Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 1(48) | 5-30

Article title

Heitor Villa-Lobos i Darius Milhaud – w kręgu fascynacji twórczych, postaw i osobowości

Authors

Content

Title variants

EN
Heitor Villa-Lobos and Darius Milhaud: towards fascinations, musical approaches and personalities

Languages of publication

Abstracts

EN
The article aims to examine the circumstances of Milhaud and Villa-Lobos’s encounter, who are the significant figures of 20th century French and Brazilian avant-garde. The analysis of the principle aspects of youthful inspirations, musical approaches and personalities as per Mieczysław Tomaszewski’s concept of the integral interpretation, presents the impact of cultural milieux on artists’ aesthetics, together with their apparent fascination with Carnival. Additionally, the study highlights a connection between the composers’ natures and the fantasy implied either as a category or a genre fantasia. As a result, various analogies are identified linking the composers’ life and musical language.

Year

Issue

Pages

5-30

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

author
  • Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

References

  • Antokoletz E., Muzyka XX wieku, tłum. J. Chęsy-Parda, J. Lesiński, A. Jasiak, Pozkal, Inowrocław 2009.
  • Appleby D.P., Heitor Villa-Lobos. A Bio-Bibliography, Greenwood Press, New York 1988.
  • Appleby D.P., Heitor Villa-Lobos: A Life (1887–1959), The Scarecrow Press, Lanham 2002.
  • Baszkiewicz J., Historia Francji, Wydawnictwo Bellona, Warszawa 1995.
  • Beaufils M., Villa-Lobos: Musicien et poète du Brésil, IHEAL & EST, Paris 1988.
  • Béhague G., Heitor Villa-Lobos: In Search of Brazil’s Musical Soul, Institute of Latin American Studies, University of Texas Press, Austin 1994.
  • Collaer P., Darius Milhaud, tłum. J.H. Galante, Palgrave Macmillan, San Francisco 1988.
  • Drake J., The Operas of Darius Milhaud, Garland, New York, Londo 1989.
  • Dudzik W., Karnawały w kulturze, Wydawnictwo „Sic!” s.c., Warszawa 2005.
  • Gennep A. van, Le folklore français, t. 1, Du Berceau à la Tombe: Cycles de Carnaval-Carême et de Pâques, Robert Laffont, Manchecourt, Paris 1998.
  • Helman Z., Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku, PWM, Kraków 1985.
  • Jarzębska A., Modernizm i postmodernizm w refleksji o muzyce, w: Idee modernizmu i postmodernizmu w poetyce kompozytorskiej i w refleksji o muzyce, red. A. Jarzębska, J. Paja-Stach, Musica Iagellonica, Kraków 2007.
  • Jourdan-Morthange H., Mes amis musiciens, Les éditeurs français réunis, Paris 1955.
  • Mariz V., Heitor Villa-Lobos: Brazilian Composer, University of Florida Press, Gainesville 1963.
  • Mawer D., Darius Milhaud: Modality & Structure in Music of the 1920s, Scolar Press, Aldershot 1997.
  • Milhaud D., Études, Éditions Claude Aveline, Paris 1927.
  • Milhaud D., My happy life, tłum. D. Evans, C. Palmer, Marion Boyars Publishers Ltd, London 1995.
  • Neves J.M., Villa-Lobos, o choro e os choros, Ricordi, São Paulo 1977.
  • Nichols R., The Harlequin Years: Music in Paris 1917-1929, University of California Press, Berkeley, Los Angeles 2002.
  • Paz E., Sôdade do Cordão, Fundação Universitária José Bonifácio, Rio de Janeiro 2000.
  • Piotrowska M., Neoklasycyzm w muzyce XX wieku, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1982.
  • Roy J., Darius Milhaud: l’homme et son oeuvre, Editions Seghers, Paris 1968.
  • Surma-Gawłowska M., Komedia dell’arte, Universitas, Kraków 2015.
  • Tomaszewski M., Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Rekonesans, Akademia Muzyczna w Krakowie 2000.
  • Tomaszewski M., Życia twórcy punkty węzłowe. Rekonesans, w: tenże, Chopin. Uchwycić nieuchwytne, t. 2, PWM, Kraków 2016.
  • Wright S., Villa-Lobos, Oxford University Press, New York 1992.
  • Arcanjo Júnior L., A Brazilian musician in New York: Pan-Americanism in the work of Heitor Villa-Lobos (1939–1945), tłum. F. Hanson, „Revista Estudos Políticos” 2016, t. 6, nr 2.
  • Boholm Å., Weneckie widowiska karnawałowe w maskach, tłum. J. Jaworska, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2002, nr 3–4.
