Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 42 | 3 | 27-38

Article title

Cultural Participation in a Pandemic Reality. Challenges for Cultural Institutions

Authors

Content

Title variants

PL
Uczestnictwo w kulturze w rzeczywistości pandemicznej. Wyzwania dla instytucji kultury w Polsce

Languages of publication

Abstracts

PL
Przedmiotem podjętych rozważań było uczestnictwo w kulturze w rzeczywistości pandemicznej i wynikające z tego stanu konsekwencje oraz wyzwania dla instytucji kultury w Polsce. Ich rozpoznanie stanowiło główny cel artykułu o charakterze eksploracyjnym i problemowym. Sformułowane wnioski oparto na bogatych źródłach literaturowych, wynikach badań prowadzonych przez różne wyspecjalizowane instytucje w postaci raportów oraz egzemplifikacji wybranych praktyk stosowanych przez instytucje kultury w zakresie dostępu do dóbr kultury. Uzyskane wyniki ujawniły zmiany w sposobach i formach uczestnictwa w kulturze obserwowane w warunkach rzeczywistości pandemicznej. Podstawą ich rozwoju stają się nowoczesne technologie, które pozwalają na uczestnictwo w kulturze w sposób hybrydowy, dopuszczający odbiór kultury za pośrednictwem komunikacji online. Na podstawie przeprowadzonej analizy zidentyfikowano ponadto najważniejsze wyzwania, jakie pojawiają się przed instytucjami kultury w Polsce. Zamierzeniem autorki było wskazanie możliwości usprawnień działań tych podmiotów w nowej, hybrydowej rzeczywistości, jaka nas wszystkich najprawdopodobniej czeka w najbliższych latach.
EN
The subject of the considerations was cultural participation in a pandemic reality and the resulting consequences and challenges for cultural institutions in Poland. Their identification was the main objective of the exploratory and problem-oriented article. The conclusions were based on rich literature, the results of research conducted by various specialized institutions in the form of reports and exemplification of selected practices used by cultural institutions in the field of access to cultural goods. The results obtained revealed changes in the ways and forms of cultural participation observed under the conditions of pandemic reality. The basis of their development is modern technologies that allow participation in culture in a hybrid way, allowing the reception of culture through online communication. In addition, based on the analysis, the key challenges facing cultural institutions in Poland were identified. The author’s intention was to identify possibilities for improving the activities of these entities in the new hybrid reality that most likely awaits us all in the coming years.

