Securitologia
No 1/2018

Monika Samborowska

An Independent Author

Andrzej Dawidczyk

Police Academy in Szczytno, Poland

Turkish Government Policy towards Independent Media
after the Failed July 2016 Coup d’Etat

Abstract

The article presents the state of the Turkish media, as well as the actions taken by
them before and after the failed attempt of the coup d’état in 2016. Pointing to the
issue of freedom of speech in Turkey, the article highlights the numerous violations
of the right to freedom of expression, which have repeatedly become part of the ac-

tions of central government authorities.

Keywords: freedom of speech, free media, authoritarianism

Creating the English-language version of the journal
“Securitologia” is financed under contract No. 724/P- \ Ministerstwo Nauki
i Szkolnictwa Wyzszego
DUN/2018 from the funds allocated by the Minister
of Science and Higher Education for dissemination of

science.

DOI: 10.4467/244974365CU.18.005.9928 ISSN: 1898-4509 e-ISSN: 2449-7436 online pdf
E-mail contact to the Authors: monika.samborowska@ poczta.fm, adwspol@gmail.com

48



Monika Samborowska, Andrzej Dawidczyk

Introduction

The subject of this article is dictated by the need to identify the current state of media
functioning in the Republic of Turkey due to the political situation created after the
attempt of the coup d’état in 2016. The indirect motivation for the creation of this
article is the shortage of scientific publications concerning the presented situation,
illustrating and addressing the problem of the state of the media in question, both in
Polish and foreign scientific literature.

The main research problem is as follows: how did the coup attempt made on 15-16
July 2016 in Turkey affect the current state of Turkish media? In particular, it was de-
cided to answer the following questions: are there noticeable dependencies and corre-
lations between the current state of Turkish media and the establishment of power in
Turkey and what are they? Is the Turkish government responsible for the current state
of the Turkish media and what is its responsibility? Finally, to what extent and in what
way does the government activity directly influence the Turkish media and what may be
the possible further effects of this influence?

The aim of the article is, therefore, to present a reliable picture of the functioning
of Turkish media in recent years, the image that reflects the level of freedom of speech,
which is currently challenged by known entities dealing with the study of this issue
around the world.

Analysis of the mentioned research problems will allow to confirm or refute the
major hypothesis that the situation of the media in Turkey has significantly deteriorated
after the coup attempt on 15-16 July 2016. And also the sub-hypotheses: there are rela-
tions between the current state of Turkish media and the government of power in Tut-
key; the Turkish government bears direct responsibility for the current situation of
Turkish media and has a straight impact on it; the state of Turkish media continues to
deteriorate without visible chances for improvement.

The article has been divided into three main parts. The first part is devoted to ex-
plaining and defining the role played by the media in the functioning of contemporary
political systems and their citizens. This part presents and analyses the image of Turkish
media and its functioning over the last few years before attempting a coup d’état. The
second part of the article examines and describes the impact of the coup attempt pro-

cess on the functioning of the media system of Turkey. It also presents the situation of

49



Turkish Government Policy towards Independent Media after the Failed July 2016 Coup d'Etat

the Turkish media a few months before the attempt of the coup. The third part of the
article provides an in-depth characterisation of the direct and indirect effects of the
attempt of a coup d’état and its impact on the current area of the state of media in
Turkey. There is particular attention to and description of numerous violations of the
right of freedom of speech and expression that have repeatedly become the participa-
tion of central government authorities.

The most valued Polish authorities writing on the problems of contemporary Tur-
key, to which the reader can be referred, are Franciszek Gotembski!, Adam Szymanski?,
Dariusz Kolodziejczyk? and Justyna Misiagiewicz*. Despite those authors, in compati-
son to foreign literature, Polish literature still experiences a shortage of scientific publi-
cations related to the issue of freedom of speech in the Turkish media. Due to the
currently insufficient number of such studies, the majority of scientific literature and
sources used to write the article are mainly publications and reports of independent
international organisations and entities that have a well-established position and a solid

reputation in the international arena.
The functioning of Turkish media in 2009-2017

Undoubtedly, free media is one of the most significant foundations of the democratic
system and, at the same time, its flagship. Free media is prerequisites for freedom of
speech and for that reason it should be properly understood, not idealised because it
can grow to the rank of myth, according to which, in the consciousness of many audi-
ences, listeners and viewers freedom of speech identifies automatically with its truth-
fulness and objectivity (Drozdz 2006, p. 191).

According to Piotr Bielawski, the two most important factors affecting the function-
ing of mass media are legal regulations and good habit (2011, p. 92). In democratic
systems, the protection of this freedom includes all kinds of statements expressing
opinions, ideas or information — regardless of their content and manner of communi-
cation. This also applies to the freedom of artistic expression, commercial information,

popular music and advertisements broadcast using a cable network.

