J. Nelsen’s Positive Discipline and to signal the ways of establishing relationships in the school classroom according to this method. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main problem was formulated as follows: What is the importance of building relationships between students and teachers, and what are the possibilities of applying Positive Discipline in the school classroom? The research is based on the analytical-synthetic method, which was used to analyze the literature on psychology and pedagogy. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article refers to research conducted in Poland and other countries that shows the importance of relationships in the educational process, and also indicates the theoretical premises of Positive Discipline as an educational method. I also discuss the implications of this method for school practice. RESEARCH RESULTS: Research done in many countries shows that good relationships at school translate into educational success for students. Children and adolescents are more willing to learn when they have a sense of belonging and importance, and when they feel that the teacher likes them. Therefore, Positive Discipline, which is based on the premise that teachers should develop children’s social competencies in addition to their academic knowledge and skills is worth implementing in schools to build a good atmosphere between students and teachers. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: Positive discipline is a method that is worth implementing in educational institutions when working with students of all ages. Recognizing the importance of interpersonal relations in the educational process, we should organize the space at school in such a way that it becomes a place where everyone satisfies the need for belonging and meaning, and where everyone has the right to make mistakes. 

Year

Volume

21

Issue

60

Pages

91-100

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Babad, E. (1993). Teachers’ differential behavior. Educational Psychology Review, 5(4), 347-376.
  • Bauer, J. (2015). Co z tą szkołą? Siedem perspektyw dla uczniów, nauczycieli i rodziców (A. Lipiński, Trans.). Dobra Literatura.
  • Boszczyk, N. (2020). Dobre relacje w szkole. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Cichocki, A. (2009). Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej. In J. Izdebska & J. Szymanowska (Eds.), Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa (pp. 351-367). Trans Humana.
  • Crocker, W.J. (n.d.). Miejsce ludzi. Polska Akademia Oświaty. http://www.pao.edu.pl/onas/misja
  • Davis, E.A. (2006). Characterizing productive reflection among preservice elementary teachers: Seeing what matters. Teaching and Teacher Education, 22(3), 281-301.
  • Davis, H.A. (2003). Conceptualizing the role and influence of student–teacher relationships on children’s social and cognitive development. Educational Psychologist, 38(4), 207-234.
  • Davis, H.A. (2006). Exploring the contexts of relationship quality between middle school students and teachers. The Elementary School Journal, 106(3), 193-223.
  • Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna (A. Jankowski, Trans.). Media Rodzina.
  • Hamre, B.K, & Pianta, R.C (2005). Can instructional and emotional support in the first-grade classroom make a difference of children at risk of school failure? Child Development, 76(5), 949-967.
  • Hattie, J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się (Z. Janowska, Trans.). Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
  • Murray, C., & Malmgren, K. (2005). Implementing a teacher–student relationship program in a high-poverty urban school: Effects on social, emotional and academic adjustment and lessons learned. The Journal of School Psychology, 43(2), 137-152.
  • Nelsen, J. (2015). Pozytywna dyscyplina (A. Czechowska & A. Rosiak, Trans.). CoJaNaTo.
  • Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Osterman, K.F. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Educa- tional Research, 70(3), 323-367.
  • Ostrowska, K., & Surzykiewicz, J. (2005). Zachowania agresywne w szkole. Badania porównawcze 1997 i 2003. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
  • Positive Discipline. (n.d.). About Positive Discipline. https://www.positivediscipline.com/ about-positive-discipline
  • Przewłocka, J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań. Instytut Badań Edukacyjnych. https://www.cen.lomza.pl/files/36300417/file
  • Redakcja MamaDu. (2018, September 7). Każde dziecko przynosi do szkoły dwa plecaki. Nauczyciele zapominają o tym drugim. MamaDu. https://mamadu. pl/138633,kazde-dziecko-przynosi-do-szkoly-dwa-plecaki-jeden-jest-niewidzialny
  • Sankowska, A. (n.d.). Pozytywna dyscyplina, skuteczna metoda wychowawcza. http://ppp8.pl/wp-content/uploads/2019/03/Pozytywna-dyscyplina-opr.-Anna-Sankowska.pdf
  • Sterna, D. (2016). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
  • Welskop, W. (2013). Komunikacja w relacji nauczyciel–uczeń a występowanie sytuacji kryzysowych w szkole. In P. Potejko (Ed.), Komunikacja w sytuacjach kryzysowych. 4 (pp. 166-173. Wydawnictwa i Szkolenia Opcjon. https://depot.ceon.pl/handle/123456789/3621

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40499747

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hw_2022_2160_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.