Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 31 | 2 | 9-36

Article title

Wizerunek medialny kandydatów na urząd Prezydenta RP w kampanii wyborczej 2020 r. Analiza wybranych telewizyjnych serwisów informacyjnych

Content

Title variants

EN
Media image of the candidates for the office of the president of the Republic of Poland in the 2020 election campaign. Analysis of selected tv news services

Languages of publication

Abstracts

EN
The article concerns the strategy of creating the image of politicians aspiring to the office of the President of the Republic of Poland through the prism of leading news services. It was assumed that the news may shape the media image of the candidates due to the presented political sympathies and dislikes. The article analyzes the editions of the three most popular news services in Poland, namely „Wiadomości” (TVP), „Wydarzenia” (Polsat) and „Fakty” (TVN). The survey was conducted on the basis of the edition of websites from the period of the presidential campaign in Poland in 2020. The results of the analysis made it possible to notice a number of image differences of the same candidates in the discussed news services and to determine the distribution of accents among individual broadcasters in terms of the audience and potential electorate.

Year

Volume

31

Issue

2

Pages

9-36

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

References

  • Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006.
  • Czaplińska P., Strategie budowania wizerunku osób znanych, w: Perswazyjne wykorzystanie wizerunku osób znanych, red. A. Grzegorczyk, Warszawa 2015.
  • Frączek A., Komunikacja interpersonalna, Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość 2012, t. 9.
  • Gackowski T., Łączyński M., Analiza wizerunku w mediach, Warszawa 2008.
  • Gruchoła M., Kruczek E., Elementy wizerunku medialnego w internetowych serwisach plotkarskich w świetle badań ankietowych, Rozprawy społeczne 2013, t. VII, nr 1.
  • Jeziński M., Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, Dom Wydawniczy Duet, Toruń 2004.
  • Kamieniarz K., Wieczorne serwisy informacyjne a kształtowanie opinii, Media – Biznes – Kultura. Dziennikarstwo i komunikacja społeczna 2018, nr 5.
  • Kanturski P., Komunikacyjne, medyczne i ideologiczne uwarunkowania pojęcia szumu, Humanistyka i Przyrodoznawstwo, (9) 2003.
  • Klementowicz T., Trudna sztuka polityki. Szanse. Ryzyko, Elipsa, Warszawa 1996.
  • Klepka R., Analiza zawartości mediów: dlaczego i do czego można ją wykorzystać w nauce o bezpieczeństwie i politologii?, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 2016, Studia de Securitate et Educatione Civili VI.
  • Kristanova E., Prawda czy fałsz w polityce informacyjnej? Wiarygodność telewizyjnych newsów a opinie polskich widzów w pierwszym kwartale pandemii COVID-19, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis| Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia 2021, 19, 463–476.
  • Leśniczak R., Deontologiczna perspektywa badań medioznawczych wizerunku polityków, Łódzkie Studia Teologiczne 2018, 27(1), 69–86.
  • Leśniczak R., Realizacja dziennikarskiej zasady prawdy i obiektywizmu podczas polskiej kampanii parlamentarnej 2015 r., Political Preferences 2017, 15, 43–59.
  • Leśniczak R., Wizerunek zgromadzeń zakonnych w prasie polskiej (2013–2016), Warszawa 2019.
  • Niedbał R., Sokołowski A., Wrzalik A., Rola kanałów komunikacji w wielokulturowym wymiarze współdziałania przedsiębiorstw, Przedsiębiorczość i Zarządzanie 2016, t. 17, z. 7, cz. 1.
  • Ober J., Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i zarządzanie 2013, z. 65, nr kol. 1897.
  • Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
  • Watzlawick P., Menschliche Kommunikation: Formen, Störungen, Paradoxien, Verlag Hans Huber, Bern 1990.
  • Zarzycka M., Rola komunikacji w kształtowaniu wizerunku organizacji publicznej, Obronność. Zeszyty Naukowe 2015, 2(14).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
22676653

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_52097_lst_2022_2_9-36
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.