1 Among others: Gotembski F. (1994), Droga Turgi do Unii Enropejskies, Warszawa, PISM.

2 Szymanski A. (2013), Turgja i Wyzawania i seanse, Warszawa, PISM.

3 Kolodziejezyk D. (2011), Turgja, Warszawa, TRIO.

4 Misiagiewicz J. (2009), Polityka zagraniczna Turci po zimne wojnie, Toruni, Wydawnictwo Adam Marszalek.

50



Monika Samborowska, Andrzej Dawidczyk

In democratic states, the media is a platform for public communication with political
and state institutions. In non-democratic countries, however, they remain in close rela-
tions with political power. In this case, the media is regarded as a tool for controlling
society. Regardless of how the media are used, they derive their power from key entities
of public space — from society, citizens, politicians, rulers, state officials, etc. (Gackowski
2013, p. 20). In such a system, media power is considered to be secondary. Its basis is
the conviction of entities with real power that the media can influence the public. By
buying newspapers, watching TV and listening to the radio, the society legitimises media
intervention in contacts with the government. Correspondingly the political elites, while
hosting the press and television broadcasts, are convinced that the media give them the
opportunity to communicate effectively and influence society (Ibiden, pp. 20-21).

The existence of television and its role are significant in shaping public opinion.
Italian political theorist Giovanni Sartori states that television plays a demiurge role in
society, providing people with information and news, but not concepts or ideas. In work
devoted to the influence of television on democracy, Sartori considers the question of
how video politics affects rulers and voters. He minds that it is difficult to investigate
this impact precisely. This is due to the fact that there are no comparative counterfacts,
i.e. examples of social life existing without television that could be examined (2007,
pp- 33-35).

These analyses show that the impact of television on voters is enormous. Such a state
of affairs comes from the specificity of the medium, which is television, as well as the
way in which today’s societies function. Today’s election campaigns are conducted
mainly on television. The specificity of this medium makes campaigns highly personal-
ised. It results that the viewer does not listen to debates about programs proposed by
parties, but watches and listens to specific politicians who speak very briefly — there is
no time for deepened substantive discussions in mass media. Viewers are not adequately
prepared to follow and understand such conversations in the right way. Television also
influences politicians and determines the way of practising politics. In former times,
politicians largely remained de-pendent on the party structures to which they belonged.
In the age of television, this addiction has ceased to have greater significance, because
through television politicians reach voters quickly and without intermediaries. The best

example given by Sartori is the former Italian Prime Minister Silvio Berlusconi, who

51



Turkish Government Policy towards Independent Media after the Failed July 2016 Coup d'Etat

won a quarter of the Italian votes without the support of any organised party but own-
ing the great television empire (Ibidem, pp. 52-55).

Turkey’s current president, Recep Tayyip Erdogan, also enjoys significant support
among the vast majority of social groups in his country. Unfortunately, the freedom of
the Turkish media is unequivocally very low in the reports of all international organisa-
tions dealing with the area of free and independent media. In Turkey, there is a greater
tendency of the media to cooperate with the central authorities. This problem mainly
concerns state media.

Independent domestic and foreign press media presented different views and opin-
ions in their pages, which included both a criticism of President Erdogan’s party gov-
ernments and himself. However, this does not change the situation that there was a high
rate of transmission of information in Turkish press media, which opposed to being
considered independent. In 2015, Turkish radio and television were as numerous as
press. They had a large percentage of private stations and TV channels transmitted both
terrestrially and by satellite. State television and radio broadcasted some programs con-
taining content in the languages of national minorities, along with several local radio
stations that transmitted programs in Kurdish. Since 2009, the Internet radio station
Nor Radio, broadcasting in Armenian, has been legally established in Turkey for the
first time.

Freedom of media in Turkey began to significantly worsen its quality at an alarming
rate since 2014. Government laws and the changes introduced not only in media and
press law but also in Turkish law and anti-terrorism law, the introduction of Internet
censorship and the tightening of the criminal legislature for defamation imposed by
President Erdogan have resulted in numerous forms of stigmatisation and prosecution
of many journalists and independent of intimidation, persecution, violence, search and
requisition of personal items, dismissal, arrest and fictitious charges.

After a failed coup in July 2016, Turkey’s pressure on the journalistic environment
has not weakened and also rapidly increased. The Turkish authorities effectively and
precisely continue to exert pressure using legal, financial and administrative leverage
mechanisms to take control of private media and to silence conflicting and unfavoura-

ble views of the government (Freedom House 2016).

52



Monika Samborowska, Andrzej Dawidczyk

Table 1. Ranking of press freedom in the world in 2017 (selected countries)

Position in the ranking Country Number of points recived
1 Norway 7,63
2 Sweden 8,31
3 Netherlands 10,01
4 Finland 10,26
5 Switzerland 1,27
6 Jamaica 1,33
7 Belgium 13,16
8 New Zealand 13,62
9 Denmark 13,99
10 Costa Rica 14,01
15 Germany 14,39
27 Slovakia 20,26
31 Spain 20,51
33 France 21,87
40 Great Britain 23,25
58 Poland 26,59
73 Hungary 29,11
74 Greece 29,19
155 Turkey 53,50

Source: Reporters without Borders 2018.

