Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | XLVIII | 3 | 359-368

Article title

The education system in the development of total defence. Poland’s perspective

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
One of the key pillars of total defence is an increased social resilience to aggression, which is inextricably linked to an adequate model of security education. Poland’s security in the 21st century is based on the state’s military capacity and on the military and political alliances formed by decision-makers. However, this model of building security is not sufficient in the face of constantly changing and evolving security threats and challenges. Therefore, security should be based not only on a hard dimension, but also on a soft one, whose main pillar is security education. The idea of an effective model of security education is that, apart from giving young people theoretical knowledge, it is necessary to instil in them practical skills related to responding in crisis situations, including situations posing a threat to human health and life. Security education should constitute the first stage in training society in total defence. The educational model currently functioning in Poland definitely needs to be reformed.

Year

Volume

Issue

3

Pages

359-368

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • University of Silesia in Katowice, Poland

References

  • Boniek B., Edukacja dla Bezpieczeństwa. Program nauczania dla szkół ponadpodstawowych (liceum i technikum), Gdynia: Wydawnictwo Operon, 2019.
  • Egzamin maturalny: wiedza o społeczeństwie, poziom rozszerzony. Sprawozdanie za rok 2021, Centralna Komisja Egzaminacyjna, 17 September 2021, https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informacje_o_wynikach/2021/sprawozdanie/EM_wos_sprawozdanie_2021.pdf [accessed: 21 February 2022].
  • Kuźniar R., Wstęp, [in:] Polska polityka bezpieczeństwa 1989–2000, ed. idem, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2001, pp. 13–18.
  • Lasoń M., Bezpieczeństwo w stosunkach międzynarodowych, [in:] Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku. Wybrane problemy, ed. E. Cziomer, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM,2010, pp. 9–32.
  • Małecki P., Obrona Totalna – jak zbudować społeczeństwo odporne na kryzys [OPINIA], Defence24, 11 February 2020, https://defence24.pl/sily-zbrojne/obrona-totalna-jak-zbudowacspoleczenstwo-odporne-na-kryzys-opinia [accessed: 10 February 2022].
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie sposobu realizacji edukacji dla bezpieczeństwa, Dz.U., 2009, no. 139, item 1131.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu realizacji edukacji dla bezpieczeństwa, Dz.U., 2017, item 1239.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dz.U., 2018, item 467.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U., 2019, item 1450.
  • Szymański P., “New Ideas for Total Defence. Comprehensive Security in Finland and Estonia”, OSW Report, 31 March 2020.
  • Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, Dz.U., 2021, item 372 i.e., as amended on 21 December 2021.
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz.U., 2017, item 60.
  • Współczesne bezpieczeństwo, ed. W. Fehler, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Grado, [cop. 2005].
  • Zięba R., Pozimnowojenny paradygmat bezpieczeństwa międzynarodowego, [in:] Bezpieczeństwo międzynarodowe po zimnej wojnie, ed. idem, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008, pp. 15–39

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2165729

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_48269_2451-0718-btip-2022-3-027
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.