Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 4 | 1 | 138-143

Article title

Telewizja – uzdrawiające panaceum czy współczesne pandemonium? Recenzja: Piotr Tomasz Nowakowski, Fast food dla mózgu, czyli telewizja i okolice, Maternus Media, Tychy 2002, ss. 112

Authors

Content

Title variants

EN
Television – a Healing Panacea or a Modern Pandemonium? Book review

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Fast food dla mózgu to kompendium wiedzy na temat psychospołecznych konsekwencji wpływu telewizji na widzów (dorosłych i dzieci). Natrafiłem na jego fragmenty na początku studiów licencjackich w Instytucie Kultury UJ. To opowieść-drogowskaz o nieco mniej pozytywnych cechach telewizji niż te, o których możemy dowiedzieć się z lekcji w szkole. Dzięki rozbudowanej metaforyce i synkretyczności nie pozostawia czytelnika obojętnym i zmusza do głębszych przemyśleń na temat codziennych praktyk związanych z bezrefleksyjnym konsumowaniem treści medialnej płynącej z odbiornika telewizyjnego, określanego tu jako m.in.: „złodzieja czasu”, „gąbki”, „szklanego kominka” czy „centralnego mebla”.

Journal

Year

Volume

4

Issue

1

Pages

138-143

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

author
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

References

  • Camus, A. (1981). Dżuma. Warszawa: PIW.
  • Casetti, F., Odin, R. (1994). Od paleo- do neo-telewizji. W: A. Gwóźdź (red.). Po kinie. Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych. (s. 115–136). Kraków: Universitas.
  • Fiske, J. (2010). Zrozumieć kulturę popularną. Kraków: WUJ.
  • Godzic, W. (2002). Telewizja jako kultura. Kraków: Rabid.
  • Gombrowicz, W. (1993). Ferdydurke. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Hall, S. (1987). Kodowanie i dekodowanie. Przekazy i Opinie. 1-2. 58-71.
  • Jackowski, J.M. (1997). Do zwycięstwa. W: Bitwa o prawdę. Warszawa: Ad Astra.
  • Mittell, J. (2001). A Cultural Approach to Television Genre Theory. Cinema Journal. 40(3). 3-24.
  • Nowakowski, P.T. (2002). Fast food dla mózgu, czyli telewizja i okolice. Tychy: Maternus Media.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2049208

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_51480_compress_2021_4-1_235
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.