Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 69 | 3 | 225-237

Article title

Returning the Other

Authors

Content

Title variants

PL
Przywracając Inną

Languages of publication

Abstracts

PL
Autorka recenzuje monografię Natalii Jakubowej Irena Solska: Ciężar niezwykłości (Moskwa 2019) stanowiącą efekt przeszło dziesięcioletnich badań. Jakubowa podkreśla, że przeszłość jest dla niej „otwartym projektem”, do którego można (i trzeba) wracać wielokrotnie. Jej książkę należy traktować jako tego rodzaju „bramę do przeszłości”. Przedmiotem badań stała się twórcza i życiowa droga Solskiej, temat zaś został określony jako „ciężar niezwykłości” osobowości aktorki. Jakubowa podejmuje problem społecznych stereotypów narosłych wokół aktorki, zwłaszcza powszechnego w polskiej kulturze podtrzymywania mitu Solskiej jako „kobiety demonicznej”. Dlatego głównym celem studium jest interpretacja źródeł, kwestionowanie stereotypów i przekraczanie dotychczasowych modeli reprezentacji. Interdyscyplinarne założenia pracy pozwalają ująć losy aktorskiej gwiazdy w kontekście dynamiki złożonych zmian społeczno-politycznych, społeczno-kulturowych, estetyczno-technologicznych i ideologiczno-emancypacyjnych od końca XIX wieku do późnych lat trzydziestych XX wieku. (Przeł. E. Partyga)
EN
The author reviews Nataliya Yakubova’s monograph Irena Solska: The Burden of Unusualness (Moscow 2019) which is the result of more than ten years of work. Yakubova emphasizes that for her the past remains an “open project” to which one can (and should) return many times and her book can be seen as such “portal to the past”. The creative and life path of Irena Solska was chosen as the object of research, and its subject was defined as the “burden of unusualness” of the actress’s personality. Yakubova sees the main analytical problem in the conservation of social stereotypes about Irena Solska and diagnoses the fundamental bias, spread in Polish culture, of the myth of Irena Solska as a “demonic woman”. Therefore, the purpose of the study was the interpretation of sources, the destruction of stereotypes, and overcoming patterns of representations. The principle of interdisciplinary research allows her to consider the fate of the star actress as a phenomenon of her time, in the dynamics of complex socio-political, socio-cultural, aesthetic-technological and ideological-emancipatory changes from the late nineteenth century to the late 1930s. (Transl. S. Harbuziuk)

Year

Volume

69

Issue

3

Pages

225-237

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

  • Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki

References

  • Kuchtówna, L. (1980). Irena Solska. Warszawa: PIW.
  • Lotman, Y. (1985). Biografiya – zhivoye litso. Novyy mir, 2, 228–236.
  • Poskuta-Włodek, D. (2015). Zmowa kobiet? Inscenizacje feministyczne w polskim teatrze dwudziestolecia międzywojennego. Przestrzenie Teorii, 11, 105–120. https://doi.org/10.14746/pt.2015.23.7
  • Scott, J. W. (2001). Women’s History. In P. Burke (ed.), New Perspectives on Historical Writing (pp. 43–70). Cambridge: Penn State University Press.
  • Showalter, E. 1981. Feminist Criticism in the Wilderness. Critical Inquiry, 8(2), 179–205
  • Yakubova, N. O. (2019). Irena Sol’skaya. Bremya neobychnosti: Monografiya, Moskva: GITIS.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
36149916

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_36744_pt_465
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.