Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 21 | 57 | 81-94

Article title

Towards a Model of Formation in Identity and Mission of the Collaborators of the University Centers of the Society of Jesus: Dreaming the Future

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
CEL NAUKOWY: Głównym celem artykułu jest zaproponowanie koncepcji, modelu, który pozwoli stworzyć podstawy, przedyskutować i usystematyzować program procesu formacji do poczucia tożsamości i misji dla współpracowników Centrów Uniwersyteckich Towarzystwa Jezusowego na bazie podstaw pedagogiki ignacjańskiej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy został sformułowany następująco: W jaki sposób można usystematyzować proces formacji do poczucia tożsamości i misji dla współpracowników uniwersytetów Towarzystwa Jezusowego? Pytanie to powinno być podjęte w kontekście pedagogiki ignacjańskiej i w nawiązaniu do jej tradycji wychowawczej. Aby odpowiedzieć na to pytanie, zastosowano metodę analizy i syntezy literatury. PROCES WYWODU: Opierając się na tradycji edukacji uniwersyteckiej Towarzystwa Jezusowego, skonceptualizowany został tak zwany model Ledesmy-Kolvenbacha. Model ten syntetyzuje założenia ignacjańskiej pedagogiki uniwersyteckiej. Na podstawie tych ram teoretycznych proponuje się i uzasadnia konceptualny model formacji do poczucia tożsamości i misji współpracowników uniwersytetów Towarzystwa Jezusowego. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Zaproponowano koncpecję modelu składającego się z sześciu wymiarów powiązanych ze sobą w sposób dynamiczny i usystematyzowany. Są one podzielone na dwa poziomy: „Identyfikacja z projektem uniwersyteckim” i „Zaangażowanie w misję” w zależności od stopnia asymilacji i integracji współpracowników. Ponadto dla każdego wymiaru proponuje się serię pytań, które pozwalają na ustrukturyzowanie różnych doświadczeń formacyjnych. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Formacja współpracowników na bazie podstaw pedagogiki ignacjańskiej jest konieczna, aby zachować żywą i aktualną (w twórczej wierności tradycji) tożsamość i misję uniwersytetów Towarzystwa Jezusowego. Z tego powodu konieczne jest posiadanie spójnego modelu, który systematyzowałby ten proces formacyjny zgodnie z tradycją pedagogiczną uniwersytetów jezuickich.
EN
RESEARCH OBJECTIVE: The main objective of our work is to offer a conceptual model that allows us to base, discuss and systematize a formation itinerary in Identity and Mission, from the keys of Ignatian Pedagogy, for the collaborators of the University Centers of the Society of Jesus. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem has been designed as the following question: How can it be systematized a formation itinerary in Identity and Mission for the collaborators of the universities of the Society of Jesus? It should be addressed from the keys of Ignatian Pedagogy and in order to its educative tradition. To answer it, it has been applied an analytical and synthetic method of the literature approach to the subject. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Based on the university educational tradition of the Society of Jesus, the so-called “Ledesma-Kolvenbach Paradigm” is conceptualized. This Paradigm synthesizes the keys of Ignatian University Pedagogy. Based on this theoretical framework, a conceptual model of formation in Identity and Mission of collaborators the universities of the Society of Jesus is proposed and argued.  RESEARCH RESULTS: A conceptual model of six dimensions, interrelated in a dynamic and systemic manner, is offered. These are classified into two levels, “Identification with the University Project” and “Commitment to the Mission,” depending on the degree of assimilation and accommodation of the collaborators. Also, for each dimension, a series of question are proposed which allow the structuring of different training experiences. CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: Aformation of the collaborators, based on the keys of Ignatian Pedagogy, is necessary to keep alive and updated  the Identity and Mission of the universities of the Society. For this reason, it is crucial to have a consistent model, that systematizes this formation process, in accordance with the educational tradition of Jesuit Universities.

Year

Volume

21

Issue

57

Pages

81-94

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Universidad Pontificia Comillas
  • Universidad Pontificia Comillas
  • Universidad Pontificia Comillas

