Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 1 | 9-21

Article title

Wstępna ocena wyznaczników własnej motywacji i zaangażowania w profilaktyczną aplikację mobilną – wyniki badań fokusowych

Content

Title variants

EN
Preliminary assessment of determinants of self-motivation and involvement in a preventive mobile application – results of focus study

Languages of publication

Abstracts

EN
Introduction: In recent years, with technological progress, there has been a significant increase in interest in using modern technologies in strengthening self-motivation in education. Reflections on this topic appear in psychological, pedagogical and medical sciences. Particular attention has been paid to the phenomenon of self-education in general and its determinants such as internal motivation and self-determination. These considerations are not only a theoretical response to changes in the socio-technological world, but also provide guidance for the design and implementation of practical solutions. The use of modern technologies also poses a contemporary challenge in the area of health promotion and prevention. This article reflects on the possibilities and limitations of mobile applications that support the self-motivational processes that lead to a change in health behaviors. Material and methods: This article provides an overview of the basic information on the potential of mobile applications in the area of health, as well as a qualitative description of studies of users who tested the Walk4Change application. Results: Respondents pointed to the basic elements that support the motivation to introduce and maintain changes in health behaviors in a virtual environment. The basic ones include the responsiveness of the application, the ability to compete with other users, as well as a variety of tasks and issues related to the technological side (advertizing, technical action). Conclusions: Mobile applications can be a tool for strengthening self-motivation in relation to changes in health behaviors. Attention should be paid to the design of the application and the tasks contained in them, which will ensure diversity and responsiveness for its users.
PL
Wprowadzenie: W ostatnich latach, wraz z postępem technologicznym, można zaobserwować znaczny wzrost zainteresowania wykorzystaniem nowoczesnych technologii do wzmacniania motywacji własnej w zakresie edukacji. Refleksje na ten temat pojawiają się w takich dziedzinach nauki jak: psychologia, pedagogika oraz medycyna. Szczególną uwagę poświęca się szeroko pojętemu zjawisku samokształcenia i takim jego wyznacznikom jak motywacja wewnętrzna czy autodeterminacja. Rozważania te są nie tylko teoretyczną odpowiedzią na zachodzące w świecie społeczno-technologicznym zmiany, ale także są źródłem wskazówek do projektowania i implementacji praktycznych rozwiązań. Wykorzystanie nowoczesnych technologii jest współczesnym wyzwaniem również w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. Artykuł stanowi refleksję na temat możliwości i ograniczeń aplikacji mobilnych wspierających procesy automotywacyjne w zakresie zmiany zachowań zdrowotnych. Materiał i metody: Artykuł zawiera przegląd podstawowych informacji na temat potencjału aplikacji mobilnych w obszarze zdrowia, a także jakościowy opis badań fokusowych użytkowników testujących aplikację Walk4Change. Wyniki: Respondenci wskazali podstawowe elementy wspierające motywację do wprowadzania i utrzymywania zmian w zachowaniach zdrowotnych w środowisku wirtualnym. Do podstawowych zmian należy zaliczyć responsywność aplikacji, możliwość rywalizacji z innymi użytkownikami, różnorodność zadań oraz kwestie związane ze stroną technologiczną (reklamy, działanie techniczne). Wnioski: Aplikacje mobilne mogą stanowić narzędzie służące wzmacnianiu automotywacji w odniesieniu do zmian zachowań zdrowotnych. Należy zwrócić uwagę na taką konstrukcję aplikacji i zawartych w nich zadań, która będzie zapewniała różnorodność oraz responsywność dla ich użytkowników.

Year

Issue

1

Pages

9-21

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Szpital Kliniczny im. dr. Józefa Babińskiego SPZOZ w Krakowie, Oddział Psychiatryczny Kraków-Krowodrza I
  • Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu, Katedra Psychiatrii
author
  • Szpital Kliniczny im. dr. Józefa Babińskiego SPZOZ w Krakowie, Zastępca Dyrektora do spraw Lecznictwa
author
  • Szpital Kliniczny im. dr. Józefa Babińskiego SPZOZ w Krakowie, Oddział Terapii Uzależnień od Alkoholu

References

  • Morańska D. Kształtowanie motywacji do nauki w społeczeństwie informacyjnym – zarys problemu. Chowanna. 2007; 2(29): 98–113.
  • Dembo MH. Stosowana psychologia wychowawcza. Matczak A (red.). Czerniawska E, Matczak A, Toeplitz Z (tłum.). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.
  • Deci EL, Ryan RM. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum, New York 1985.
  • Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. Am Psychol. 2000; 55(1): 68–78. doi:10.1037//0003-066X.55.1.68.
  • Wehmeyer ML. Self-determination as an educational outcome: Why is it important to children, youth, and adults with disabilities? [w:] Sands DJ, Wehmeyer ML (eds.). Self determination across the life span: Independence and choice for people with disabilities. Paul H. Brookes Publishing Co., Baltimore 1996: 17–36.
  • Gillison FB, Standage M, Skevington SM. Relationships among adolescents’ weight perceptions, exercise goals, exercise motivation, quality of life and leisure-time exercise behaviour: a self-determination theory approach. Health Education Research. 2006; 21(6): 836–847. doi: 10.1093/her/cyl139.
  • Siemieniecki B. Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.
  • Pratt M, Sarmiento OL, Montes F, Ogilvie D, Marcus BH, Perez LG, Brownson RC; Lancet Physical Activity Series Working Group. The implications of megatrends in information and communication technology and transportation for changes in global physical activity. Lancet. 2012; 380(9838): 282–293. doi: 10.1016/S0140-6736(12)60736-3.
  • Rich E, Miah A. Mobile, wearable and ingestible health technologies: towards a critical research agenda. Health Sociol Rev. 2017; 26(1): 84–97. doi:10.1080/14461242.2016.1211486.
  • Zach S, Raviv T, Meckel Y. Using information communication technologies (ICTs) for motivating female adolescents to exercise/run in their leisure time. Comput Human Behav. 2016; 60: 593–601. doi: 10.1016/j.chb.2016.02.096.
  • Depper A, Howe PD. Are we fit yet? English adolescent girls’ experiences of health and fitness apps. Health Sociol Rev. 2017; 26(1): 98–112. doi:10.1080/14461242.2016.1196599.
  • Kerner C, Goodyear VA. The Motivational Impact of Wearable Healthy Lifestyle Technologies: A Self-determination Perspective on Fitbits With Adolescents. Am J Health Educ. 2017; 48(5): 287–297. doi: 10.1080/19325037.2017.1343161.
  • Fjeldsoe BS, Marshall AL, Miller YD. Behavior change interventions delivered bymobile telephone short-message service. Am J Prev Med. 2009; 36(2): 165–173. doi: 10.1016/j.amepre.2008.09.040.
  • Lee AM, Chavez S, Bian J, Thompson LA, Gurka MJ, Williamson VG, Modave F. Efficacy and Effectiveness of Mobile Health Technologies for Facilitating Physical Activity in Adolescents: Scoping Review. JMIR Mhealth Uhealth. 2019; 7(2): e11847. doi: 10.2196/11847.
  • Shin Y, Kim SK, Lee M. Mobile phone interventions to improve adolescents’ physical health: A systematic review and meta‐analysis. Public Health Nurs. 2019; 36(6):787–799. doi: 10.1111/phn.12655.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2129677

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_48269_2451-0858-pis-2022-1-001
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.