Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 2 | 119-130

Article title

Japońska oaza architektury w Szwajcarii. Centrum Nauki Rolex – Rolex Learning Center (RLC), Lozanna, Szwajcaria (SANAA / Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa)

Authors

Content

Title variants

EN
Japanese oasis of architecture in Switzerland. Rolex Learning Center (RLC), Lausanne, Switzerland (SANAA / Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa)

Languages of publication

Abstracts

EN
The article presents the history and the wider context of the creation of an experimental educational facility – the Rolex Learning Center (RLC) at the EPFL polytechnic in Lausanne, Switzerland. The building designed by Japanese architects – SANAA / Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa is an example of the implementation of a radical vision on the border of eastern and western cultures. Unique urban, functional, formal and structural solutions can be a valuable inspiration and point of reference for architects and students developing projects related to education.
PL
Artykuł przedstawia historię oraz szerszy kontekst powstania eksperymentalnego obiektu edukacyjnego – Centrum Nauki Rolex (Rolex Learning Center, RLC) w ramach Politechniki Federalnej w Lozannie (EPFL). Budynek zaprojektowany przez japońskich architektów z biura SANAA – Kazuyo Sejimę i Ryue Nishizawę, jest przykładem realizacji radykalnej wizji na pograniczu kultur Wschodu i Zachodu. Unikatowe rozwiązania urbanistyczne, funkcjonalne, formalne i konstrukcyjne mogą być cenną inspiracją oraz punktem odniesienia dla architektów oraz studentów opracowujących projekty związane z edukacją.

Year

Issue

2

Pages

119-130

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

References

  • ARTE Architectures – Rolex Learning Center, reż. J. Garcias, R. Copans, 2012.„AV Proyectos” 2016, No. 77: Dossier SANAA.
  • Calza G.C., Japan Style, ed. A. Kempton, transl. I. Forster, Phaidon, London 2007.
  • Cortez J.A., Una Conversación con Kazuyo Sejima y Ryue Nishizawa / A Conversation with Kazuyo Sejima and Ryue Nishizawa, “El Croquis” 2008, No. 139: SANAA (Sejima + Nishizawa) 2004–2008. Architectural Topology, s. 6–31.
  • Della Casa F., Meilz E., Rolex Learning Center, EPFL Press, Lausanne [cop. 2010].
  • „El Croquis” 2007, No. 77(I) + 99 + 121/122: SANAA / Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa 1983–2004.
  • “El Croquis” 2011, No. 155: SANAA (Sejima + Nishizawa) 2008–2011. Inorganic Architecture.
  • „El Croquis” 2015, No. 179/180: SANAA. Kazuyo Sejima, Ryue Nishizawa. 2011–2015.
  • „El Croquis” 2020, No. 205: SANAA [I] 2015–2020. Built Work.
  • Folding in Architecture, ed. G. Lynn, preface H. Castle, revised edition, Wiley Academy, Chichester, West Sussex [cop. 2004].
  • Hara K., White, 4th edition, Lars Müller Publishers, Zürich 2021.
  • If Buildings Could Talk, reż. W. Wanders, 2010.
  • Jodidio Ph., Contemporary Japanese Architecture, German transl. G. Runge, French transl. C. Debard, Taschen, Köln [cop. 2021].
  • SANAA 1990–2007, ed. L. Fernández-Galiano, Arquitectura Viva, Madrid 2006.
  • SANAA 2007–2015, ed. L. Fernández-Galiano, Arquitectura Viva, Madrid 2015.
  • Van Gerrewey C., Higher Knowledge: SANAA’s Rolex Learning Center at EPFL since 2010, EPFL Press, Lausanne 2021.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2170603

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_48269_2451-0858-pis-2022-2-005
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.