Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 41 | 2/2 | 299-324

Article title

Ruch swadeśi i projekt khadi a alternatywna wizja indyjskiej nowoczesności

Authors

Content

Title variants

EN
The Swadeśi Movement and the Khadi Project vs. Alternative Visions of Indian Modernity

Languages of publication

Abstracts

EN
Gandhi’s swadeśi movement went beyond India’s goal of independence and a critique of British colonialism. Gandhi created a vision of an alternative “traditional modernity” that was the fruit of the intellectual interactions of Indian and “foreign” thought in the spaces of his life. In this vision, India was becoming a vital whole created and nourished by Ruskinian rural artisan communities working for the material and moral well-being of the whole. The redefinition of modernity provided the basis for Indians to enforce the fundamental right of the nation, the right to exist, under India-specific colonial narratives. Imperial narratives made the possibility of national self-determination contingent on development understood in terms of technological progress and the associated concept of rationality. Khadi became a symbol of Gandhi’s alternative modernity. A symbol that still functions today in the spaces of national belief in the creative possibilities of one’s own culture in relation to the global challenges and constraints of modernity. The main purpose of this article is to provide a glimpse of the development path and the complex nature of India’s struggle for independence and modernity in the context of the swadeśi movement and the alternative Gandhian economy of values. In this text I also try to show selected, less exposed aspects of Mahatma Gandhi’s thought, life and general sensibility.
PL
Ruch swadeśi Gandhiego wykraczał poza cel odzyskania przez Indie niepodległości i krytykę kolonializmu brytyjskiego. Gandhi stworzył wizję alternatywnej „tradycyjnej nowoczesności”, będącej owocem intelektualnych interakcji myśli indyjskiej oraz „obcej” w przestrzeniach jego życia. W wizji tej Indie stawały się witalną całością tworzoną i żywioną przez Ruskinowskie, wiejskie wspólnoty rzemieślnicze, pracujące na rzecz materialnego i moralnego dobrobytu ogółu. Zredefiniowanie nowoczesności stanowiło podstawę wyegzekwowania przez Indusów zasadniczego prawa narodu, prawa do istnienia, w specyficznych dla Indii warunkach kolonialnych narracji. Narracje imperialne uzależniały możliwość samostanowienia narodu od rozwoju rozumianego w kategoriach progresu technologicznego i związanej z tym koncepcji racjonalności. Khadi stało się symbolem alternatywnej nowoczesności Gandhiego. Symbolem, który do dziś funkcjonuje w przestrzeniach narodowego przekonania o twórczych możliwościach własnej kultury w odniesieniu do globalnych wyzwań i ograniczeń współczesności. Głównym celem tego artykułu jest przybliżenie drogi rozwoju oraz złożonego charakteru indyjskiej walki o niepodległość i nowoczesność w kontekście ruchu swadeśi oraz alternatywnej gandyjskiej ekonomii wartości. W tekście tym staram się również pokazać wybrane, mniej eksponowane aspekty myśli, życia i ogólnej wrażliwości Mahatmy Gandhiego.

