Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 20 | 55 | 61-71

Article title

Infodemia w pandemii

Content

Title variants

EN
Infodemic in a pandemic

Languages of publication

Abstracts

EN
RESEARCH OBJECTIVE: Expanding the research perspective of informational behavior in the information science on the issue of cognitive errors, will allow to design more accurately the empirical research and interpret it. The context of the considerations was the COVID‑19 infodemia. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: An attempt to describe cognitive errors that affect informational behavior was made from an information science perspective. The theoretical approach was presented with the use of critical analysis of actual and representative subject literature supported by publications belonging to the field of cognitive psychology. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: A brief introduction to informational behavior theory was necessary for understanding the topic. Then, infodemia was characterized as their context. Against the background outlined in this way, the most common cognitive biases errors, which, in the author’s opinion, are related to the overload, complexity, distortions of information, thus, to the uncertainty of the recipient’s situation, and the informational behaviors undertaken, are shown. RESEARCH RESULTS: The author proposed a more coherent theoretical perspective for pro‑ jecting empirical research and an indepth evaluation and interpretation supported by contextual examples. CONCLUSION, INNOVATION, AND RECOMMENDATION: Broadening the perspective of informational behaviors with the awareness of cognitive errors creates a wide field for correcting and shaping the desired informational behaviors by various interested subjects.
PL
CEL NAUKOWY: Poszerzenie perspektywy badawczej zachowań informacyjnych w informatologii o zagadnienie błędów poznawczych, co pozwoli trafniej projektować i interpretować badania empiryczne. Kontekstem rozważań uczyniono infodemię związaną w wirusem COVID‑19. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Podjęto próbę opisania błędów poznawczych z perspektywy informatologicznej, wpływających na zachowania informacyjne. Zaprezentowano teoretyczne podejście z zastosowaniem krytycznej analizy aktualnej i reprezentatywnej dla tematu literatury przedmiotu, podpartej publikacjami z obszaru psychologii kognitywnej. PROCES WYWODU: Krótkie wprowadzenie do teorii zachowań informacyjnych uznano za niezbędne dla zrozumienia tematu. Następnie scharakteryzowano infodemię jako ich kontekst. Na tak zarysowanym tle pokazano najczęstsze błędy poznawcze, które zdaniem autorki mają związek z natłokiem, złożonością, zniekształceniami informacji, a przez to z niepewnością sytuacji odbiorcy informacji i podejmowanymi zachowaniami informacyjnymi. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Uzyskano bardziej spójną podbudowę/perspektywę teoretyczną do projektowania oraz pogłębionej oceny i interpretacji badań empirycznych, podpartą kontekstowymi przykładami. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Uzupełnienie perspektywy zachowań informacyjnych o mechanizmy aktywacji błędów poznawczych stwarza szerokie pole do korygowania i kształtowania pożądanych zachowań przez różne zainteresowane podmioty.

Year

Volume

20

Issue

55

Pages

61-71

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

  • ALLEA (2021). Fact or fake? Tackling science disinformation. ALLEA Discussion Paper, 5. Berlin. DOI: 10.26356/fact‑or‑fake
  • Bąkowicz, K. (2020). Fake news. Produkt medialny czasów postprawdy. Oficyna Wydawnicza ASPRA‑JR.
  • Boot A.B., Eerland, A., Jongerling, J., Verkoeijen, P.P.J.L. i Zwaan, R.A. (2021). Gathering, proces‑sing, and interpreting information about COVID‑19. Scientific Reports. 11:6569. https://www.nature.com/articles/s41598‑021-86088-3
  • Cisek, S. (2017). Zachowania informacyjne – wybrane aspekty. Biuletyn EBIB, 173. http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/129/131
  • Cisek, S. i Krakowska, M. (2020) Zachowania informacyjne naukowców: w poszukiwaniu modelu zintegrowanego. W: M. Nowina Konopka, W. Świerczyńska‑Głownia iA. Hess (red.), Komunikowanie interdyscyplinarne (s. 15‑36). Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Farooq, A., Laato, S., Najmul Islam, A.K.M. i Isoaho, J. (2021) Understanding the impact of information sources on COVID‑19 related preventive measures in Finland. Technology in Society, 65. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2021.101573
  • Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym (P. Szymczak, tłum.). Media Rodzina.
  • Kamińska‑Czubała, B. (2013). Zachowania informacyjne w życiu codziennym. Informacyjny świat pokolenia Y. Wydawnictwo SBP.
  • Lamża, Ł. (2020). Światy równoległe. Czego uczą nas płaskoziemcy, homeopaci, różdżkarze. Wydawnictwo Czarne.
  • Ledzińska, M. (2009). Człowiek współczesny w obliczu stresu informacyjnego. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
  • Li, Ch., Fung, H.H., Tse, D.C.K., Tsang, V.H.L., Zhang, H. i Mai, Ch. (2021). Obtaining information from different sources matters during the COVID‑19 pandemic. Gerontologist, 61(2), 187‑195. DOI: 10.1093/geront/gnaa222
  • Mierzecka, A. (2013). Badania zachowań informacyjnych. Wydawnictwo SBP.
  • Pindlowa, W. (1984). Kształcenie studentów jako użytkowników informacji naukowej. Z pogranicza informatologii i pedagogiki. Uniwersytet Jagielloński.
  • Rosińska, K. i Brzóska, P. (2020). Analiza indywidualnej podatności użytkowników mediów społecznościowych na fake newsy – perspektywa polska. Studia Medioznawcze, 3(82), 661‑688.
  • Sharot, T. i Sunstein, C.R. (2020). How people decide what they want to know. Nature Human Behaviour, 4, 14‑19.
  • Skarpa, P.E. i Garoufallou, E. (2021). Information seeking behavior and COVID‑19 pandemic: A snapshot of young, middle aged and senior individuals in Greece. International Journal of Medical Informatics, 150. https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2021.104465
  • Soroya, S.H., Farooq, A., Mahmood, K., Isoaho, J. i Zara, S. (2021). From information seeking to information avoidance: understanding the health information behavior during a global health crisis, Information. Processing and Management, 58(2). https:// doi.org/10.1016/j.ipm.2020.102440
  • Tversky, A. i Kahneman D. (1974). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases. Science, 185(4157), 1124‑1131.
  • UE (2020). Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Społeczno‑Ekonomicznego i Komitetu Regionów. Walka z dezinformacją wokół COVID‑19 – dajemy dojść do głosu faktom (Bruksela, 10.6.2020 r. JOIN(2020) 8 final).
  • WHO (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID‑19) Situation Report – 45. https://www.who.int/docs/default‑source/coronaviruse/situation-reports/20200305-sitrep-45-covid-19.pdf?sfvrsn=ed2ba78b_4
  • Zhao, H., Fu, S. i Chen, X. (2020). Promoting users’ intention to share online health articles on social media: The role of confirmation bias. Information Processing and Management, 57(6). https://doi.org/10.1016/j.ipm.2020.102354

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40494066

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hw_2105
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.