References

  • Agúndez, M. (2008). El paradigma universitario Ledesma-Kolvenbach. Revista de Fomento Social, 63, 603-631.
  • Charmot, F. (1952). La Pedagogía de los jesuitas. Sus principios, su actualidad (F. Segura, Trans.). Sapientia. (Original work published 1943)
  • Characteristics of Jesuit education. (1986). Jesuit Institute. https://n9.cl/5d4bq
  • Codina, G. (1968). Aux sources de la pédagogie des Jésuites: Le “modus parisiensis”. Institutum Historicum Societatis Iesu.
  • The Constitutions of the Society of Jesus and Their Complementary Norms: A Complete English Translation of the Oficial Latin Text. (1996). The Institute of Jesuit Sources. https://n9.cl/constitucionessj
  • García de Castro, J. (2021). Educar lo invisible. La inspiración de la educación ignaciana. Mensajero.
  • Hernández-Franco, V. (2015). La formación del profesorado en la Identidad y Misión de las Universidades Católicas desde la experiencia de los Centros Universitarios de la Compañía de Jesús en España: soñando el futuro. In J.C. Torre (Ed.), Renovar la pasión educativa en las universidades católicas (pp. 275-290). Fundaçao Manuel Leao. https://n9.cl/formacion-profesorado
  • Ignacio de Loyola (2021). Ejercicios Espirituales de San Ignacio de Loyola (J. García de Castro, Ed.). Mensajero. (Original work published 1544)
  • Ignatian Pedagogy. A Practical Approach. (1993). Jesuit Institute. https://n9.cl/jesuiteducation
  • Kolvenbach, P.-H. (2008). Centenario Universidad Pontificia Comillas. In M.Agúndez (Ed.), Discursos universitarios. P. Peter-Hans Kolvenbach (pp. 99-112). UNIJES. (Original work published 1991)
  • Kolvenbach, P.-H. (2008). La Pedagogía Ignaciana hoy. Un planteamiento práctico. In M. Agúndez (Ed.), Discursos universitarios. P. Peter-Hans Kolvenbach (pp. 124-139). UNIJES. (Original work published 1993)
  • Kolvenbach, P.-H. (2008). El servicio de la fe y la promoción de la justicia en la educación universitaria de la Compañía de Jesús de Estados Unidos. In M. Agúndez (Ed.), Discursos universitarios. P. Peter-Hans Kolvenbach (pp. 169-189). UNIJES. (Original work published 2000)
  • Kolvenbach, P.-H. (2008). La Universidad de la Compañía de Jesús a la luz del carisma ignaciano. In M. Agúndez (Ed.), Discursos universitarios. P. Peter-Hans Kolvenbach (pp. 190-209). UNIJES. (Original work published 2001)
  • Kolvenbach, P.-H. (2008). Evolución del encuentro entre ciencia y fe. In M.Agúndez (Ed.), Discursos universitarios. P. Peter-Hans Kolvenbach (pp. 236-248). UNIJES. (Original work published 2006)
  • Kolvenbach, P.-H. (2008). Al Consejo Directivo – Universidad de Georgetown. In M. Agúndez (Ed.), Discursos universitarios. P. Peter-Hans Kolvenbach (pp. 258-266). UNIJES. (Original work published 2007)
  • Ledesma, D. (1974). De Ratione et ordine studiorum collegii romani. In L. Lukàcs (Ed.), Monumenta Paedagogica Societatis Iesu (Vol. 2, pp. 519-627). Institutum Historicum Societatis Iesu. (Original work published 1564-1565)
  • Monumenta Historica Societatis Iesu. (1905). Epistolae P. Hieronymi Nadal (Vol. 4). Gabriel López del Horno.
  • Monumenta Historica Societatis Iesu. (1943). Constituciones (Vol. 1). Institutum Historicum Societatis Iesu.
  • Nicolás, A. (2008). Misión y Universidad. ¿Qué futuro queremos? https://n9.cl/nicolasesade
  • Nicolás, A. (2013a). Los antiguos alumnos de la Compañía de Jesús y su responsabilidad social: la búsqueda de un mejor futuro para la humanidad. ¿Qué significa ser creyente hoy? https://cutt.ly/PILC8u9
  • Nicolás, A. (2013b). UNICAP: en la ciudad de los puentes, una universidad sin fronteras. https://tinyurl.com/yymxlzpf
  • Nicolás, A. (2019). Profundidad, universalidad y ministerio intelectual: retos para la educación superior jesuita hoy. In J.A. Mesa (Ed.), La Pedagogía Ignaciana. Textos clásicos y contemporáneos sobre la educación de la Compañía de Jesús desde san Ignacio de Loyola hasta nuestros días (pp. 554-574). Universidad Pontificia Comillas-Mensajero-Sal Terrae. (Original work published 2010)
  • Padberg, J.W. (1992). Who are these people and what are they doing and why? Conversations on Jesuit Higher Education, 1, 1-3. https://n9.cl/padberg
  • Sosa, A. (2017a). La Universidad, sus egresados y el compromiso con la democracia. https://n9.cl/q8fry
  • Sosa, A. (2017b). Una universidad llamada a aportar con excelencia en la misión de reconciliación y justicia. https://n9.cl/x6w20
  • Sosa, A. (2018a). La utilitas como incidencia social de la Universidad. https://n9.cl/4se7j
  • Sosa, A. (2018b). The University: Wellspring of Reconciled life. https://n9.cl/sosa-loyola
  • Universidad Pontificia Comillas. (2016). Proyecto educativo. Los mejores para el mundo: un aprendizaje compartido. https://n9.cl/upceducativo
  • Villa, A., & Lemke, C.A. (2016). El “paradigma Ledesma-Kolvenbach”: Origen y concreción en el ámbito universitario. Arbor, 192(782), a358. doi: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2016.782n6003

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40494633

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hw_2022_57_09
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.