Year

Volume

41

Issue

2/2

Pages

299-324

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet Jagielloński

References

  • Appadurai, A. (ed.) (2010, cop. 1986). The social life of things. Commodities in cultural perspective. 8th printing. Cambridge [etc.]: Cambridge University Press.
  • Bandyopadhyay, S. i Parasher Sen, A. (red.) (2017). Religion and modernity in India. First edition. New Delhi: Oxford University Press.
  • Brantlinger, P. (1996). A Postindustrial Prelude to Postcolonialism: John Ruskin, William Morris, and Gandhism. Critical Inquiry, 22(3), 466–85.
  • Chakrabarty, D. (2001). Clothing the political man: A reading of the use of khadi/white in Indian public life. Postcolonial Studies, 4(1), 27–38. DOI: 10.1080/13688790120046852.
  • Chakrabarty, D. (2002). Habitations of modernity. Essays in the wake of subaltern studies / Dipesh Chakrabarty; with a foreword by H.K. Bhabha. Chicago, Ill., London: University of Chicago Press.
  • Fox, R.G. (1989). Gandhian Utopia. Experiments with culture. Richard G. Fox. Boston, Mass.: Beacon Press.
  • Fuchs, M., Linkenbach, A., Mulsow, M., Otto, B.-Ch.; Parson, R.B. i Rüpke, J. (red.) (2019). Religious individualisation. Historical di-mensions and comparative perspectives. Berlin, Boston: Walter de Gruyter GmbH.
  • Gandhi (2018). An autobiography. The story of my experiments with truth: a critical edition. New Haven: Yale University Press.
  • Gandhi i Parel, A. (1997). Hind swaraj and other writings. Cambridge: Cambridge University Press (Cambridge texts in modern politics).
  • Gonsalves, P. (2019). ‘HALF-NAKED FAKIR’. The story of Gandhi’s personal search for sartorial integrity. Gandhi Marg, 31(1), 5–30.
  • Khaire, M. i Hall, E.V. (2016). Medium and Message: Globalization and innovation in the production field of Indian fashion. Organization Studies, 37(6), 845–865. DOI: 10.1177/0170840615622061.
  • Khanna, J.M. (2020). Why khadi is one of the most sustainable fabrics to consider right now. Vogue India.
  • Long, J.D. i Sullivan, B.M. (2011). Historical dictionary of Hinduism. New ed. Lanham Md.: Scarecrow Press (Historical dictionaries of religions, philosophies, and movements).
  • Madhukalya, A. (2021). India’s transition to green economy to create 50 mn jobs, contribute $1 trn in economic impact: WEF. Business To-day. In (dostęp: 08.01.2023).
  • Ministry of Micro, Small & Medium Enterprises (2022). ‘Svadha’– Wellness Wear Collection in Khadi. Pozyskano z: https://pib.gov.in/PressReleasePage.aspx?PRID=1835418 (dostęp: 20.11.2022).
  • Newnham, R. (2009). Deconstructing Empire. Concepts of Order and Justice in the British Withdrawals from India and Palestine, 1945–1948. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.
  • Nikam, N.A. (1954). Gandhi‘s Philosophy. The Review of Metaphysics, 7(4), 668–678.
  • Pandit, M. (2019). Performing nationhood. The emotional roots of Swadeshi nationhood in Bengal, 1905–1912 / Mimasha Pandit. New Delhi: Oxford University Press.
  • Raghuramaraju, A. (2006). Debating Gandhi. New Delhi: Oxford University Press.
  • Richards, G. (2005). The philosophy of Gandhi. A study of his basic ideas. London: Taylor & Francis e-Library.
  • Riello, G. i Roy, T. (2009). How India clothed the world. The world of South Asian textiles, 1500–1850, ed. G. Riello, T. Roy with the collaboration of O. Prakash and K. Sugihara. Leiden: Brill (Global economic history series, 1872–5155, v. 4).
  • Roy, R.D. (1987). Some Aspects of the Economic Drain from India during the British Rule. Social Scientist, 15(3), 39–47. DOI: 10.2307/3517499.
  • Sangari, K. (2019): Singular individuals, conflicting authorities: Annie Besant and Mohandas Gandhi. W: M. Fuchs, A. Linkenbach, M. Mulsow, B.-Ch. Otto, R.B. Parson, J. Rüpke (red.), Religious individualisation. Historical dimensions and comparative perspectives. Berlin, Boston: Walter de Gruyter GmbH, 1065–1096.
  • Sarkar, S. (1970). Imperialism and Nationalist Thought. A Case Study of Swadeshi Bengal. Indian History Congress, 32, 111–119.
  • Sarkar, S. (1994). The Swadeshi Movement in Bengal, 1903–1908. Second reprint. New Delhi: People’s Publ. House.
  • Tarlo, E. (1996). Clothing matters. Dress and identity in India. Chicago: University of Chicago Press.
  • Tewari, B. (2022). Exploring a ‘Khadi state of mind’ this 75th Independence year of India. Vogue India.
  • Torchia, A.D. (1997). Gandhi’s Khadi Spirit and Deep Ecology. Worldviews, 1(3), 231–247.
  • Trivedi, L. (2007). Clothing Gandhi’s nation. Homespun and modern India. Bloomington: Indiana University Press.
  • van der Veer, P. (2013). The modern spirit of Asia. The spiritual and the secular in China and India. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
  • Vatsyayan, K. (1991). Concepts of space. Ancient and modern, red. K. Vatsyayan. New Delhi: Indira Gandhi National Centre for the Arts: Abhinav Publications.
  • Weiner, A.B. (1989). Cloth and human experience. With assistance of Jane Schneider. Washington: Smithsonian Books (Smithsonian series in ethnographic inquiry).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
37482410

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_pk_2023_410202_18
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.