Referring to the area of freedom of expression in the Republic of Turkey, it can be
pointed out that since 2016; there are constant reports that the liberty of speech in the
Turkish State is more and more decreasing, Since the time of taking power in this coun-
try by the former Prime Minister and now the President, Recep Tayyip Erdogan, one
could observe a successive process of taking control of the media in this country.
This information is confirmed by the reports of the organization Reporters Without

Borders. In the ranking published in April 2018, reflecting the level of freedom of

53



Turkish Government Policy towards Independent Media after the Failed July 2016 Coup d'Etat

speech in 2017, Turkey ranked 157th (on 180 classified countries). For comparison, Po-
land was ranked 58th in that ranking. In just two years, both Turkey and Poland recorded
severe relegation positions, because in 2015 Turkey held the place of 151 with the num-
ber of points 50.76, and Poland was on the 47th place with 23.89 points (Reporters
without -Borders 2018). These situations indicate a critical regression of these countries

in the area of freedom of speech and expression (Table 1).
The situation of Turkish media during the coup attempt in 2016

Data on the proceedings initiated in connection with insulting the president is further
evidence that freedom of expression in the Turkish state undergoes systematic limita-
tion. Opinions criticising the leader of the Justice and Development Party (Turkish Ada-
let ve Kalkama Partisiy, AKP) cannot be presented in the public media, as the current
Turkish president has repeatedly summoned journalists, who articulated their views
about him in a caricatural or disrespectful manner, to court.

Since 2014, i.e. since Erdogan took over the office of President, more than 2,000
crimi-nal proceedings have been registered in Turkey (data from April 2016) due to the
insult of the head of state (Jakubczak 2017).

An example of this is the case of a 16-year-old student from the city of Konya, who
was sentenced by article 299 of the Turkish Criminal Code in December 2014 by a juve-
nile court for 11 months and 20 days imprisonment for insulting Erdogan, calling him
“a thief who became the owner of the presidential palace illegally” (BBC 2014).

Another example of the affront of the head of state, which this time echoed in all
major international media, was the broadcast on the German public television ZDF on
31 March 2016, during the ongoing Neo Magagin Royal programme, a satirical poem that
offends — President Erdogan and presents him in a very ridiculous, mockery and in
fragments vulgar way. The journalist, author and presenter of the satire was a contro-
versial journalist Jan Boehmermann, known for his language. A week after the broad-
cast, Boechmermann received one of the most prestigious and significant television
prizes awarded annually in Germany — the Adolf Grimm Award (Deutsche Welle 2017).

The satire offending the President of Turkey aroused great emotions and mixed
feelings on the international arena, not only in the journalistic community. Extreme

reactions in the world have caused that many journalists and political commentators

54



Monika Samborowska, Andrzej Dawidczyk

began to ask them-selves where the limits of journalist freedom are, and what circum-
stances must appear to recognise that the border was exceeded.

Turkey immediately reacted very negatively to the presented satire. The Turkish di-
plomacy demanded that Germany initiate proceedings against Boehmermann. This in-
tention triggered an avalanche of comments among all German society because the vast
majority of the citizens also did not like this satire and found it outrageous and scan-
dalous. The wave of criticism of the ZDF station swept across the entire territory of
Germany. The German Chancellor, Angela Merkel and the President of the European
Parliament, Martin Schulz, also took the floor on that subject. Merkel found satire “delib-
erately offensive”, leaving it to justice (BBC 2016). Schulz, on the other hand, criticised
President Erdogan’s behaviour, emphasising the need to preserve freedom of speech
in a democratic state: “Politicians must endure satire, and this also applies to the Turkish
president. Satire is a fundamental element of democratic culture” (Matzke 2016).

In reference to events in Germany, a 27-year-old model, former Miss Turkey Merve
Buytksarag¢ has published a controversial pamphlet on her social network account on
Instagram (Lisowski 2016). The former beauty queen was sentenced a 14 month sus-
pended prison in May 2016. The interpretation of the court’s judgement was as follows:
“Found guilty of insulting a high-ranking civil servant, which is the office of the Presi-
dent of the Republic of Turkey” (BBC News 2016).

Already in 2014 Erdogan gave a negative opinion on social media in Turkey. The
formal manifestation of it was to block the use of Twitter on the territory of the coun-
try. At that time, the Prime Minister threatened to “root out” Twitter (Al Jazeera 2014).
The blockade was a reaction to the use of Twitter as a tool of criticism of the Turkish
Prime Minister.

