Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 11 | 1 | 307-321

Article title

Eine Vergleichsanalyse von Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache mit dem Schwerpunkt auf verschiedenen Aspekten der Kultur

Content

Title variants

EN
A comparative study of textbooks for German as a foreign language: focus on various aspects of culture

Languages of publication

Abstracts

EN
How much culture and what kind of culture should textbooks for German as a foreign language offer? The answer can be found in the document from the Ministry of Science and Higher Education – in the framework curriculum for secondary school education in Poland – students should learn both the cultural content that is associated with everyday life, as well as the content of high culture. This should form a basis for intercultural reflection and thus for the development of communicative competence among the learners. How much culture and what kind of culture do selected textbooks for German as a foreign language (approved for the 2022/23 school year) actually offer? This article presents the results of a qualitative analysis of selected textbooks. The differences between the textbooks examined concern both the amount of cultural content presented and the emphasis in the presentation of individual topics. The topics of high culture are underrepresented in the textbooks analysed.
DE
Wie viel Kultur und welche Kultur sollten Lehrwerke für Deutsch als Fremdsprache bieten? Die Antwort findet man im Dokument des Ministeriums für Wissenschaft und Hochschulbildung – im Rahmenlehrplan für den oberschulischen Unterricht in Polen – die Schüler sollten sowohl die Kulturinhalte, die mit dem Alltag verbunden sind, als auch Inhalte der hohen Kultur kennen lernen. Dies soll eine Basis für die interkulturelle Reflexion und damit für die Entwicklung der kommunikativen Kompetenz bei den Lernenden bilden. Wie viel Kultur und welche Kultur bieten ausgewählte Lehrwerke für DaF (zugelassen für das Schuljahr 2022/23) in Wirklichkeit? Im vorliegenden Artikel wurden Ergebnisse einer qualitativen Analyse ausgewählter Lehrwerke dargestellt. Die Unterschiede zwischen den untersuchten Lehrwerken betreffen sowohl die Menge an dargestellten Kulturinhalten, als auch die Akzentsetzungen bei der Präsentation einzelner Themen. Die Themen der hohen Kultur sind in den analysierten Lehrwerken unterrepräsentiert.

Year

Volume

11

Issue

1

Pages

307-321

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

References

  • Burzyńska, A. & Dobesz, U. (2004). Inwentarz tematyczny i funkcjonalno-pojęciowy do nauczania języka polskiego jako obcego w aspekcie kulturowym. In: W. Miodunka (Hrsg.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego (S. 119-128). Kraków: Universitas.
  • Chłopek, Z. (2018). Metodyka nauczania języka niemieckiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Cieśla, T. (1974). Dzieje nauki języków obcych w zarysie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.
  • Duden Wörterbuch (n.d.). https://www.duden.de/woerterbuch
  • Kotlarska, I. (2023). Treści kulturowe w dawnych polskich podręcznikach do nauki języka angielskiego (1788–1950). Neofilolog, 60/1, 45–59. https://doi.org/10.14746/n.2023.60.1.4
  • Kryczyńska-Pham, A. (2019). Effekt 1. Podręcznik dla liceum i technikum. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA.
  • Kryczyńska-Pham, A. (2020). Effekt 2. Podręcznik dla liceum i technikum. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA.
  • Kryczyńska-Pham, A. (2020). Effekt 3. Podręcznik dla liceum i technikum. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA.
  • Kryczyńska-Pham, A. (2021). Effekt 4. Podręcznik dla liceum i technikum. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA.
  • Kryczyńska-Pham, A. (2022). Effekt 5. Podręcznik dla liceum i technikum. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA.
  • Ligara, B. (2009). Perspektywa kulturoznawcza nauczania kodu: teoria leksykultury Roberta Galissona. In: W. Miodunka (Hrsg.), Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej (S. 119-146). Kraków: Universitas.
  • Miodunka, W. T. (Hrsg.). (2004). Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Kraków: Universitas.
  • Miodunka, W. T. (2004). Kompetencja socjokulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Zarys programu nauczania. In: W. T. Miodunka (Hrsg.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego (S. 97-117). Kraków: Universitas.
  • Mróz-Dwornikowska, S. (2022). Welttour Deutsch 1. Warszawa: Nowa Era.
  • Mróz-Dwornikowska, S. (2019). Welttour Deutsch 2. Warszawa: Nowa Era.
  • Mróz-Dwornikowska, S. (2021). Welttour Deutsch 3. Warszawa: Nowa Era.
  • Mróz-Dwornikowska, S. (2021). Welttour Deutsch 4. Warszawa: Nowa Era.
  • Neuner, G., Hunfeld, H. (1993). Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin: Langenscheidt.
  • Nowicka, E. (2006). Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie.
  • Padrós, A., Biechele, M. (2003). Didaktik der Landeskunde. Berlin: Langenscheidt.
  • Reymont, E., Sibiga, A. & Jezierska-Wiejak, M. (2019). Transfer Deutsch 1. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.
  • Reymont, E., Sibiga, A. & Jezierska-Wiejak, M. (2020). Transfer Deutsch 2. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.
  • Reymont, E., Sibiga, A. & Jezierska-Wiejak, M. (2021). Transfer Deutsch 3. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.
  • Reymont, E., Sibiga, A. & Jezierska-Wiejak, M. (2022). Transfer Deutsch 4. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.
  • Sekulski, B., Drabich, N., Gajownik, T. & Serzysko, C. (2018). Infos aktuell 2. Język niemiecki dla liceów i techników. Warszawa: Pearson Central Europe.
  • Serzysko, C., Sekulski, B., Drabich, N. & Gajownik, T. (2019). Infos aktuell 1. Język niemiecki dla liceów i techników. Warszawa: Pearson Central Europe.
  • Skrzypczak, J. (1996). Konstruowanie i ocena podręczników. Poznań: Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji.
  • Tkadleckova, C. & Tlusty, P. (2019). Genau! Plus 1. Poznań: Klett Polska.
  • Tkadleckova, C. & Tlusty, P. (2020). Genau! Plus 2. Poznań: Klett Polska.
  • Tkadleckova, C. & Tlusty, P., Novakova, H. (2021). Genau! Plus 3. Poznań: Klett Polska.
  • Tkadleckova, C. & Novakova, H. (2022). Genau! Plus 4. Poznań: Klett Polska.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
59151607

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_36575_2353-2912_1_11_2023-18
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.