Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 2 | 101-118

Article title

Chmura: polsko-japońskie warsztaty architektoniczne w cieniu pandemii Covid-19

Content

Title variants

EN
The Cloud: Polish-Japanese Architectural Workshop during Covid-19 Pandemic

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of the article is to analyze the experiences gathered during the Polish-Japanese architectural workshop carried out at the Master of Architecture studies at the Faculty of Architecture and Fine Arts of the Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University with the participation of Kengo Kuma’s office from Tokyo. The creative use of carpentry joints characteristic of the traditional construction of Podhale and Orawa was the topic of the workshop. Its result in the form of the spatial installation called Chmura – The Cloud and the presentation of student works were shown at the exhibition „Kengo Kuma. Experiment. Material. Architecture” at the Manggha Museum of Japanese Art and Technology, which was opened on December 15, 2021. The challenges related to limiting the mobility of the workshop participants and the need to conduct the main part of the workshop in the online form were analyzed from two perspectives: the experiences of the workshop leaders and the conclusions gathered from the analysis of the latest literature on teaching architectural design during a pandemic. These considerations lead to the conclusion that direct, personal contact is still the most effective and satisfying way of teaching architectural design.
PL
Celem artykułu jest analiza doświadczeń zgromadzonych podczas polsko-japońskich warsztatów architektonicznych zrealizowanych na studiach Master of Architecture prowadzonych na Wydziale Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego z udziałem biura Kengo Kumy z Tokio. Tematem warsztatów było twórcze wykorzystanie złącz ciesielskich charakterystycznych dla tradycyjnego budownictwa Podhala i Orawy. Ich rezultaty w formie instalacji przestrzennej Chmura – The Cloud oraz prezentacji prac studenckich zostały pokazane na wystawie „Kengo Kuma. Eksperyment. Materiał. Architektura” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, która została otwarta 15 grudnia 2021 r. Wyzwania związane z ograniczeniem mobilności uczestników i koniecznością przeprowadzenia zasadniczej części warsztatów w formie zdalnej zostały przeanalizowane z dwóch perspektyw: doświadczeń osób prowadzących warsztaty i wniosków zebranych z analizy najnowszej literatury dotyczącej nauczania projektowania architektonicznego w czasie pandemii. Rozważania te prowadzą do wniosku, że bezpośredni, osobisty kontakt jest nadal najbardziej efektywnym i satysfakcjonującym sposobem nauczania projektowania architektonicznego.

Year

Issue

2

Pages

101-118

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
  • Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

References

  • Arlet J.L., Innovative Carpentry and Hybrid Joints in Contemporary Wooden Architecture, „Arts” 2021, vol. 10, issue 3, article 64, https://doi.org/10.3390/arts10030064.
  • Brzezicki M., Strengths and weaknesses of architectural education on-line classes conducted during COVID-19, „World Transactions on Engineering and Technology Education” 2020, vol. 18, no. 4, s. 381–386.
  • Ceylan S., Şahin P., Seçmen S., Somer M.E., Süher K.H., An evaluation of online architectural design studios during COVID-19 outbreak, „Archnet – IJAR” 2021, vol. 15, no. 1, s. 203–218, https://doi.org/10.1108/ARCH-10-2020-0230.
  • Frampton K., Kengo Kuma: complete works, transl. from the Jap. by H. Watanabe (main text) and M. Inaba (captions), extended 2nd edition, Thames & Hudson, London 2018.
  • Gyurkovich J., New challenges in teaching architecture students in the third decade of the 21st Century, „Global Journal of Engineering Education” 2020, vol. 22, no. 3, s. 162–167.
  • Imperadori M., Clozza M., Vanossi A., Brunone F., Digital Design and Wooden Architecture for Arte Sella Land Art Park, [w:] Digital Transformation of the Design,
  • Construction and Management Processes of the Built Environment, eds. B. Daniotti, M. Gianinetto, S. Della Torre, Springer, Cham 2020, s. 161–173, https://doi.org/10.1007/978-3-030-33570-0_15.
  • Ingarden K., Kengo Kuma – kontynuator i spadkobierca wielkich twórców japońskiej architektury / Kengo Kuma: Continuator and Successor of the Great Japanese Architects, [w:] Kengo Kuma. Eksperyment. Materiał. Architektura / Kengo Kuma. Experimenting with Materials [katalog wystawy], red. K. Ingarden, tłum. z pol. i ang.
  • J. Juruś, tłum. z ang. E. Kanigowska-Gedroyć, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków 2021, s. 21–27.
  • Jasieńko J., Nowak T., Karolak A., Historyczne złącza ciesielskie / Historical carpentry joints, „Wiadomości Konserwatorskie / Journal of Heritage Conservation” 2014, nr 40, s. 58–82.
  • Jasiński A., Dziennik, szkicownik, kamera: o podróżach architektów i formach ich zapisu, [w:] Foto-obrazy architektury: fotografia jako medium referujące i projektujące architekturę, red. P. Wróbel, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2016, s. 109–134.
  • Jodido Ph., Kuma. Complete Works 1988–Today, preface K. Kuma, Taschen, London 2021. Kuma K., Kuma-Lab: Weaving [katalog wystawy], LIXIL Gallery, Tokio 2018. https://livingculture.lixil.com/en/topics/assets/leaflet_G2_16th_KUMALAB_1.pdf [dostęp: 23.05.2022].
  • Kuma K., Relatos y Novelas / Short Stories and Novels, [w:] Kengo Kuma: 2014–2019, ed. L. Fernández-Galiano, Arquitectura Viva SL, Madrid 2019, s. 14–16.
  • Milovanović A., Kostić M., Zorić A., Đorđević A., Pešić M., Bugarski J., Todorović D., Sokolović N., Josifovski A., Transferring COVID-19 Challenges into Learning Potentials: Online Workshops in Architectural Education, „Sustainability” 2020, vol. 12, issue 17, article 7024, https://doi.org/10.3390/su12177024.
  • Paszkowski Z.W., Gołębiewski J.I., International design workshops as an intensive form of architectural education, „World Transactions on Engineering and Technology Education” 2020, vol. 18, no. 1, s. 51–56.
  • Szczerek E., International students workshops as an important element in architectural education, „Technical Transactions” 2017, vol. 7, s. 21–30, https://doi.org/10.4467/2353737XCT.17.105.6646.
  • The Role of the International Student Workshops in the Process of the Education of Architects, ed. A. Franta, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2016.
  • Yildirim S., Bostanci S.H., Yildirim D.Ç., Erdoğan F., Rethinking mobility of international university students during COVID-19 pandemic, „Higher Education Evaluation and Development” 2021, vol. 15, no. 2, s. 98–113, https://doi.org/10.1108/HEED01-2021-0014.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2170604

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_48269_2451-0858-pis-2022-2-004
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.