One such case was the situation of the Azerbaijan journalist and columnist for the
“Today’s Zaman” daily, Mahir Zeynalov, who was deported to his country in January
2014 by Turkish Court order. The verdict was issued after Erdogan filed an official
complaint against a journalist for tweeting links to articles on the corruption scandal in
Turkey in December 2013. In March 2014, access to Twitter was blocked for two weeks
without a ptior court order.

The same month there was a similar situation of the imposition of the blockade,
this time on YouTube, the court gave permission to do this only two months after the

actual blocking of the portal.

55



Turkish Government Policy towards Independent Media after the Failed July 2016 Coup d'Etat

However, it should be emphasised that the media were used instrumentally also by
Erdogan himself. During the coup d’état in July 2016, it was thanks to social media that
President Erdogan managed to give a kind of message to the nation. Using the video
chat func-ion, the Turkish president, who was at that time on vacation, condemned the
behaviour and actions of the military, promising to draw harsh consequences. Simulta-
neously, he called on his followers to start fighting the conspirators. The message given
through the simple FaceTime application that every iPhone user receives in the package
proved to be an incredibly effective tool. After listening to Erdogan’s words, indignant
Turks immediately set off on military tanks, “almost with bare fists” (Zelazifiska 2015).

At the same time, the assassins were trying to take control of the public television
Turkiye Radyo Televizyon Kurumu (TRT). Founded in 1968, this television for many
years has remained an impregnable monopolist on the Turkish media market. The grad-
ual develop-ment of private stations has weakened its position. However, TRT is still
the largest public broadcaster in Turkey. In its portfolio, it has the following stations:
TRT HD, TRT1HD, TRT Haber HD, TRT Spor and TRT Belgesel. Currently, in the
Turkish state, it is perceived through the prism of Erdogan’s ally. During the ongoing
coup, the military planned to broadcast a special message and shut it down completely.
By cutting off Turkish society from the main source of information, the usurpers
wanted to cause chaos and disinformation in the internal structure of the state. How-
evet, the plan failed, as the President used the alteady mentioned modern form of com-
munication.

After overcoming the crisis in the country, Erdogan initiated a large-scale prosecu-
tion of all those involved in the planned coup d’état. The persecution and repression
did not bypass the journalistic community either. The arrest warrants concerned, among
others, forty-seven former journalists (including a valued journalist and former Turkish
parliamentarian Nazli Ilicak) of the largest private daily Turkish newspaper “Zaman”
issued every day in 650,000 copies, which kept in touch with a Muslim scholar, writer,
activist for peace, moralist and spiritual guide of the international Hizmet movement,
Fethullah Gulen, recognised by the Turkish authorities as the main initiator of the coup
d’état (RZ 2016).

Furthermore, Erdogan’s actions against this newspaper have been taken several
months earlier. They were an expression of a strong consolidation of power in the

hands of a single autocratic power, namely the office of the President of Turkey. Using

56



Monika Samborowska, Andrzej Dawidczyk

the arguments of supporting attacks on the territory of the Republic the Turkish au-
thorities managed to take over the board of one of the leading media groups in Turkey,
which was Feza Gazetecilik, the owner of the daily “Zaman”, by pressing charges
against the editor-in-chief Ekrem Dumanli for the alleged establishment of a terrorist
organization (Chudziak 2016).

The appropriation of one of the largest opposing media groups in the country was
faced violent reactions and protests from its supporters. In view of the situation, the
Turkish authorities were forced to send special police troops to suppress the protest
crowd with pepper gas and water cannons. The international opinion responded nega-
tively to these actions. Human Rights Watch and Amnesty International gave their crit-
icism at Erdogan.

The actions of the Turkish authorities have also been strongly reacted by the US
Department of State. In response to the West’s views, Turkish Prime Minister Ahmet
Davutoglu and other ACP representatives tried to deny and persuade that the actions
against Feza Gazetecilik had no connection with government actions. However, the ac-
quisition of control over Feza Gazetecilik was another step of the government’s strug-
gle against opposition media in Turkey. A few months eatrlier, using the same operational
arrangements, the Koza Ipek Holding media group was taken under control. This group
included the daily newspapers “Bugun Gazetesi” and “Millet Gazetesi”, two television
stations Kanalturk and Bugun TV, and the Kanalturk Radyo radio station.

As a result of the controlled changes that had taken place in the editorial offices of
the mentioned newspapers, there was a drastic drop in sales of their outlays, which in turn
led to their bankruptcy. Notably, the takeover of the newspapers took place on 4 March
2016, exactly one week after the publication of the decision of the Constitutional Court
of Turkey, which ruled that the detention of two journalists of the opposition news-
paper “Cumbhuriyet” was illegal (they were charged with espionage and disclosure of state
secrets, in retaliation for their publication of an article describing the practice of provid-
ing arms by the Turkish government in 2014 armed rebels in Syria, under the pretext
of providing humanitarian aid to the wounded and needy).

