Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 1 | 1 | 119-132

Article title

Władysław Tatarkiewicz – logos i ethos wychowawcy polskiej inteligencji

Content

Title variants

EN
Władysław Tatarkiewicz: The Logos and Ethos of the Teacher of Polish Intelligentsia

Languages of publication

Abstracts

EN
This article portrays the life of Professor Władysław Tatarkiewicz and his life’s influence on his intellectual development, as well as his moral and intellectual choices. He was an educator and a teacher of many generations of Polish intellectuals. His works in the field of ethics, history of philosophy and aesthetics are great intellectual treasures of Polish culture. To date, little has been known about the role that the Catholic religion and Polish national culture played in his intellectual development. The life of Professor Tatarkiewicz was complex, varied, morally beautiful and embedded in Polish culture and national Catholic tradition. He came from a family of landowners and graduated from a classic high school in Warsaw at the age of seventeen. When studying Greek and Latin classical literature, he liked the Greek ideal of kalokagathia. He became interested in art, architecture, aesthetics and philosophy. As he wrote, ‘I grew up in a religious family. As a child and later, I treated the truths of faith on equal terms as the facts of the surrounding world. They did not make my life easier, but sometimes I think that religious faith is something we should get by ourselves rather than inherit’ (Wspomnienia, p. 120).
PL
W artykule pragnę ukazać losy życiowe prof. Władysława Tatarkiewicza i ich wpływ na jego formację intelektualną, a także dokonywane przez niego wybory moralne, intelektualne. Był on wychowawcą i nauczycielem wielu polskich pokoleń intelektualistów, a jego opracowania z dziedziny etyki, historii filozofii oraz estetyki stanowią wielki skarb intelektualnej kultury polskiej. Do dnia dzisiejszego w kulturze polskiej mało znaną jest sprawa roli jaką w jego formacji intelektualnej odegrała religia katolicka i sama polska kultura narodowa. Droga życia profesora Władysław Tatarkiewicza była złożona, bogata, moralnie piękna, a w swojej treści osadzona w polskości i tradycji narodowej, katolickiej. Zasadniczą rolę w formacji Tatarkiewicza odegrało obok domu rodzinnego, żyjącego kulturą szlachecką, ziemiańską – klasyczne gimnazjum. Ukończył je w Warszawie w wieku lat siedemnastu. Przez zapoznanie się z greką, łaciną oraz literaturą klasyczną rozmiłował się w greckim ideale kalokagatheii. Tam też swoją uwagę zwrócił ku sztuce, architekturze oraz rozważaniom z dziedziny estetyki i filozofii. Jak pisał „Wychowałem się w domu wierzącym. Prawdy wiary były dla mnie w dzieciństwie i później taką samą rzeczywistością jak fakty otaczającego mię świata. Niemało ułatwiły mi życie, choć czasem myślę, że wiara religijna jest rzeczą, którą należy samemu zdobyć, a nie dziedziczyć” (Wspomnienia, s. 120).

Year

Volume

1

Issue

1

Pages

119-132

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie

References

  • Charisteria. Rozprawy filozoficzne złożone w darze Władysławowi T. w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Warszawa 1960.
  • Dembowski B., O profesorze Władysławie Tatarkiewiczu (1886–1980). Wspomnienia ucznia, „Filo-Sofija”, 13–14 (2011) s. 433–450.
  • Dziemidok B., Tatarkiewicz Władysław, w: Powszechna encyklopedia filozofii, t. 9, red. A. Maryniarczyk, Lublin 2008, s. 372–376.
  • Jaworski M., Władysław Tatarkiewicz, Warszawa 1975.
  • Tatarkiewiczowie T. i W., Wspomnienia, Warszawa 1979.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
12303021

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_36578_BP_2016_01_07
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.