  • Chasteen J.C., The Prehistory of Samba: Carnival Dancing in Rio de Janeiro, 1840–1917, „Journal of Latin American Studies” 1996, nr 1.
  • Chouraqui J.M., Le „combat de Carnaval et de Carême” en Provence du XVIe au XIXe siècle, „Revue d’histoire moderne et contemporaine” 1985, t. 32, nr 1.
  • Chouraqui J.M., Le cycle de Carême en Provence: rites et coutumes (XVIe-XIXe siècle), „Annales du Midi: revue archéologique, historique et philologique de la France méridionale” 1979, t. 91, nr 142.
  • Coli J., Heitor Villa-Lobos. Kompozytor nowoczesny i narodowy, w: Szkice o Brazylii nr 12: Brazylijska muzyka klasyczna, tłum. Lidex Centrum Tłumaczeń i Obsługi, Wydział Kultury Ministerstwa Spraw Zagranicznych Brazylii 2014.
  • Goldberg L.G.D., Modernizm w muzyce Brazylii, w: Szkice o Brazylii nr 12: Brazylijska muzyka klasyczna, tłum. Lidex Centrum Tłumaczeń i Obsługi, Wydział Kultury Ministerstwa Spraw Zagranicznych Brazylii 2014.
  • Kucharska A., Fenomen stylus phantasticus w myśli i praktyce muzycznej baroku – przestrzeń krystalizacji form i rozwoju idiomu muzyki klawesynowej XVII wieku, Białostockie Studia Pedagogiczno-Muzyczne nr 1 „Między dziełem a interpretacją”, red. M. Waszak, UMFC Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku 2010.
  • Lago M. do, Brazilian sources in Milhaud’s „Boeuf sur le toit”: A Discussion and a Musical Analysis, „Latin American Music Review” 2002, nr 1.
  • Magaldi C., Music for the Elite: Musical Societies in Imperial Rio de Janeiro, „Latin American Music Review / Revista de Música Latinoamericana” 1995, nr 1.
  • Milhaud D., Polytonalité et Atonalité, „Revue musicale” 1923, nr 4.
  • Peppercorn L.M., Villa-Lobos „Ben Trovato”, „Tempo. New Series” 1991, nr 177.
  • Peppercorn L.M., Villa-Lobos's Brazilian Excursions, „The Musical Times” 1972, t. 113, nr 1549.
  • Tomaszewski M., Odczytywanie dzieła muzycznego. Od kategorii elementarnych do fundamentalnych i transcendentnych, „Teoria muzyki. Studia, Interpretacje, Dokumentacje”, Akademia Muzyczna w Krakowie 2012, nr 1.
  • Turner V., Karnawał, rytuał i zabawa w Rio de Janeiro, tłum. I. Kurz, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, 2002, nr 3–4.
  • Béhague G., Brazil, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, red. S. Sadie, t. 4, Macmillan Publishers, London 2001.
  • Béhague G., Choro, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, red. S. Sadie, t. 5, Macmillan Publishers, London 2001.
  • Béhague G., Villa-Lobos, Heitor, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, red. S. Sadie, t. 26, Macmilian Publishers, London 2001.
  • Bourquelot F., Carnaval, w: Encyclopédie moderne, ou Dictionnaire abrégé des sciences, des lettres, des arts, de l’industrie, de l’agriculture et du commerce, red. L. Renier, t. 7, Firmin Didot Frères, Paris 1847.
  • Dobrowolski Ł., Villa-Lobos Heitor, w: Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna, t. 11, red. E. Dziębowska, PWM, Kraków 2009.
  • Drabkin W., Field C., Helm E.E., Fantasia, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, red. S. Sadie, t. 8, Macmillan Publishers, London 2001.
  • Drake J., Milhaud Darius, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, red. S. Sadie, t. 16, Macmillan Publishers, London 2001.
  • Suchowiejko R., Milhaud Darius, w: Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna, t. 6, red. E. Dziębowska, PWM, Kraków 2009.
  • Villa-Lobos H., 1951: Heitor Villa-Lobos Speaks About Brazilian Music, https://www.youtube.com/watch?v=DcQ5O6878oo [dostęp:12.05.2021].
  • Wydawnictwo Alphonse Leduc (wcześniej wydawnictwo Heugel), Katalog dzieł Dariusa Milhauda, http://www.alphonseleduc.com/FR/orchestre_recherche_oeuvres.php?&orchestre_categorie=&soli_instru=&compositeur=MILHAUD+D.&titre=&editeur=&valider=valider&page=3 [dostęp: 01.08.2019].
  • Katalog, Bibliothèque Nationale de France, https://catalogue.bnf.fr/index.do [dostęp: 26.05.2021].
  • Villa-Lobos H., Sua obra, Katalog dzieł H. Villi-Lobosa, Museu Villa-Lobos, Rio de Janeiro 2018.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2176269

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_4467_23537094KMMUJ_21_001_13638
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.