The independent media community’s interpreted struggle against the opposition
media as a protest and preventive demonstration of power, both internally and exter-

nally in the Turkish state.

57



Turkish Government Policy towards Independent Media after the Failed July 2016 Coup d'Etat

Consequences of the July 2016 coup d’état against the Turkish media community

It is to be noted that the actions of the Turkish government ate supported by the pro-
government media sector, e.g. TRT television. These media not only play the role of an
intermediary in the transmitting of communications from public authorities but also
they often engage in promoting many plans and proposals of the current power, thus
legitimising them and giving them their support.

One of such activities was the involvement of pro-government media in the pro-
motion of changes in the Turkish Constitution, which goal was to further strengthen
the presidential power in the country. State media pointed out that the specificity of
modern times and, above all, the threat of terrorism constitute a sufficient justification
and premise for extending the controls of the apparatus of power. In the comparison of
values, security versus freedom, pro-government media have given priority to security.

In conclusion, finally, after the failed coup by Erdogan’s opponents, the Turkish au-
thorities decided to close: 5 news agencies, 16 television stations (Wprost 2016), 23 radio
stations, 45 newspapers, 15 magazines, and 29 publishing houses and distribution com-
panies. CNN Turk provided this information at the end of 2016. For providing infor-
mation and for broadcasting in a prime time statements of the editor-in-chief of the
Diyarbakir Bar Association, Tahir Elgi, clearly stating that the Kurdistan Workers’ Party
(Kutd. Partiya Karkeren Kurdistane — PKK) is not a terrorist organization, but an armed
political movement fighting for Independence of the Kurds community, CNN Turk
was fined in the amount of 700 thousand Turkish Liras (230 thousand euros).

A month after giving his opinion, Tahir El¢i himself was assassinated by an un-
known perpetrator. That happened after he received a series of death threats and was
accused by the Turkish government “of disseminating terrorist propaganda on behalf
of the terrorist organisation” (Expression Interrupted 2017). As a result of extending
the coup consequences, a total of more than 140 newspapers, television stations, broad-
casters and press agencies were closed (Table 2).

In addition, the Turkish court issued a decision to block access to at least 17 news
websites owned and operated by the following media entities: Yarina Bakis, Medya-
scope, Yeni Hayat Gazetesi, Can Erzincan TV, Gazeteport, Haberdar, Kargi Gazetesi,
dokuz8HABER, Jiyan.us, Ozgiir Gindem, DIHA, and IMC TV. Finally, the court also

issued an order to close the Ozguruz.org website, founded by a well-known and valued

58



Monika Samborowska, Andrzej Dawidczyk

journalist and publicist in Turkey, former editor of “Cumbhuriyet”, Can Dundar. This
page was shut even before the journalist could publish any information and news on it
(EKN/TK 2017).

Table 2. Categories of violations of freedom of expression in Turkey in 2013, 2016, 2017

Year 2013 2016 2017
Blocked websites 15 632 104 904 114 000
Closed newspapers 2 45 62
Shut down magazines 5 15 19
Banned publications 12 29 35
Shut down TV stations 5 16 32

Source: Amnesty International 2018.

Data on the rapidly growing number of journalists dismissed from work was alerting
about the ever-increasing scale of problems with the freedom of the press in Turkey.
According to data presented by the Turkish organisation Press for Freedom, which
analyses and studies the quality of freedom of speech in Turkey, in five months (from
January to May 2016), 894 journalists lost their jobs in Turkey (CPJ 2017). Freedom
House in its 2017 report leaves no illusions that free and independent Turkish media do
not exist in practice.

In December 2016, the Committee to Protect Journalists confirmed the arrest of 81
journalists and their imprisonment in Turkish custody. In 2017, the number was 73 (CP]J
2017). At the moment, according to the PEN America Center, this figure exceeds more
than 150 people (PEN 2018). Among the prisoners were Ahmet Altam (“Taraf”),
Mehmet Altam (“Taraf”), Nazli Ilicak (“Sabah”) (Shaheen 2018), Asli Erdogan (“Ozgur
Gundem”), Necmiye Alpay (“Ozgur Gundem”), Zehra Dogan (“Jinha”), Ibrahim
ayegen (“Zaman”), Mehmet Ozdemir (“Zaman”), Emre Soncan (“Zaman”) (IF] 2018).
This precedent has led Turkey to become the world leader in an inglorious ranking in
terms of enslavement of the media environment.

Turkish Platform for Independent Journalism reported the number of 145 journal-

ists arrested. Furthermore, it reported about 2700 media sector workers who were either

59



Turkish Government Policy towards Independent Media after the Failed July 2016 Coup d'Etat

fired or forced to resign. Hundreds of journalists lost their press credentials. An
unknown number of journalists had their passports revoked and were forbidden from
leaving the country. Fifty-four journalists had their property confiscated (Freedom
House 2017).

