Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 20 | 56 | 69-76

Article title

The Idea of „Depth” in Ignatian Pedagogy in Face of some Tendencies of Digital Education

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
CEL NAUKOWY: Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie niektórych sprzecznych postaw oraz zwrócenie uwagi na dwa zjawiska, które świadczą o ich sprzeczności. Jednym z nich jest brakujący wymiar głębokości wiedzy, który sugeruje, że wszechobecne źródło informacji i świadomości studentów nie gwarantuje jakości zdobywanej wiedzy. Z drugiej strony, stopniowa cyfryzacja edukacji coraz bardziej wskazuje na fragmentaryzację takiego procesu nauczania. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Artykuł zamierza podkreślić znaczenie dwóch filarów pedagogiki jezuickiej, historycznie sięgających Ćwiczeń duchowych św. Ignacego, które zostały ożywione przez interpretacje dwóch byłych przełożonych Towarzystwa Jezusowego, P. Aruppe i A. Nicholasa. Obecne czasy – jak się wydaje – w perspektywie pojawienia się mediów cyfrowych i profilowania zawodowego ucznia mają jednak inne cele. PROCES WYWODU:Artykuł jest skonstruowany w następujący sposób. W pierwszej części   autor przedstawia wnioski z niektórych badań i pomiarów prowadzonych na Słowacji w ostatnich latach, które miały na celu zbadanie umiejętności czytania ze zrozumieniem przez uczniów oraz wskazuje na rosnące poparcie dla cyfryzacji edukacji na Słowacji, które autor (i nie tylko on) postrzega jako wysoce sprzeczne. Z drugiej strony artykuł stara się przeciwstawić coraz częściej przywoływanemu w literaturze „odwołaniu do głębi” i integralności osoby ludzkiej. Poprzez to wezwanie do „cyfrowego minimalizmu” zachęca do głębszej koncentracji.  WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Niniejsze opracowanie ma na celu wykazanie, że pedagogika ignacjańska odwołująca się do potrzeby „integralnego” rozwoju osoby i „głębi” jest niezwykle aktualna w swoich odwołaniach w tym zakresie. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Opracowanie ma na celu ukazanie potrzeby rozwijania na nowo wątków głębi i integralnego rozwoju osoby ludzkiej wraz z innymi filarami jezuickiego wychowania oraz przemyślenia na nowo ich przesłania.    
EN
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this study is to present some contradictory tendencies and  draw attention to two phenomena that  prove their contradiction. The first one is the missing dimension of depth of knowledge which suggests that the ubiquitous source of information and student awareness is not automatically a qualitative asset. On the other hand, the gradual digitalization of education increasingly indicates the fragmentation of such a teaching process. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The article intends to emphasize the importance of two pillars of Jesuit pedagogy, which historically date back to the Spiritual Exercises of St. Ignatius and which were revived by the interpretations of two former superiors of the Society of Jesus, P. Arrupe and A. Nicholas. However, the present times seems to bring different  goals in the perspective of digital media and professional profiling of the student. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article is structured as follows. In the first part, the author presents the conclusions resulting from  research and measurements conducted in Slovakia in recent years, which aimed at examining  students' skills in reading comprehension and indicates the  growing support for the digitalisation of education in Slovakia, which the author (and not only he) perceives as highly contradictory. On the other hand, the article makes an attempt to counter  the notions: the “reference to depth” and the integrity of the human being, more and more often mentioned in the literature.  RESEARCH RESULTS: The present study is to demonstrate that Jesuit pedagogical appeal to the need for “integral” development of the person and “depth” is extremely actual in this field. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: The aim of the study is to show the need to re-develop these threads of depth and integral development of the human being, along with other pillars of Jesuit education, and  rethink its message.  

Year

Volume

20

Issue

56

Pages

69-76

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • University of Trnava, Faculty of Theology

References

  • Arrupe, P. 1980. Men for others: Address to Jesuit alumni of Europe in Valencia. In J. Aixala (Ed.), Justice with faith today (pp. 123-138). Anand: Anand Press.
  • Arrupe, P. (1981a). Jesuit mission in the university education. In J. Aixala (Ed.), Jesuit apostolates today (pp. 80-95). Anand Press.
  • Arrupe, P. (1981b). Our secondary schools today and tomorrow. In J.Aixala (Ed.), Jesuit apostolates today (pp. 55-78). Anand Press.
  • Bauerlein, M. (2008). The dumbest generation. How the digital age stupefies young Americans and jeopardizes our future (or, don’t trust anyone under 30). Tarcher/Penguin.
  • Csikszentmihályi, M. (1996). O štěstí a smyslu života. Mužeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu (E. Hauserová, Trans.). Nakladatelství Lidové noviny.
  • Fišerová, M. (2015). Kybernetické imaginárno. Rozhovor s Pierrem Lévym. In M. Fišerová (Ed.), Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli (pp. 134-140). Karolinum.
  • Jeník, L. (2015). K teoretickým východiskám jezuitského vzdelávania. Studia Aloisiana, 6(4), 5-27.
  • Ignác z Loyoly. (2005). Duchovné cvičenia. Dobrá kniha.
  • Newport, C. (2016). Deep work. Rules for focused success in a distracted world. Grand Central Publishing.
  • Nicolás, A. (2011). Challenges to Jesuit higher education today. Conversations on Jesuit Higher Education, 40, Article 5. http://epublications.marquette.edu/conversations/vol40/iss1/5
  • O’Malley, W.J. (1993). Los primeros jesuitas (J.A. Montero Moreno, Trans.). Mensajero.
  • Porubský, Š. (2018, October 5). Sans Forgetica – nový font, vďaka ktorému sa naučíte texty omnoho skôr. Techbox. https://techbox.dennikn.sk/sans-forgetica-novy-font-vdaka-ktoremu-sa-naucite-texty-omnoho-skor/?ref=mpm
  • Spitzer, M. (2014). Digitální demence (F. Ryčl, Trans.). Host.
  • Spitzer, M. (2016). Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie (M. Guzowska-Dąbrowska, Trans.). Wydawnictwo Dobra Literatura.
  • UNESCO. (n.d.). The Education 2030: Incheon declaration and framework for action. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/education-2030-incheon-framework-for-action

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40494367

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_hw_2186
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.