Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 21 | 57 | 33-41

Article title

Koncepcja teatru jezuickiego i jego znaczenie w procesie socjalizacji młodzieży szkolnej

Content

Title variants

EN
The Concept of the Jesuit Theater and its Importance in the Process of Socialization of School Youth

Languages of publication

Abstracts

EN
RESEARCH OBJECTIVE: The purpose of this study is to discuss the function that Jesuit theater plays in the socialization process of school children. RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem concerns the answer to the question: what conditions must be fulfilled for the Jesuit theater to be an effective tool in the process of socialization of schoolchildren. The analytical-synthetic method of the literature on the subject was used in this paper.  THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article is structured as follows. In the beginning, the most important features of the Jesuit theater concept are shown. Then, the theoretical framework, in which socialization processes are analyzed in the light of the social sciences, was outlined, what finally enabled to identify the most important challenges facing Jesuit education in the context of exploiting the socialization function of theatrical activities.  RESEARCH RESULTS: The presented considerations lead to conclusion that it is possible to incorporate the theatrical activity as an effective tool for the socialization of the youth in Jesuit schools. Moreover, the Jesuit model of education seems to be an adequate response to the changes caused by the processes of globalization.  CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The conclusions that arise from the presented analyses indicate, first of all, the complementarity of the process of education and socialization realized through the use of the tool that is the Jesuit theater. The identity of Jesuit education stems to a great extent from the adoption of a holistic vision of the person and an integral model of formation. This combination of education and theatrical activity seems to be the right recipe for the current challenges of the process of socialization of school children
PL
CEL NAUKOWY: Celem niniejszego opracowania jest omówienie funkcji, jaką pełni teatr jezuicki w procesie socjalizacji młodzieży szkolnej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Główny problem badawczy dotyczy odpowiedzi na pytanie: jakie warunki muszą być spełnione, aby teatr jezuicki mógł być skutecznym narzędziem procesu socjalizacji młodzieży szkolnej. W artykule zastosowano metodę analityczno-syntetyczną literatury przedmiotu. PROCES WYWODU: Artykuł jest skonstruowany w następujący sposób: Na wstępie ukazano najważniejsze cechy koncepcji teatru jezuickiego. Następnie zarysowano ramy teoretyczne, w jakich analizowane są procesy socjalizacji w świetle nauk społecznych, co wreszcie pozwoliło na określenie najważniejszych wyzwań stających przed szkolnictwem jezuickim w kontekście wykorzystania funkcji socjalizacyjnej działalności teatralnej. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przedstawionych rozważań wynika, że jest możliwe włączenie działalności teatralnej jako skutecznego narzędzia socjalizacji młodzieży w szkołach jezuickich. Co więcej, wydaje się, że jezuicki model edukacji stanowi adekwatną odpowiedź na zmiany spowodowane procesami globalizacji. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wnioski, jakie wynikają z przedstawionych analiz, wskazują przede wszystkim na komplementarność procesu edukacji i socjalizacji realizowanej poprzez wykorzystanie narzędzia, jakim jest teatr jezuicki. Tożsamość jezuickiego szkolnictwa wynika w dużym stopniu z przyjęcia całościowej wizji osoby i integralnego modelu formacji. To połącznie edukacji z działalnością teatralną wydaje się trafną receptą na aktualne wyzwania procesu socjalizacji młodzieży szkolnej.

Year

Volume

21

Issue

57

Pages

33-41

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Akademia Ignatianum w Krakowie

References

  • Alexander, J.C. i Kenneth T. (2008). Sociology: Culture and society in transition. Paradigm Publishers.
  • Arrupe, P. (1981). Jesuit mission in the university education. W: J. Aizala (red.), Jesuit apostolates today (s. 80-95). Anand Press.
  • Becker, H. (2008). Mundos del arte. Sociología del trabajo artístico. Ed. Universidad de Quilmes.
  • Bielicki, E. (2005). Aksjologiczne aspekty socjalizacji młodego pokolenia. Acta Elbingensia, 3, 99-107.
  • Castells, M. (2008). Siła tożsamości. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Echaniz, I. (2014). Męka i chwała. Żywa historia jezuitów (B. Steczek, tłum.). Wydawnictwo WAM.
  • Filipiak. M. (2012). Wprowadzenie do socjologii kultury. Wydawnictwo UMCS.
  • Goffman, E. (2008). Człowiek w teatrze życia codziennego (H. Dantar-Śpiewak i P. Śpiewak, tłum.). Wydawnictwo Aletheia.
  • Griswold W. (2013). Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Jędrzejewski, M. (2013). Subkultury a samorealizacja : w perspektywie edukacji i socjalizacji młodzieży. Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Karkowska, M. (2009). Socjologia wychowania. Wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
  • Kempny, M. i Woroniecka, G. (2003). Wymiary globalizacji kulturowej. Wyzwania badawcze. Wydawnictwo WSIiE TWP.
  • Kłoskowska, A. (1981). Socjologia kultury. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Linton, R. (2007). Pojęcie kultury. W: E. Nowicka i M. Głowacka-Grajper (red.), Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii (s. 403-420). Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Lowney, C. (2011). Heroiczne przywództwo. Tajemnica sukcesu firmy istniejącej ponad 450 lat(Ł. Malczak, tłum.). Wydawnictwo WAM.
  • O’Malley, J.W. (1999). Pierwsi jezuici (P. Samerek, tłum.). Wydawnictwo WAM.
  • Puls, Ch. W. (2013). Saga and socialization in Jesuit institutions. Jesuit Higher Education: A Journal, 2(2), 6-19.
  • Skorny, Z. (1977). Proces socjalizacji dzieci i młodzieży. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Sztompka, P. (2016). Kapitał społeczny; teoria przestrzeni międzyludzkiej. Znak.
  • Tillmann, K.J. (2005). Teorie socjalizacji: społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Trilla, J. (1993). La educación fuera de la escuela: ámbitos no formales y educación social. Ariel.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40494635

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hw_2022_57_05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.