Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 22 | 61 | 149-159

Article title

Proces badawczy w krytyczno-partycypacyjno-edukacyjnych badaniach w działaniu – rekonesans i dynamiczne cykle działaniowe

Authors

Content

Title variants

EN
The Research Process in Crtical-Participative-Educational Action Research – Reconnaissance and Dynamic Action Cycles

Languages of publication

Abstracts

EN
RESEARCH OBJECTIVE: Deeper learning and explaining the essence of the research process in critical-participatory-educational action research, taking into account research reconnaissance and dynamic action cycles; they constitute research stages based on the interpretative paradigm and the tradition of participatory research. THE RESEARCH PROBLEMS AND METHODS: The article focuses on the understanding of CPAR M2S and its role in the process of creating knowledge and improving practice; the article uses a discursive analysis of understanding and explaining the research process in the tradition of participatory research, originating from the actionist movement for community development. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The content of the article explains the stages of the process of research inquiry that does not take into account the rigid canons of methodological-positivist inquiries and does not fit into the category of so-called “applied research.” RESEARCH RESULTS: The CPAR is not technical and instrumental improvement of educational practice; it cannot be unreflectively identified only with an educational (didactic) project; the main differentiating element is the identification of the research problem by the group of respondents (not at the command of the management); the educational space becomes a place where knowledge about practice is generated and teachers are critically reflective of their actions (practice) so far, aimed at change. CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: The article takes into account the aspect of variability and research dynamism present in action research and describes the role of a researcher of action, educational „moments” bringing new directions of thinking and action in order to create knowledge and improve practice.
PL
CEL NAUKOWY: Głębsze poznanie i wyjaśnienie istoty procesu badawczego w krytyczno-partycypacyjno-edukacyjnych badaniach w działaniu, uwzględniając rekonesans badawczy i dynamiczne cykle działaniowe; stanowią one etapy badawcze, opierając się na paradygmacie interpretatywnym i tradycji badań partycypacyjnych. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Artykuł ogniskuje się wokół sposobu rozumienia CPAR M2S i ich roli w procesie tworzenia wiedzy i udoskonalania praktyki; w artykule została wykorzystana dyskursywna analiza rozumienia i wyjaśniania procesu badawczego w tradycji badań partycypacyjnych, wywodzącej się z ruchu akcjonistycznego na rzecz rozwoju społeczności. PROCES WYWODU: Treść artykułu wyjaśnia etapy procesu dociekania badawczego nie uwzględniającego sztywnych kanonów dociekań metodologiczno-pozytywistycznych oraz nie wpisuje się w kategorię tzw. badań stosowanych. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: CPAR nie są technicznym i instrumentalnym doskonaleniem praktyki edukacyjnej; nie można ich bezrefleksyjnie identyfikować tylko z projektem edukacyjnym (dydaktycznym); zasadniczym elementem różnicującym jest identyfikacja problemu badawczego przez grupę badanych (nie na polecenie kierownictwa); przestrzeń edukacyjna staje się miejscem wytwarzania wiedzy na temat praktyki i krytycznej refleksyjności nauczycieli nad dotychczasowym działaniem (praktyką), nakierowanej na zmianę. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Artykuł uwzględnia aspekt zmienności i dynamizmu badawczego obecnego w badaniach w działaniu oraz opisuje rolę badacza akcji, „momentów” edukacyjnych, wnosząc nowe kierunki myślenia i działania w celu tworzenia wiedzy i doskonalenia praktyki.

Year

Volume

22

Issue

61

Pages

149-159

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Akademia Ignatianum w Krakowie

References

  • Elliott, J. (1991). Action research for educational change. Open University Press.
  • Grundy, P. (1995). Action research as professional development. Occasional paper #1. Murdoch University.
  • Johnson, A.P. 2002. A short guide to action research. Allyn & Bacon.
  • Kemmis, S. i McTaggart, R. (1988). The action research planner (wyd. 3). Deakin University Press.
  • Maxwell, T.W. (2001). Reconnaissance. EDST 390 Class Notes.
  • Maxwell, T.W. (2003). Action research for Bhutan?, https://www.researchgate.net/publication/279948945_Action_Research_for_Bhutan
  • McTaggart, R. (1994). Participatory action research: Issues in theory and practice. Educational Action Research, 2(3), 313-337. https://doi.org/10.1080/0965079940020302
  • Mendel, M. (2013). Edukacyjna podróż w biografii jako badanie w działaniu. W: H. Červinková i B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 127-175). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Nowak-Łojewska, A. (2021). Action Research w praktyce. Nauczycielskie refleksje „w” działaniu i „nad” działaniami autorskimi. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Radlińska, H. (1935). Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Szkice z pedagogiki społecznej. Nasza Księgarnia.
  • Sagor, R. (2011). Badanie przez działanie. Jak wspólnie badać, żeby lepiej uczyć (K. Kruszewski, tłum.). Civitas, Centrum Edukacji Obywatelskiej.
  • Schon, D.A. (1995). Knowing‑in‑action: The new scholarship requires a new epistemology. Change, 27(6), 27-34.
  • Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2013). Badanie i działanie w pedagogice społecznej – między tradycją a współczesnymi zadaniami. W: H. Červinková i B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 13-50). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Stake, R. (1976).. Evaluating Education programs: The Need and the Response. Wydawnictwo OECD.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40570892

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hw_2023_2261_14
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.