Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


1991 | 40 | 2 |

Article title

Dokumentacja teatralna wczoraj i dziś

Content

Title variants

EN
Theater Documentation Past and Present

Languages of publication

Abstracts

EN
This article discusses the definitions and typology of theater documentation. The author comments on the existing distinction between: 1) documentation of theater performances, which, according to his 1970 concept, is divided into process records (giving insights into performance preparation) and product records (enabling the reconstruction of a performance); 2) documentation of theater life, comprising variously arranged inventories of performances, referred to as repertories (e.g., of a given historical period, city, theater or ensemble, artist, etc.). He proposes a new distinction: between passive documentation (comprising various library, archive, and museum collections) and active documentation (comprising all types of elaboration). He also distinguishes between current and historical documentation. He analyzes the relationship between documentation and interpretation, emphasizing that while active documentation always involves a degree of interpretation, it remains credible provided that it is characterized by interpretive restraint, so that different, even contradictory interpretations of the material are possible. The article discusses institutions in charge of current and historical theater documentation (the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences) and collecting historical documentation (Warsaw theater museum). The author also indicates the most important direction for this strand of theater research: the urgent need to undertake documentary research on pre-photographic and photographic iconography of actors.
PL
Artykuł poświęcony definicjom i typologii dokumentacji teatralnej. Autor omawia dotychczasowe rozróżnienia na: 1) dokumentację przedstawień teatralnych, którą zgodnie z własną propozycją z 1970 roku dzieli się na dokumenty pracy (dające wgląd w proces przygotowania przedstawienia teatralnego) i dokumenty dzieła (dające możliwość zrekonstruowania przedstawienia), 2) dokumentację życia teatralnego obejmującą różnie uporządkowane spisy przedstawień określane jako repertuary (np. w okresie historycznym, mieście, teatrze albo określonego zespołu, artysty etc.). Proponuje wprowadzenie innego podziału: na dokumentację bierną (obejmującą różne zbiory o charakterze bibliotecznym, archiwalnym, muzealnym) i czynną (obejmującą opracowania wszelkiego typu). Rozróżnia także dokumentację bieżącą i historyczną. Analizuje relację między dokumentacją a interpretacją. Podkreśla, że dokumentacja czynna zawiera zawsze jakiś element interpretacji, zachowuje jednak dokumentacyjną wiarygodność, jeśli cechuje ją interpretacyjna powściągliwość, dzięki której możliwe są różne, nawet sprzeczne interpretacje materiału. W artykule omówione są instytucje zajmujące się bieżącą i historyczną dokumentacją teatralną (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) oraz gromadzące dokumentację historyczną (warszawskie muzeum teatralne). Autor wskazuje także najważniejszy kierunek rozwoju tego nurtu badań teatralnych: pilną konieczność podjęcia dokumentacyjnych badań nad przedfotograficzną i fotograficzną ikonografią aktorską.

Year

Volume

40

Issue

2

Physical description

Dates

published
1991

Contributors

  • Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk

References

  • Bernacki, Ludwik. Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta z 68 podobiznami. Tom 1. Źródła i materiały. Lwów: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1925.
  • Bernacki, Ludwik. Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta z 68 podobiznami. Tom 2. Notatki i studia. Lwów: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1925.
  • Garlińska-Zembrzuska, Hanna. „Ikonografia Ludwika Solskiego: Katalog portretów w rolach”. Pamiętnik Teatralny 25, z. 3 (1976): 239–302.
  • Garlińska-Zembrzuska, Hanna. „Ikonografia Ludwika Solskiego: Katalog portretów prywatnych”. Pamiętnik Teatralny 26, z. 4 (1977): 479–508.
  • Got, Jerzy. Teatr krakowski pod dyrekcją Adama Skorupki i Stanisława Koźmiana 1865–1885: Repertuar. Wrocław: Zakład im. Ossolińskich, 1955.
  • Raszewski, Zbigniew. „Dokumentacja przedstawienia teatralnego”. W: Dokumentacja w badaniach literackich i teatralnych: Wybrane problemy, red. Jadwiga Czachowska. Wrocław: Zakład im. Ossolińskich, 1970.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
29431841

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_36744_pt_1510
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.