In October 2016, Turkish police arrested Murat Sabuncu, the new editor-in-chief of
“Cumbhuriyet” and at least 14 of its employees (SCF). They were accused of supporting
terrorist organisations, including the PKK, by posting tweets and headlines in the news-
paper in which theyminority defended by journalists (Expression Interrupted 2018).

In November 2016, Sabuncu and other employees in custody were formally accused
of supporting criminal groups, where they were officially awaiting the outcome of legal
proceedings against them (Gumrukcu, Solaker 20106). Journalists were threatened with
of up to 15 years of imprisonment. Finally, in April 2018, the Turkish court sentenced
Murat Sabuncu and investigative journalist Ahmet Sik to 7.5 years imprisonment. The
president of “Cumbhuriyet”, Akin Atalay, was sentenced to 8 years in prison. The re-
maining 11 newspaper employees got a similar sentence (Deutsche Welle 2017).

“Cumbhuriyet” remains the only active, fully independent newspaper in Turkey that
successfully resists the government and its actions in the fight for free and independent
media in Turkey. However, the price that journalists pay for this fight is very high, be-
cause it is their own life and freedom (Gall 2018).

25 journalists employed in this agency have been put in custody. Since August 2016,
the censorship of online information, news and content shared on social media plat-
forms has increased significantly. YouTube, Twitter and Facebook have again been tem-
porarily blocked. These restrictions concerned the entire territory of the country, with
clear exacerbation in the south-eastern regions inhabited by the Kurdish minority. The
total ban on Internet access in these regions was in effect in October and November
2016. It was a punishment for the protests of the population in retaliation for the arrest
of local Kurdish activists.

Another nationwide blockade of the popular WhatsApp application, use to com-
municate, also took place in November 2016. According to the opinion of the inde-
pendent Turkish organisation Engelli Web, the total number of blocked websites in
Turkey at the end of 2016 reached over 115 thousand (Freedom House 2017). The
American organisation Freedom House, working for the freedom of speech and global

media, publishing annually independent reports on the state of the media and press in

60



Monika Samborowska, Andrzej Dawidczyk

Turkey, has consecutively issued a status on the lack of freedom of speech in this coun-
try, consistently maintained since 2014 (Table 3). Moreover, in October 2016, the Turk-
ish government approved another form of financial repression relating to the media

sectofr.

Table 3. Freedom of the press and media in Turkey in 2007-2017

Years Status of freedom Index of press Index of Internet  Index of access to
of press and media freedom (points)* freedom (points) the internet (%)

2007 Partly free 49 No data 29

2008 Partly free 51 No data 34,37

2013 Partly free 56 49 46,25

2014 Not free 62 55 46

2015 Not free 65 54 51

2016 Not free 71 58 53,7

2017 Not free 76 58,4 76

* Scale score from 0-100 points, where o stands for the best situation and 100 for the worst.
Source: Own development based on Freedom House reports 2007-2008 and 2013-2017.

Organ Basin Ilan Kurumu, responsible for controlling the allocation of public an-
nouncements and advertisements, introduced new regulations regarding the inability to
use state owned advertisements for newspapers and magazines which owners, managers
or employees were suspected or charged with legal charges for links with terrorist

groups, or accused of working with them.

Summary

The analysis of the above examples indicates that the quality of Turkish democracy is
still insufficient and leaves much to be desired given the aspect of freedom of expres-

sion presented in the Turkish media. The events related to the coup attempt carried out

on the night between 15 and 16 July 2016 are another Erdogan’s argument explaining

61



Turkish Government Policy towards Independent Media after the Failed July 2016 Coup d'Etat

the fight against disobedient representatives of the media world. The Turkish opposi-
tion and journalists persecuted in Turkey see the accession of their country to the EU
as a chance to improve the situation in the country.

The considerations presented in the article clearly show that the freedom of a press
in the country upon the Bosporus is severely restricted. The central authorities argue
that its fight against the opposition media comes from the need to protect the interests
of the state against the increasing phenomenon of international and internal terrorism.
However, external observers have no doubts and agree that this is how President Ex-
dogan and his colleagues are massively removing journalists who are unfavourable to
the government. Pressure from external entities proves to be far ineffective. The Turk-
ish authorities continue the process of fighting the independent media.

Consequently, it is justified to implement more radical and effective measures to
eliminate or at least reduce this process to a certain extent. However, it is difficult to
point out a potential entity that would put powerful pressure on Turkey, while the EU,
currently struggling with the largest immigration crisis in the history and due to jointly
undoubtedly huge participation of Turkey in its effective inhibition, will be reluctant to
intervene and engage in the internal affairs of the country.

