Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 23 | 66 | 145-154

Article title

From Seeing to Understanding: The Conceptual Metaphor UNDERSTANDING IS LIGHT in Julian of Norwich’s “Revelations of Divine Love”

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
CEL NAUKOWY: Artykuł podejmuje kwestię wzajemnych oddziaływań pomiędzy językiem, poznaniem a kulturą z perspektywy badań o charakterze kognitywno‑diachronicznym, zwracając szczególną uwagę na relację pomiędzy religią a metaforą pojęciową. Artykuł omawia rolę metafory pojęciowej ROZUMIENIE TO ŚWIATŁO w dyskursie religijnym na przykładzie Objawień Bożej miłości Juliany z Norwich, późnośredniowiecznej angielskiej mistyczki. PROBLEM I METODY BADAWCZE: W artykule przyjęto metodologię tzw. rozszerzonego ujęcia metafory pojęciowej, opracowanego przez Zoltána Kövecsesa na podstawie teorii metafory pojęciowej, która podkreśla rolę uniwersalnych aspektów ludzkiego ucieleśnienia jako głównych źródeł metafor pojęciowych. Artykuł ukazuje, jak uwzględnić wpływ kontekstu społeczno‑kulturowego w metodologii diachronicznych badań nad metaforą pojęciową. PROCES WYWODU: Analiza tekstu Objawień Bożej miłości łączy model Kövecsesa z koncepcją usytuowania społeczno‑kulturowego, rozwijaną w językoznawstwie kognitywnym. Badanie omawia możliwe uwarunkowania poznawczo‑kulturowe użycia metafory ROZUMIENIE TO ŚWIAT‑ ŁO w dziele Juliany. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki badania wskazują, że metaforyczne konceptualizacje w tekście mistyczki motywowane są nie tylko uniwersalnymi aspektami ucieleśnionego poznania, ale wynikają one w znacznej mierze z usytuowania autorki w późnośredniowiecznym środowisku społecznym i kulturowym. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BABAŃ: Badanie wskazuje na znaczenie koncepcji usytuowania społeczno‑kulturowego w badaniach tekstów historycznych. Należy powiązać podejście Kövecsesa z koncepcją usytuowania społeczno‑kulturowego, co pozwoli wzbogacić metodologię badań diachronicznych dotyczących metafor pojęciowych. Wyniki mają zastosowanie praktyczne, ponieważ mogą być wykorzystane w nauczaniu analizy tekstów historycznych w sposób pomagający studentom lepiej zrozumieć relację pomiędzy kulturą a metaforą pojęciową.
EN
  RESEARCH OBJECTIVE: The article discusses the interplay between language, cognition and culture from a cognitive diachronic perspective, focusing on the relation between religion and metaphorical thought. It investigates the role of the conceptual metaphor UNDERSTANDING IS LIGHT in religious discourse, using the example of The Revelations of Divine Love, written by Julian of Norwich, a late medieval anchoress. THE RESEARCH PROBLEM AND METODS: The paper draws on the Extended Conceptual Metaphor approach, Zoltán Kövecses’s elaboration of the Conceptual Metaphor Theory (CMT). The universalist bias of CMT means that the theory tends to ignore the sociocultural context of historical data, prioritising the influence of universal human embodiment on metaphorical thought. Using Kövecses’s approach, the paper shows how the gap in CMT methodology may be bridged to yield more reliable results. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The present study connects Kövecses’s approach to Cognitive Linguistic research into sociocultural situatedness. To exemplify the problem, the analysis examines the cognitive‑cultural underpinnings of Julian’s use of the metaphor UNDERSTAND‑ ING IS LIGHT. RESEARCH RESULTS: The analysis shows that the metaphorical conceptualisation pattern may well derive from Julian’s sociocultural situatedness. The paper indicates that the anchoress’s metaphorical thought should be seen as embedded in the late medieval sociocultural context, rather than being considered solely in terms of universal aspects of embodiment. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND THE APPLICATIVE VALUE OF RESEARCH: The study concludes that the idea of sociocultural situatedness may be pivotal in the analyses of historical texts. It seems important to incorporate this idea into Kövecses’s approach, which may inform the methodology of cognitive diachronic research into metaphorical conceptualisations. Furthermore, the results may be applied to teaching students how to approach historical texts, helping them gain a better understanding of the relation between metaphorical thought and culture. 

