Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 13 | 3 | 219-232

Article title

New technologies in the recruitment and selection process

Content

Title variants

PL
Nowe technologie wykorzystywane w procesie rekrutacji i selekcji

Languages of publication

Abstracts

PL
Dobrze przeprowadzony proces rekrutacji jest niezwykle ważny dla organizacji, pozwala na dogłębną i obiektywną weryfikację kandydatów pod kątem spełnienia oczekiwań pracodawcy i ostatecznie prowadzi do ich zatrudnienia. Głównym celem artykułu jest analiza, w jaki sposób nowe technologie wpłynęły na proces rekrutacji. Proces rekrutacji zostanie przedstawiony na dwóch przykładach: mianowicie ItutorGroup i sieci luksusowych salonów odzieżowych. Rekrutacja w grupie ITutor opierała się wyłącznie na nowych technologiach z ograniczoną ingerencją czynnika ludzkiego. Strategia rekrutacji opierała się na rekrutacji wideo. Drugie studium przypadku opisuje współpracę między agencją doradztwa personalnego a luksusową siecią sprzedaży detalicznej, mającą na celu rekrutację i zatrudnianie sprzedawców w Polsce poprzez wprowadzenie działań Big Data w mediach społecznościowych oraz proces scoutingu. Wyniki wskazują, że e-rekrutacja przekształca tradycyjny proces rekrutacji w proces niezależny od czasu, oparty na współpracy. Najważniejsze zmiany są rejestrowane, istnieje zwiększona podzielność głównych zadań rekrutacyjnych. Głównym zadaniem rekrutera staje się komunikacja z kandydatami. Z drugiej strony w niektórych projektach rekrutacyjnych nie można polegać wyłącznie na nowych technologiach. Rekrutacja w postaci bezpośrednich kontaktów z potencjalnymi kandydatami wydłużyła proces w czasie, ale pozwoliła na uzyskanie „skrojonych na miarę” kandydatów przygotowanych i sprawdzonych w miejscu pracy. Strategia rekrutacji i selekcji oparta na nowoczesnych technologiach wymaga doświadczonego i kompetentnego zespołu, dwie niewątpliwe korzyści to: ograniczenie długości procesu w czasie i możliwość obniżenia kosztów.
EN
Well-conducted recruitment process is extremely important for the organization, permitting in-depth and objective verification of candidates in terms of meeting employer’s expectations and finally leads to their employment. The main purpose of the paper is to analyze how new technology has influneced the recruitment process as a whole. The recruitment process will be presented on two examples: namely ItutorGroup and a chain of luxury clothing saloons. The recruitment in ITutor group was solely based on new technology with a limited interference of human factor. Its selection and recruitment strategy was based on video-recruitment. The second case study describes the cooperation between a personnel consulting agency and a luxury retail chain with the purpose to recruit and employ salespersons in Poland by introducing Big Data activities in social media and scouting. The findings indicate that e-recruitment transforms the traditional recruitment process into a time- and space-independent, collaborative hiring process. The most significant changes are recorded in the sequence and increased divisibility of main recruitment tasks. For management, the main task is now that of communicating with candidates. On the other hand, in some recruitment projects we can not solely depend on new technologies in recruiting in some professions. Direct recruitment in the form of face to face contacts with potential candidates extended the process in time but it allowed to obtain “tailored made” candidates ready to undertake work straightaway. Recruitment and selection strategy based on modern technologies requires an experienced and competent team, two unquestionable benefits are: limiting the length of the process in time and possibility to decrease the costs.