The exercise of power by the current President of the Republic of Turkey, Recep
Tayyip Erdogan, and his recent attempts to gradually appropriate the media sphere
prove that in Turkey there are visible manifestations of the elements of the autocratic
system, which have drastically intensified after a coup attempt. The main reasons and
interests of the Turkish government in the fight against freedom of speech are: the will
to exercise undivided power, the elimination of political opposition, the exercise of
complete control over the Turkish society, the fear of losing power and political failure
in the elections, and the desire to maintain the unity and indivisibility of the state in fear
of the problems of the national minorities inhabiting the territory of the Turkish state
(mainly the problem of the Kurdish minority, which demands rights, autonomy and the
creation of an independent state).

The partial suspension by the Republic of Turkey at the end of July 2016 of com-
pliance with the European Convention on Human Rights, the desire to restore the death
penalty, amend the constitution and introduce the presidential system, as well as the

arrest of people distinguished by good repute on the international stage, and finally, the

62



Monika Samborowska, Andrzej Dawidczyk

currency crisis and the high inflation facing Turkey pose a serious question about the
future of the country.

Each of the three parts of the article sought to respond to separate research prob-
lems, nonetheless concerning the common question of the current state of the Turkish
media and the role played by the Turkish authorities in this state. The conclusions re-
sulting from the article atre as follows.

Firstly, the attempted coup in Turkey has radically influenced the current state of
the Turkish media. Secondly, the legislation on the independent media sector has been
tightened up. Thirdly, an intensified censorship of freedom of speech and expression
has been introduced in the territory of the Republic of Turkey. Consequently, the inde-
pendent Turkish media have ceased to exist in practice. Simultaneously, the aim of the
article was reached to determine the actual picture of Turkish media in a few years
before the attack.

The paper confirmed sub-hypotheses, which led to the formulation of the following
conclusions and outcomes occurring from the analysed state of affairs:

* freedom of speech and expression is currently not respected in Turkey;

* fundamental human rights and freedoms directly related to the issue of freedom

of expression are being violated;

* the Turkish government bears direct responsibility for the continually deteriorat-

ing situation of the media in Turkey, resulting from the attempted coup d’état of
July 2016;

* this government continues to pursue a policy of media repression and censorship

against journalists and employees of the media sector in Turkey, without taking

any action to improve or partially improve the situation.

References

Al Jazeera (2014), Turkey’s Erdogan threatens to ban Twitter, http:/ /www.aljazeera.com/
news/europe/2014/03/turkey-erdogan-threatens-ban-twitter-20143201659567324
67.html [19.09.2017]

Amnesty International (2018), Turkey 2017/2018, https:/ /www.amnesty.org/en/coun-
tries/europe-and-central-asia/ turkey/report-turkey/ [17.03.2018]

63



Turkish Government Policy towards Independent Media after the Failed July 2016 Coup d'Etat

BBC (2014), Turkey teenager accused of insulting president released, http:/ /www.bbc.com/
news/wotld-europe-30603709 [19.09.2017]

BBC News (2016), Exc-miss Turkey sentenced for insulting Erdogan, http:/ /www.bbc.
com/news/wortld-europe-36419723 [19.08.2017]

Bielawski P. (2011), Wolnos¢ to odpowiedzialnosé: uwagi do systemu medialnego — fundamentn de-
mokragji, [W:| Praktyczne aspekty wolnosci wypowiedzz, (red.) Lis Wi, Husak Z., Torun, Wy-
dawnictwo Adam Marszatek

Chudziak M. (2016), Kolejna odstona walki 3 mediami w Turgi, http:/ /www.osw.waw.pl/
pl/publikacje/analizy/2016-03-09/kolejna-odslona-walki-z-mediami-w-turcji
[05.08.2017]

CPJ (2017), Turkey, Europe, Central Asia, https:/ /cpj.otg/europe/tutkey/ [02.03.2017]

Deutsche Welle (2017), Turkey: Opposition Cuntburiyet journalists sentenced to jail on terror charges,
http://www.dw.com/en/turkey-opposition-cumhuriyet-journalists-sentenced-to-
jail-on-terror-charges/a-43537883 [12.05.2018]

Drozdz M. (20006), Etyczne orientagje w mediosferze, Tarnow, Biblos

EKN/TK (2018), Ozguruz.org Blocked Before Site Could Publish Any News, bianet.org,
http://bianet.org/english/media/183060-0zguruz-org-blocked-before-site-could-
publish-any-news [31.05.2018]

Expressioninterrupted (2017), Journalists in jail, https:/ /expressioninterrupted.com/
census/ [06.03.2018]

Expressioninterrupted (2018), Murat Sabuncn, https:/ /expressioninterrupted.com/mu-
rat-sabuncu/ [03.06.2018]

Freedom House (2007), Turkey. Freedom of the Press 2007, https:/ / freedomhouse.org/re-
port/freedom-world /2007 / turkey [17.05.2018]

Freedom House (2008), Turkey. Freedon of the Press 2008, https:/ / freedomhouse.org/re-
port/freedom-world/2008/turkey [17.05.2018]

