Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 65 | 4 | 91-112

Article title

Nadobny komisarz Mandelbaum

Content

Title variants

EN
The Dainty Commissioner Mandelbaum

Languages of publication

Abstracts

EN
Among all the surviving plays by Witkacy, Dainty Shapes and Hairy Apes is most imbued with allusions to the Petrograd revolt. The story unfolding on stage seems at times to be a parody of the attack on the Winter Palace. The brave and uncompromising girl-soldier Sophia pushes and taunts the group of Forty Mandelbaums beyond endurance to finally fall victim to their rage. In 1917, Bernard Mandelbaum (1888–1953), son of a Lublin merchant, a Polish philologist sympathizing with Communism, a journalist of Promień, and the ideological and literary manager of the People’s Theatre in Petrograd became one of two Bolshevik commissars of state museums and art collections in Petrograd and was additionally tasked with investigating the fate of the Women’s Battalion that defended the Winter Palace. Later, Stalin appointed Mandelbaum to the post of Education Commissioner of the Committee for the Kingdom of Poland. Witkacy might have got to know Mandelbaum though mutual acquaintances or might have seen him speak out at political rallies. Mandelbaum came back to the re-emerging Poland to campaign against the Soviet–Polish War, for which he got arrested. After his release, Mandelbaum landed a school teaching position, having assumed the name „Stefan Drzewiecki,” and later „Drzewieski.” He rose to prominence as a member of the State Council for Public Enlightenment. During the Second World War, he worked in General Sikorski’s government administration in London, and in 1945 he joined the diplomatic service of the People’s Republic of Poland. Finally, he decided to stay in the West and became a Chief of the Reconstruction Department of UNESCO. In that capacity, he greatly contributed to the foundation of the International Federation of Children’s Communities (FICE) whose first task was to establish a committee supporting directors of children’s communities for war orphans.
PL
Spośród wszystkich zachowanych sztuk Witkacego Nadobnisie i koczkodany są najbardziej nasycone aluzjami do przewrotu w Piotrogrodzie. Historia rozgrywająca się na scenie wydaje się momentami parodią ataku na Pałac Zimowy. Odważna i bezkompromisowa żołnierka Zofia prowokuje grupę czterdziestu Mandelbaumów i w końcu staje się ich ofiarą. W 1917 roku Bernard Mandelbaum (1888–1953), syn lubelskiego kupca, sympatyzujący z komunizmem filolog, dziennikarz „Promienia” i kierownik ideowo-literacki Teatru Ludowego w Piotrogrodzie, został jednym z dwóch bolszewickich komisarzy państwowych muzeów i zbiorów sztuki w Piotrogrodzie, a dodatkowo powierzono mu zbadanie losów Batalionu Kobiecego, który bronił Pałacu Zimowego. Później Stalin mianował go na stanowisko referenta ds. oświaty w Komisariacie Polskim. Witkacy mógł poznać Mandelbauma przez wspólnych znajomych lub usłyszeć jego przemówienie na wiecu politycznym. Mandelbaum powrócił do odradzającej się Polski, by prowadzić kampanię przeciwko wojnie sowiecko-polskiej, za co został aresztowany. Po zwolnieniu dostał posadę nauczyciela w szkole, przyjmując nazwisko „Stefan Drzewiecki”, a później „Drzewieski”. Zyskał rozgłos jako członek Państwowej Rady Oświecenia Publicznego. W czasie II wojny światowej pracował w administracji rządowej gen. Sikorskiego w Londynie, a w 1945 wstąpił do służby dyplomatycznej PRL. Ostatecznie zdecydował się pozostać na Zachodzie i został szefem Departamentu Odbudowy UNESCO. Pełniąc tę funkcję, walnie przyczynił się do powstania Międzynarodowej Federacji Wspólnot Dziecięcych (FICE), której pierwszym zadaniem było powołanie komitetu wspierającego dyrektorów wspólnot dziecięcych dla sierot wojennych.

Year

Volume

65

Issue

4

Pages

91-112

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

  • Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk

References

  • Balcerak, Wiesław, Euzebiusz Basiński i Henryk Wisner, red. Polsko-radzieckie stosunki kulturalne 1918–1939: Dokumenty i materiały. Warszawa: Książka i Wiedza, 1977.
  • Bartoszewicz, Henryk. „Polskie ugrupowania polityczne w Rosji wobec problemu niepodległości Rzeczypospolitej (luty–listopad 1917 roku)”. Mazowieckie Studia Humanistyczne, nr 1 (1999): 47–66.
  • Cieślak, Tadeusz, i Leon Grosfeld. Rewolucja Październikowa a Polska: Rozprawy i szkice. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1967.
  • Gerould, Daniel C. Stanisław Ignacy Witkiewicz jako pisarz. Tłumaczenie Ignacy Sieradzki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1981.
  • Kalestyńska, Lidia, Aleksander Kochański i Wiesława Toporowicz, red. Księga Polaków uczestników rewolucji październikowej 1917–1920: Biografie. Warszawa: Książka i Wiedza, 1967.
  • Matelski, Dariusz. „Grabież kościelnych dóbr kultury na pograniczu polsko-litewsko-białoruskim (od najazdu moskiewskiego 1654 r. do zakończenia II wojny światowej)”. W: Kościoły a państwo na pograniczu polsko-litewsko-białoruskim: Źródła i stan badań, redakcja Marek Kietliński et al., 75–100. Białystok: Wydawnictwo Prymat, 2005.
  • Miodowski, Adam. „Udział radykalnej lewicy wychodźczej w procesie bolszewizacji wojskowych Polaków w Rosji”. Białostockie Teki Historyczne 7 (2009): 73–92.
  • Miodowski, Adam, oprac. „Sprawozdanie z I Ogólnego Zjazdu Delegatów Wojskowych Polaków w Rosji (7.06–22.06.1917 r.)”. Studia Podlaskie 10 (2000): 233–279.
  • Pastoureau, Michel. Średniowieczna gra symboli. Tłumaczenie Hanna Igalson-Tygielska. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2006.
  • Pipes, Richard. Rewolucja rosyjska. Tłumaczenie Tadeusz Szafar. Warszawa: Wydawnictwo Magnum, 2006.
  • Reed, John. Dziesięć dni, które wstrząsnęły światem. Tłumaczenie Wiktor Grosz. Warszawa: Książka i Wiedza, 1956.
  • Ślisz, Andrzej. Prasa polska w Rosji w dobie wojny i rewolucji 1915–1919. Warszawa: Książka i Wiedza, 1968.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
29520139

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_36744_pt_2510
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.