Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 20 | 56 | 11-21

Article title

Pedagogia i pedagogika ignacjańska (jezuicka)

Authors

Content

Title variants

EN
Ignatian Education and Pedagogy (Jesuit)

Languages of publication

Abstracts

EN
RESEARCH OBIECTIVE: The article was intended to explain the justification for using the term Ignatian pedagogy and its place among educational sciences. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In the context of the research goals outlined, the problem is hidden in the question if it is possible to talk about Ignatian (Jesuit) pedagogy, and if so, under what conditions it happens. While solving it, the method of analysis of sources was used, which provide the basis for creating a new pedagogical theory. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Ignatian pedagogy arises from a specific tradition developed and nurtured by the Jesuits. Showing its characteristic features fits with the educational activity of the order that was taken as a foundation for description of the theory of Ignatian pedagogy. RESEARCH RESULTS: Ignatian pedagogy belongs to one of the trends set in the pedagogy of religion regarded as a sub-discipline of the educational sciences. The justification for such an approach results from the common assumptions of the pedagogy of religion and Ignatian pedagogy. Its specificity can be found in the assumptions of the spirituality and pedagogy promoted by the Jesuits. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The conducted argument confirms the justification for the use of the term “Ignatian pedagogy.” It should be comprised in the scope of pedagogical trends that refer to religious reality.
PL
CEL NAUKOWY: W artykule zamierzono wyjaśnić zasadność posługiwania się terminem „pedagogika ignacjańska” oraz jej miejscem pośród nauk o wychowaniu. PROLEM I METODY BADAWCZE: W kontekście nakreślonych celów badawczym problemem jest pytanie o to, czy można mówić o pedagogice ignacjańskiej (jezuickiej), a jeśli tak, to pod jakimi warunkami. Przy jego rozwiązaniu posłużono się metodą analizy źródeł, które dają podstawy tworzenia nowej teorii pedagogicznej. PROCES WYWODU:Pedagogika ignacjańska wyrasta z określonej tradycji rozwijanej i pielęgnowanej przez jezuitów. Ukazanie jej charakterystycznych rysów pedagogii, która wpisuje się w działalność edukacyjną zakonu, uczyniono podstawą opisu teorii pedagogiki ignacjańskiej. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ:Pedagogika ignacjańska jest jednym z nurtów wpisujących się w pedagogikę religii uważaną za subdyscyplinę nauk o wychowaniu. Zasadność takiego ujęcia wynika ze wspólnych założeń pedagogiki religii i pedagogiki ignacjańskiej. Jej specyfiki należy się doszukiwać w założeniach duchowości i pedagogii promowanej przez jezuitów. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE:Przeprowadzony wywód potwierdza zasadność stosowania terminu „pedagogika ignacjańska”. Należy ją wpisać w zakres nurtów pedagogicznych, które odwołują się do rzeczywistości religijnej.

Year

Volume

20

Issue

56

Pages

11-21

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Akademia Ignatianum w Krakowie

