PL EN


2019 | 25 | 2 | 199-204
Article title

Wojny wywoływane hasztagiem

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Niespełna rok po amerykańskiej premierze na polskim rynku księgarskim pojawiła się książka, którą waszyngtońskie instytucje think tanks i prasa, zarówno specjalistyczna (od „Foreign Affairs” po „Kirkus Reviews”), jak codzienna (m.in. „New York Times”), zgodnie nazwały jedną z najlepszych i najważniejszych książek non fiction 2018 r., a wybitni eksperci – pośród nich Francis Fukuyama, gen. Michael Hayden (były dyrektor Narodowej Agencji Bezpieczeństwa USA oraz szef CIA) czy nawet Vinton Gray Cerf, uważany za jednego z wynalazców Internetu, i liczni inni komplementowali słowami najwyższego uznania. Oryginalny tytuł, brzmiący w języku angielskim bardzo celnie, a zarazem przewrotnie – LikeWar – co rozumieć można jednocześnie jako „wojnę lajków” i „nibywojnę”, przetłumaczony został bodaj nieco banalnie i mniej marketingowo: Nowy rodzaj wojny, dopiero druga jego część, podobnie do anglojęzycznej, doprecyzowuje, że chodzi o Media społecznościowe jako broń. W istocie jednak tytułowe sformułowania militarne – „wojna” oraz „broń” wskazują dobitnie na główny przedmiot analizy prowadzonej w książce, którą admirał marynarki Stanów Zjednoczonych i jeden z byłych najwyższych dowódców NATO, James G. Stavridis, zdefiniował jako najważniejszą analizę teorii konfliktu zbrojnego od czasów klasycznego Vom Kriege Carla von Clausewitza, skrojoną na miarę wyzwań XXI w.
Keywords
Year
Volume
25
Issue
2
Pages
199-204
Physical description
Dates
published
2019-07-01
Contributors
author
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_pk_2019_2502_15
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.