Freedom House (2013), Turkey. Freedom of the Press 2013, https:/ / freedomhouse.org/re-
port/ freedom-wotld /2013 /tutkey [17.05.2018]

Freedom House (2014), Turkey. Freedom of the Press 2014, https:/ / freedomhouse.org/re-
port/freedom-world/2014/turkey [17.05.2018]

Freedom House (2015), Turkey. Freedon of the Press 2015, https:/ / freedomhouse.org/re-
port/freedom-press/2015/ turkey [17.05.2018]

64



Monika Samborowska, Andrzej Dawidczyk

Freedom House (2016), Turkey. Freedom of the Press 2016, https:/ / freedomhouse.org/re-
port/freedom-press/2016/turkey [17.05.2018]

Freedom House (2017), Turkey. Freedom of the Press 2017, https:/ / freedomhouse.org/re-
port/freedom-press/2017/turkey [17.05.2018]

Gackowski T. (2013), Wadza na dywaniku. Jako polskie media rozliczaja politykdw, Torun,
Wydawnictwo Adam Marszatek

Gumrukcu T., Solaker G. (20106), Journalists arrested as Ankara steps up crackdown on dissent,
»The Guardian”, https://www.theguardian.com/wotld/2016/nov/05/erdogan-
cumbhuriyet-turkey-journalists-arrested-detained-dissent

IF] (2018), Two to seven years prison terms for Zaman journalists, http:/ /www.ifj.org/nc/ne
ws-single-view/backpid/50/atticle/ tutkey-two-to-seven-years-prison-terms-for-za-
man-journalists/ [01.06.2018]

Jakubczak D. (2017), Cgy Ankara planuje dalsze ograniczenie wolnosci stowa?, http: / [ wWww.
dw.com/pl/czy-ankara-planuje-dalsze-ograniczenie-wolno%C5%9Bci-prasy-i-s%o
C5%820wa/a-19215210 [03.08.2017]

Lisowski E. (2016), Former Miss Turkey Convicted of Insulting President Erdogan, University
of Central Florida Global Perspectives, https://ucfglobalperspectives.org/formet-
miss-turkey-convicted-of-insulting-president-erdogan/ [19.09.2017]

Matzke M. (2016), Ostra krytyka szefa PE: Erdogan si¢ agalopowat, ,,Deutsche Welle”,
http://www.dw.com/pl/ostra-krytyka-szefa-pe-erdogan-si%C4%099-zagalopowa%o
C5%82/2-19161160 [19.09.2017]

Gall C. (2018), Turkey’s Independent Newspaper 1 vice Perseveres With a Smile, ,,The New
York Times”, https://www.nytimes.com/2018/05/06/wotld/europe/ turkeycumh
uriyethtml [03.06.2018]

PEN (2018), Turkey. The freedom to write, https:/ /pen.org/advocacy-campaign/ turkey-
wortlds-worst-jailer-journalists/ [10.06.2018]

Reporters without Borders (2018), 2078 World Press Freedom Index, https:/ /rsf.otg/en/
ranking/2018

RZ (2017), Turgja: nakagy aresgtowania diennikarzy powiazanych 3 Fethullabernr Gulenem, Onet.pl,
http://wiadomosci.onet.pl/swiat/ turcja-nakazy-aresztowania-dziennikarzy-powia-
zanych-z-fethullahem-gulenem/hee39q [05.08.2017]

Sartori G. (2007), Homo Videns. Telewizja i post-myslenie, Warszawa, Wydawnictwo Uniwer-

sytetu Warszawskiego

65



Turkish Government Policy towards Independent Media after the Failed July 2016 Coup d'Etat

SCF (2018), Turkish conrt sentences 14 Cumburiyet daily staff members to prison over terror charges,
Stockholm Center for Freedom, https://stockholmcf.org/ turkish-court-sentences-
14-cumhuriyet-daily-staff-members-to-prison-over-terror-charges [29.04.2018]

Shaheen K. (2018), Turkey sentences journalists to life in jail over conp attempt, ,,The Guardian”,
https:/ /www.theguardian.com/wotld /2018 /feb/16/ turkey-sentences-six-journa-
lists-life-imprisonment-failed-coup

Wprost (2016), Premier Turei podsumowal represje po pueiu, https:/ /www.wprost.pl/swiat/
10019743 /Premier-Turcji-podsumowal-represje-po-puczu-Zamknieto-ponad-4-
tys-firm.heml [17.09.2017]

Zelazitska A. (2016), C3y media spolecnosciowe i aplikaga w smartfonie pomogly pregydentowi
Turgi zatrzymad puez?, http:/ /www.polityka.pl/tygodnikpolityka/swiat/1668794,1,
czy-media-spolecznosciowe-i-aplikacja-w-smartfonie-pomogly-prezydentowi-turcji-

zatrzymac-pucz.read [03.12.2017]

66