Year

Volume

13

Issue

3

Pages

219-232

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie, Wydział Cybernetyki
  • Antal International Ltd, Poland

References

  • Faliagka E., Tsakalidis A. & Giannis T., 2012, An integrated e-recruitment system for automated personality mining and applicant ranking, “Internet Research”, Vol. 22 Issue: 5, pp. 551-568.
  • Ford, M., 2015, Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future, Basic Books, New York.
  • García-Izquierdo, A. L., Aguinis, H., & Ramos-Villagrasa, P. J., 2010, Science–practice gap in e-recruitment, “International Journal of Selection and Assessment”, 18(4), pp. 432-438
  • Jabłoński, M., 2011, Concepts and employees‘ competences models [Koncepcje i modele kompetencji pracowniczych w zarządzaniu], CeDeWu, Warszawa.
  • Kluza, S., 2015, Era of Videorecruiter [Era wideorekrutera], Kompendium HR 2015, Grupa Pracuj S.A., Warszawa.
  • Leary – Joyce, J., 2007, Building emploer branding [Budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru], Oficyna Wolters Kluwer, Kraków.
  • Lee, I., 2005, The evolution of e-recruiting: a content analysis of fortune 100 career web sites, „Journal of Electronic Commerce in Organizations”, Vol. 3 No. 3, pp. 57-68.
  • Listwan, T., 2010, Personnel management [Zarządzanie kadrami], CH. Beck, Warszawa.
  • Maurer, S.D., Liu, Y., 2007, Developing effective e-recruiting websites: insights for managers from marketers, “Business Horizons”, Vol. 50 No. 4, pp. 305-305.
  • Morgan, J., 2017, The Employee Experience Advantage: How to win the War for Talent by Giving Employees the Workspaces they Want, the Tools they Need and a Culture they can Celebrate, John Wiley & Sons Inc., New Yersey.
  • Parry, E., Tyson, S., 2009, What is the potential of e-recruitment to transform the recruitment process and the role of the resourcing team? In T. Bondarouk, H. Ruel, K. Guiderdoni-Jourdain, & E. Oiry (Eds.), Handbook of research on e-transformation and human resources management technologies: Organizational outcomes and challenges (pp. 202-290): IGI Global.
  • Ployhart, R.E., 2006, Staffing in the 21st century: new challenges and strategic opportunities, “Journal of Management”, Vol. 32 No. 6, pp. 868-897.
  • Pocztowski, A., 2007, Managing human resources: strategies, processes, methods. [Zarządzanie zasobami ludzkimi: strategie, procesy, metody], PWE, Warszawa.
  • Selden, S., Orenstein, J., 2011, Government e-recruiting web sites: The influence of e-recruitment content and usability on recruiting and hiring outcomes in US state governments, “International Journal of Selection and Assessment”, 19(1), 31-40.
  • Wiernek B., 2006, Personnel as a strategic resource of company, [Personel firmy jako zasób strategiczny], in: New tendencies and challenges in personnel management, [Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem] (ed.) L. ZBIEGIEń – MACIąG: Wolters Kluwer, Kraków.
  • Gazeta Prawna, New recruitment methods. How to prepare for them? [Nowoczesne metody rekrutacji. Jak się do nich przygotować?], [accessed 11.02.2018]. Available from Internet: https:// serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/914280,nowoczesne-metody-rekrutacji-jaksie-do-nich-przygotowac.html
  • Pulshr, Video CV is a future in recruitment, [Wideo CV to przyszłość w rekrutacji], [accessed 11.01.2018]. Available from Internet: https://www.pulshr.pl/rekrutacja/wideo-cv-to-przyszlosc-w-rekrutacji-zobacz,43034.html
  • Kubisiak, A., Specialists with English fluency are on search, [Specjaliści z językiem pilnie poszukiwani], [accessed: 31.01.2018]. Available from Internet: https://www.workservice.com/pl/ Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/Ekspert-HR-komentuje/Specjalisci-z-jezykiem-pilnie-poszukiwani
  • Rupert, S., (2014). Video interviewing and its impact on recruitment, Strategic HR Review, Vol. 13 Issue: 3, [Accessed: 30.09.2018]. Available from Internet: https://doi.org/10.1108/ SHR-11-2013-0109

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
24227941

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_37055_nsz_129504
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.