Year

Volume

23

Issue

66

Pages

145-154

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

  • Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej w Lublinie, Polska

References

  • Baker, N.D. (1994). Julian of Norwich’s “Showings”: From vision to book. Princeton University Press.
  • Barsalou, L. (2016). Situated conceptualization: Theory and applications. In Y. Coello & M.H. Fischer (Eds.), Perceptual and emotional embodiment: Foundations of embodied cognition (Vol. 1; pp. 1–17). Routledge.
  • Cervone, C.M. (2012). Poetics of the incarnation: Middle English writing and the leap of love. University of Pennsylvania Press.
  • DesCamp, M., & Sweetser, E. (2014). Motivating biblical metaphors for God: Refining the cognitive model. In B. Howe & J. Green (Eds.), Cognitive linguistic explorations in biblical studies (pp. 7–24). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110350135.7
  • Dyas, D., Ellis, R., & Hutchinson, M. (2005). Useful terms for students. In D. Dyas, R. Ellis, & M. Hutchinson (Eds.), Approaching medieval English anchoritic and mystical texts (pp. 207–210). D.S. Brewer.
  • Evans, V., & Green, M. (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh University Press.
  • Ferrando, I. (2019). Metaphor analysis in discourse: Introduction. In I. Navarro & I. Ferrando (Eds.), Current approaches to metaphor analysis in discourse (pp. 1–16). De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110629460-001
  • Frank, R. (2008). Introduction: Sociocultural situatedness. In R. Frank, R. Roslyn, T. Dirven, E. Ziemke, & E. Bernárdez (Eds.), Body, language and mind: Vol. 2. Sociocultural situatedness (pp. 1–20). De Gruyter Mouton.
  • Harbus, A. (2012). Cognitive approaches to Old English poetry. D.S. Brewer.
  • Geeraerts, D. (2015). Four guidelines for diachronic metaphor research. In J. Díaz‑Vera (Ed.), Metaphor and metonymy across time and cultures (pp. 15–28). De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110335453.15
  • Geeraerts, D., & Grondelaers, S. (1995). Looking back at anger: Cultural traditions and metaphorical patterns. In J. Taylor & R. MacLaury (Eds.), Language and the cognitive construal of the world (pp. 153–180). De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110809305.153
  • Gillespie, V. (2013). The colours of contemplation: Less light on Julian of Norwich. In E. Jones (Ed.), The medieval mystical tradition in England (pp. 7–28). B.S. Brewer.
  • Gillespie, V., & Ross, M. (1992). The apophatic image: The poetics of effacement in Julian of Norwich. In M. Glasscoe (Ed.), Medieval mystical tradition in England (pp. 53–77). D.S. Brewer.
  • Gillespie, V., & Ross, M. (2004). “With mekeness aske perseverantly”: On reading Julian of Norwich. Mystics Quarterly, 30(3/4), 126–141. http://www.jstor.org/stable/20716485
  • Glasscoe, M. (2005). Contexts for teaching Julian of Norwich. In D. Dyas, V. Edden, & R. Ellis (Eds.), Approaching medieval English anchoritic and mystical texts (pp. 85–200). D.S. Brewer.
  • Grosseteste, R. (1942). De luce [On light] (C. Riedl, Trans.). Marquette University Press.
  • Hagen, S.K. (2004). The visual theology of Julian of Norwich. In F. Willaert (Ed.), Medieval memory: Image and text (pp. 145–60). Brepols.
  • Jenkins, N., & Watson, J. (Eds.). (2007). The writings of Julian of Norwich: A vision showed to a devout woman and a revelation of love. The Pennsylvania State University Press.
  • Jindo, J. (2009). Toward a poetics of the biblical mind: Language, culture, and cognition. Vetus Testamentum, 59(2), 222–243. https://doi.org/10.1163/156853309X406659
  • Julian of Norwich (1998). Revelations of divine love (E. Spearing, Trans.). Penguin.
  • Kövecses, Z. (2005). Metaphor in culture: Universality and variation. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511614408
  • Kövecses, Z. (2022). The importance of context in CMT. In G. Kristiansen, K. Franco, S. De Pascale, L. Rosseel, & W. Zhang (Eds.), Cognitive sociolinguistics revisited (pp. 107–116). De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110733945-009
  • Kozłowska, A. (2023). Po co językoznawstwu badania nad literaturą? [Why should linguists study literature?]. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 79, 63–79. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.2617
  • Novotny, T. (2019). Julian of Norwich: How did she know what she knew? History of Education, 48(5), 557–574. https://doi.org/10.1080/0046760X.2019.1606944
  • Palliser, M. (1992). Christ, our Mother of Mercy: Divine mercy and compassion in the theology of “The Shewings” of Julian of Norwich. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110857146
  • Pollard, W., & Boening, R. (Eds.). (1997). Mysticism and spirituality in medieval England. D.S. Brewer.
  • Richardson, P., Mueller, M., & Pihlaja, S. (2021). Cognitive linguistics and religious language: An introduction. Routledge.
  • Sharifian, F. (2021). Cultural linguistics and religion. In H.-G. Wolf, D. Latić, & A. Finzel (Eds.), Cultural‑Linguistic explorations into spirituality, emotionality, and society (pp. 9–22). John Benjamins.
  • Trepczyński, M. (2017). Światło jako arché świata. Metafizyka światła Roberta Grosseteste [Light as the arché of the world: Robert Grosseteste’s metaphysics of light]. Ethos 30(119), 93–115. https://doi.org/10.12887/30-2017-3-119-07
  • Vereza, S., & Puente, R.L. (2017). Embodied cognition in “black metaphors”: The BAD IS DARK metaphor in biblical texts. Signo, Santa Cruz do Sul, 42(75). http://dx.doi.org/10.17058/signo.v42i75.9962

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40621673

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hw_2024_2366_14
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.