References

  • Aleksiejuk, A., Marek, Z. i Milerski B. (2020). Pedagogika religii w Polsce. W: Z. Marek i A. Walulik (red.), Słowniki społeczne. Pedagogika religii (s. 33-49). Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
  • Ambrogetti, F. i Rubin S. (2013). Jezuita papież Franciszek. Wywiad rzeka z Jorge Bergoglio(A. Fijałkowska-Żydok, tłum.). Dom Wydawniczy Rafael.
  • Casalini, C. (2019). Włodzimierz Ledóchowski’s call for cura personalis: Humanist roots and Jesuit distinctiveness in education. Studia Pedagogica Ignatiana, 4(22), 123-134.
  • Charakterystyczne cechy jezuickiego wychowania (B. Steczek, tłum.). (2006). W: Podstawy edukacji ignacjańskiej (s. 9-98). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
  • Duminuco, V.J. (2008). Formacja czy indoktrynacja w pedagogice ignacjańskiej? W: W. Pasierbek (red.), Ignatian pedagogy for the challenges of humanism today/Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu (s. 173-192). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
  • Dybowska, E. (2013). Wychowawca w pedagogice ignacjańskiej. Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
  • Dybowska, E. i Królikowski, W. (2017). Rozwój człowieka w pedagogii ignacjańskiej (s. 209-224). W:A. Walulik i J. Mółka (red.), Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna. Akademia Ignatianum.
  • Dyrek, K. i Marek, Z. (2016). Edukacja do przebaczenia w pedagogii ignacjańskiej. Paedagogia Christiana, 2(38), 61-84.
  • Gallagher, M.P. (2008). Ignacjańskie rozeznanie kultury postmodernistycznej (W. Mond-Kozłowska, tłum.). W: W. Pasierbek (red.), Ignatian pedagogy for the challenges of humanism today/Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu (s. 307-316). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum.
  • Gurba, E., Krysztofik, J. i Walulik, A. (2017). „Zarządzanie sobą” u progu wchodzenia w dorosłość. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 131-137.
  • Haręzga, S. (2013). Świadectwo. W: E. Gigilewicz (red.), Encyklopedia katolicka (t. 19, s. 308). TN KUL.
  • Inglot, M. (2007). Założenia „Ratio studiorum” (1599) i charakterystycznych cech jezuickiego wychowania (1986). W: A. Hajduk i J. Mółka (red.), Pedagogika wiary (s. 85-95). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
  • Jurado, M.R. (2002). Rozeznawanie duchowe. Teologia, historia, praktyka (K. Homa, tłum.). Wydawnictwo WAM.
  • Konstytucje Towarzystwa Jezusowego wraz z przypisami Kongregacji Generalnej XXXIV oraz Normy uzupełniające zatwierdzone przez tę samą Kongregację. (2001). Wydawnictwo WAM, Polskie Prowincje Towarzystwa Jezusowego.
  • Kotlewski, T. (2005). Z sercem hojnym i rozpalonym miłością – o mistyce ignacjańskiej. Wydawnictwo Rhetos.
  • Królikowska, A. (red). (2010). Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka. Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
  • Lowney, Ch. (2013). Heroiczne przywództwo. Tajemnice sukcesu firmy istniejącej ponad 450 lat (Ł. Malczak, tłum.). Wydawnictwo WAM.
  • Marek, Z. (2014). Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Wydawnictwo WAM.
  • Marek, Z. (2016). Autonomia pedagogiki religii. Studia Katechetyczne, 12, 19-33.
  • Marek, Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Akademia Ignatianum.
  • Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Wydawnictwo Naukowe ChAT.
  • Milerski, B. (2020). Metodologia pedagogiki religii. W: Z. Marek iA. Walulik (red.), Słowniki społeczne. Pedagogika religii (s. 93-114). Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
  • Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
  • Pedagogia ignacjańska. Podejście praktyczne (B. Steczek, tłum.). (2006). W: Podstawy edukacji ignacjańskiej (s. 99-165). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
  • Piechnik, L. (1990). Szkoły jezuickie w Polsce w latach 1564-1773. Horyzonty Wiary, 3, 69-79.
  • Piechnik, L. (2003). Powstanie i rozwój jezuickiej Ratio studiorum (1548-1599). Wydawnictwo WAM, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum.
  • Podstawy edukacji ignacjańskiej (B. Steczek, tłum). (2006). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
  • Puchowski, K. (2017). Teatr jezuicki w Rzeczypospolitej Obojga Narodów – Clio w edukacji obywatela. W: J. Okoń (red.), Świat teatru – świat wartości. Wychowanie obywatelskie w teatrze szkolnym jezuitów w Rzeczypospolitej XVI-XVIII w. (s. 105-131). Collegium Columbinum.
  • Tillich, P. (1987). Dynamika wiary (A. Szostkiewicz, tłum.). W drodze.
  • Żmudziński, W. (2008). Sukces po ignacjańsku. Cztery filary jezuickiego sukcesu według Chrisa Lowneya. W: W. Pasierbek (red.), Ignatian pedagogy for the challenges of humanism today/Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu (s. 265-271). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40494073

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hw_2071
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.