Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 44 | 1 | 33-56

Article title

Strategie doboru źródeł osobowych przez dziennikarzy. Autorytet poznawczy vs ekspert. Diagnoza i propozycja udoskonalenia procesu

Content

Title variants

EN
Strategies for Selecting Personal Sources by Jurnalists. Cognitive Authority versus Expertise. Diagnosis and Proposal for Process Enhancement

Languages of publication

Abstracts

EN
The focus of this article revolves around the strategies employed by journalists in selecting personal sources. The objective is to delineate variances in methodologies and criteria utilized for choosing individuals embodying cognitive authority and expertise, as per P. Wilson’s theoretical framework. Utilizing a questionnaire-based approach, the research was conducted among journalists specializing in cultural affairs across radio and television editorial departments as well as online platforms. The study delineates the pathways utilized in selecting cognitive authorities and experts for journalistic endeavors, offering insights into potential enhancements for these selection processes.
PL
Przedmiot artykułu stanowią strategie doboru źródeł osobowych przez dziennikarzy. Celem jest określenie różnic w sposobach i kryteriach doboru osób reprezentujących tzw. autorytety poznawcze i ekspertów w świetle teorii P. Wilsona. Przeprowadzono badania opierające się na kwestionariuszu ankiety na grupie dziennikarzy związanych z obszarem kultury zatrudnionych w redakcjach radiowych, telewizyjnych oraz serwisach internetowych. W rezultacie przeprowadzonych badań określono ścieżki doboru autorytetów poznawczych i ekspertów na użytek pracy dziennikarskiej oraz wystosowano propozycję udoskonalenia tych procesów.

Year

Volume

44

Issue

1

Pages

33-56

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

References

  • Babik, W. (2016). Ekologia informacji : zadania w społeczeństwie informacji i wiedzy. W: Inspiracje i innowacje : zarządzanie informacją w perspektywie bibliologii i informatologii. Kraków: BJ, s. 71-79.
  • Bar-Tal, Y., Stasiuk, K., Maksymiuk, R. (2018). What makes you think that you are a health expert? The effect of objective knowledge and cognitive structuring on self-epistemic authority. Advances in Cognitive Psychology, Vol. 14.4, pp. 186-191.
  • Cisek, S. (2018). Koncepcje progowe (threshold concepts) w kształceniu kompetencji informacyjnych w szkole wyższej. BiBliotheca Nostra. Śląski kwartalnik naukowy, Nr 2 (52), s. 47-59.
  • Farrow, R., Moe, R. (2019). Rethinking the role of the academy: cognitive authority in the age of post-truth. Teaching in Higher Education, Vol. 24, Issue 3, pp. 272-287.
  • Hertzum, M. (2022). How do journalists seek information from sources? A systematic review. Information Processing & Management, Vol. 59.6, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306457322001881 [dostęp: 07.06.2023]
  • Hirvonen, N., Tirroniemi, A., Kortelainen, T. (2019). The cognitive authority of user-generated health information in an online forum for girls and young women. Journal of Documentation, Vol. 75.1, pp. 78-98.
  • Jaskowska, M. (2020). Publiczne systemy informacyjne i źródła danych. Przewodnik. Kraków: BJ.
  • Krakowska, M. (2022). Diagnozowanie przestrzeni informacyjnej (information space) z perspektywy zachowań informacyjnych człowieka. W: Diagnostyka w zarządzaniu informacją : perspektywa nauk o komunikacji społecznej i mediach w kontekście rozwoju badań interdyscyplinarnych. Kraków: BJ, s. 121-154.
  • Liu, Jiqun, et al. (2019).Exploring the immediate and short-term effects of peer advice and cognitive authority on Web search behavior. Information Processing & Management, Vol. 56.3, pp. 1010-1025.
  • McKenzie, P. J. (2003). Justyfying cognitive authority decisions: discursive strategies of information seekers. The Library Quarterly, Vol. 73, pp. 261-288.
  • Moura, M. A., Tavares de Paula, L. (2020). Cognitive Authority, Accountability, and the Anatomy of Lies: Experiments to Detect Fake News in Digital Environments. In: Navigating Fake News, Alternative Facts, and Misinformation in a Post-Truth World. IGI Global, pp. 259-272.
  • Multas, A-M., Hirvonen, N. (2021). “Let's keep this video as real as possible”: young video bloggers constructing cognitive authority through a health-related information creation process. Journal of Documentation, Vol. 78.7, pp. 42-64.
  • Rieh, S. Y (2005). Cognitive authority. In: Theories of information behavior. Medford: Information Today.
  • Skibińska, M. (2021). Kompetencje informacyjne–przegląd tendencji rozwojowych koncepcji information literacy. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review), Nr 34, s. 181-207.
  • Wilson, P. (1983). Secon-hand knowledge: an inquiry into cognitive authority. Westport: Greenwood Press.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
37515915

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_pk_2024_4401_07
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.