Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2022 | 67 | 1 | 151-163

Article title

Valentino Fioravanti i duet z opery „Echo w Lesie” Wojciecha Pękalskiego i Józefa Elsnera

Content

Title variants

EN
Valentino Fioravanti and the Duet from the Opera ‘Echo W Lesie’ [An Echo in the Woods] by Wojciech Pękalski and Józef Elsner

Languages of publication

Abstracts

EN
One of the six numbers in the one-act opera Echo w lesie [An echo in the woods], previously considered to be the work of Józef Elsner, actually uses music (in a virtually unaltered form) from Valentino Fioravanti’s opera Il furbo contra il furbo (the duet ‘Con un aria schizzinosa’). The borrowing, although acknowledged on the poster for the work’s premiere, has remained unidentified until now. This discovery invalidates some of the theses of my own paper titled ‘Echo w lesie Józefa Elsnera i Wojciecha Pękalskiego – późny pogłos włoskiego intermezza na warszawskiej scenie narodowej?’ [Józef Elsner and Wojciech Pękalski’s An Echo in the Woods: a late reference to Italian intermezzi in the repertoire of Warsaw’s National Theatre?] (Muzyka, 65/2, 2020), but at the same time contributes new arguments in favour of recognising the preserved score of Echo as that used for the work’s premiere.
PL
Jeden z sześciu numerów jednoaktowej opery Echo w lesie, dotychczas uznawanej za dzieło Józefa Elsnera, w rzeczywistości wykorzystuje muzykę duetu „Con un aria schizzinosa”  z opery Il furbo contra il furbo Valentina Fioravantiego, w praktycznie niezmienionej postaci. Zapożyczenie, choć sygnalizowane na premierowym afiszu, dotąd nie zostało zidentyfikowane. Odkrycie to przekreśla niektóre tezy stawiane przeze mnie w artykule „Echo w lesie Józefa Elsnera i Wojciecha Pękalskiego – późny pogłos włoskiego intermezza na warszawskiej scenie narodowej?” (Muzyka 65 (2020) nr 2), choć zarazem dodaje nowe argumenty za uznaniem premierowego pochodzenia zachowanej partytury Echa.

Journal

Year

Volume

67

Issue

1

Pages

151-163

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk

References

  • Allanbrook, Wye J. Rhythmic Gesture in Mozart: Le Nozze di Figaro and Don Giovanni. Chicago–London: The University of Chicago Press, 1983.
  • Bartlet, M. Elizabeth C. Étienne Nicolas Méhul and Opera during the French Revolution, Consulate and Empire: a Source, Archival and Stylistic Study. Dysertacja doktorska, University of Chicago, 1982.
  • Chachulski, Jakub. „Echo w lesie Józefa Elsnera i Wojciecha Pękalskiego – późny pogłos włoskiego intermezza na warszawskiej scenie narodowej?”. Muzyka 65, nr 2 (2020): 105–145.
  • Got, Jerzy. Na wyspie Guaxary: Wojciech Bogusławski i teatr lwowski 1789–1799. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1971.
  • Jacobshagen, Arnold. Opera semiseria: Gattungskonvergenz und Kulturtransfer im Musiktheater. Stuttgart: Steiner, 2006.
  • Kruk, Stefan. Repertuar Teatru Lubelskiego 1864–1890. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1979.
  • Lockhart, Ellen. „Pimmalione: Rousseau and the Melodramatisation of Italian Opera”. Cambridge Opera Journal 26, nr 1 (2014): 1–29.
  • Nowak-Romanowicz, Alina. Józef Elsner: Monografia. Kraków: PWM, 1957.
  • Szwankowski, Eugeniusz. Repertuar teatrów warszawskich 1814–1831. Warszawa: IS PAN, 1973.
  • Szwankowski, Eugeniusz. Teatr Wojciecha Bogusławskiego w latach 1799–1814. Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum, 1954.
  • Tartak, Marvin. „Valentino Fioravanti”. Grove Music Online, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.09692, dostęp 20 VI 2021.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
25806176

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_36744_m_1184
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.