Year

Volume

42

Issue

3

Pages

27-38

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

References

  • Ardielli, E. (2017). Usage of Ict in EU Culture Sector as a Tool of Cultural Participation. International Journal of Entrepreneurial Knowledge, No. 5(2), 33–46. DOI:10.1515/ijek-2017-0009.
  • Brook, O. (2011). International comparisons of public engagement in culture and sport. London: Department for Culture, Media and Sport.
  • Chajbos, K. & Liss, B. (eds.). (2021). Przyszłość kultury. Badanie poznańskiego sektora. Poznań: Centrum praktyk edukacyjnych w Centrum Kultury Zamek.
  • Cyboran, B. & Kluzowicz, J. (2012). Kultura w sieci – nowe formy uczestnictwa w kulturze przestrzenią uczenia się dorosłych. Edukacja Dorosłych, No. 2, 25–36. DOI: 10.12775/ED.2021.012.
  • Czyżewski, K., Fogler, J., Gałązka, A., Hausner, J., Machnowska-Góra, A., Niezabitowski, J., Komar, M., Łysak, P., Opatowicz, A., Piaskowski, R., Purchla, J., Ronduda, Ł., Szlendak, T., Szymańska, A., & Świątkowska, B. (2020). Raport kultura w czasie pandemii Covid. Kraków: Fundacja GAP.
  • Eurostat (2016). Culture. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/web/culture/overview (access: 04.01.2023).
  • Fatyga, B. (2014). Rekonstrukcja sensu kategorii uczestnictwo w kulturze. In: R. Drozdowski, B. Fatyga, M. Filiciak, M. Krajewski, & T. Szlendak (eds.). Raport: Praktyki kulturalne Polaków. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 9–12.
  • Garwol, K. & Stebila, J. (2021). Seniorzy „niewykluczeni” cyfrowo. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, No. 66(2), 94–110. DOI: 10.15584/nsawg.2021.2.7.
  • Gorynia, M. (2021). Pandemia zmienia świat. Warszawa: CeDeWu.
  • Goryń, P. (2020). Osoby z niepełnosprawnościami nowym odbiorcą kultury. In: E. Dąbrowska-Prokopowska, P. Goryń, & M.F. Zaniewska (eds.), Kultura w Polsce w XXI wieku. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białystoku, 59–70.
  • Grzega, U. (2021). Dostępność i wykorzystanie Internetu w czasie pandemii w Polsce i UE. In: W. Nowak & K. Szalonki (eds.), Zdrowie i style życia – ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii. Wrocław: E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, 355–370.
  • GUS. (2020). Uczestnictwo ludności w kulturze w 2019 r. Warszawa–Kraków.
  • Jakość życia osób starszych w Polsce w pierwszym roku pandemii CO-VID-19. Raport z badania (2021). Warszawa: Instytut Polityki Senioralnej/ Fundacja Zaczyn.
  • Juszczyk, P. & Wójcik, D. (2022). Sektor kultury w ujęciu koncepcji Smart. Kontekst pandemii COVID-19. Przegląd Organizacji, No. 4(987), 13–19.
  • Karcz-Kaczmarek, M. (2020). Kultura bez barier – problematyka prawna ułatwień na rzecz osób z niepełnosprawnościami narządu wzroku i słuchu. In: A. Drabarz (ed.), Aksjologiczne i prawne aspekty niepełnosprawności. Białystok: Wydawnictwo Temida, 215–234.
  • Kędzior, J. (2019). Praktyki kulturalne studentów w czasie wolnym. In: J. Kędzior (ed.), Praktyki komunikacyjne. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 65–80.
  • Korzystanie z Internetu w 2022 roku. Komunikat z badań CBOS nr 77, Warszawa 2022.
  • Pluszyńska, A., Konior, A., & Gaweł, Ł. (2020). Zarządzanie w kulturze: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Przybysz, M. (2021). Młodzież w sieci w czasie pandemii. Diagnoza, problemy, wyzwania. Media Biznes Kultura, No. 2(11), 97–108.
  • Reformat, B. (2018). Współpraca z biznesami kreatywnymi jako szansa na rozwój instytucji Kultury. In: B. Reformat & A. Kwiecień (eds.), Biznes w kulturze – Kultura w biznesie. Kierunki rozwoju relacji jednostek kultury z otoczeniem. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 38–59.
  • Roggeveen, L. & Sethuraman, R. (2020). How the COVID Pandemic May Change the World of Retailing. Journal of Retailing, No. 96(2), 169–171. DOI: 10.1016/j.jretai.2020.04.002.
  • Seniorzy a uczestnictwo w kulturze podczas pandemii. Retrieved from: https://cpe.ckzamek.pl/wydarzenia/5887-nienowe-publicznosci-seniorzy-a-uczestnictwo-w-kul/ (access: 07.01.2023).
  • Tataj, M. (2020). Muzy w cieniu Covid-19. O tym, jak pandemia zmienia naszą kulturę. Magazyn Teraz Polska, No. 2(34), 56–61.
  • Widawska, E., Wysocka, E., & Wieczorek, Z. (2014). Wyznaczniki wykluczenia cyfrowego i dostępności stron internetowych instytucji publicznych. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
  • Zmiany w obszarze aktywności kulturalnych podczas ograniczeń epidemicznych. Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury Warszawa, marzec 2022. Retrieved from: fi-le:///C:/Users/48501/Downloads/zmiany-w-obszarze-aktywnosci-kulturalnych-podczas-ograniczen-epidemicznych-marzec-2022-_2.pdf.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
37280975

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_pk_2023_4203_05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.