Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 24 | 366-379

Article title

Teologiczne treści modlitw liturgicznych święta Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana

Content

Title variants

EN
The theological content of the liturgical prayers of the feast of Jesus Christ the High and Eternal Priest

Languages of publication

Abstracts

EN
This article analyzes the missal texts of the feast of Jesus Christ the Priest. The first part desciribes the forms of votive masses dedicated to the Sacred Heart of Jesus and indicates the reasons for establishing the feast of Jesus Christ the Priest, which is celebrated on the first Thursday after Pentecost. The theology of this feast is presented primarily by the presidential prayers, that is to say: the Collect, the Prayer over the Offerings, the Prayer after Communion and antiphon for the Introit and Communion. A preface should be added to these prayers, but this feast has no preface. The framework of the article also prevented the exegesis of the biblical pericopes read on the feast of Jesus Christ the Priest. The main theological content of the holiday presents Christ as the Eternal and High Priest, who is the only Mediator between God and men. The issue of the ministerial priesthood of bishops and priests and the priesthood of all believers was also emphasized.
PL
W artykule dokonano analizy liturgicznych tekstów mszalnych ze święta Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana. W pierwszej części wspomniano formularze mszy wotywnych o Najświętszym Sercu Pana Jezusa i wskazano na motywy ustanowienia święta Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana, które jest obchodzone w czwartek po uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Teologię danego święta ukazują przede wszystkim modlitwy prezydencjalne, czyli: kolekta, modlitwa nad darami, modlitwa po Komunii oraz antyfony na wejście i na Komunię. Do tych modlitw należałoby dodać prefację, ale święto to, nie posiada własnej prefacji. Ramy artykułu nie pozwoliły także dokonać egzegezy perykop biblijnych czytanych w święto Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana. Główne treści teologiczne święta sprowadzają się do ukazania Chrystusa jako Wiecznego i Najwyższego Kapłana, będącego jedynym Pośrednikiem między Bogiem i ludźmi, kapłaństwa ministerialnego pełnionego przez biskupów i prezbiterów oraz kapłaństwa wspólnego wiernych.

Year

Volume

24

Pages

366-379

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum concilium, w: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 2002, s. 48–78.
  • Jan Paweł II, List do kapłanów na Wielki Czwartek, Rzym 1998.
  • Jan Paweł II, List do kapłanów na Wielki Czwartek, Watykan 2004.
  • Kongregacja Spraw Kanonizacyjnych, Dekret stwierdzający heroiczność cnót biskupa José Maria Garcia Lahiguera, OsRomPol, 32(2011), nr 8–9, s. 60.
  • Lettera della Congregazione, „Notitiae”, 49(2012), nr 7–8, s. 336.
  • Missa votiva D.N. Jesu Christi summi et aeterni Sacerdotis, AAS, 28(1936), s. 54–56.
  • Missale Romanum ex decreto Ss. Concilii Tridentini restitutum Summorum Pontificum curare cognitum, editio iuxta sextam typicam, Ratisbonae 1962, s. [68]–[70].
  • Missale Romanum ex Decreto Sacrosancti Oecumenici Concilii Vaticani II instauratum, auctoritate Pauli Pp. VI promulgatum, editio tipica, Typis PolyglotisVaticanis 1970, s. 834–835.
  • Missale Romanum ex Decreto Sacrosancti Oecumenici Concilii Vaticani II instauratum, auctoritate Pauli Pp. VI promulgatum, editio tipica altera, Typis Polyglotis Vaticanis 1975, s. 858–859.
  • Missale Romanum ex Decreto Sacrosancti Oecumenici Concilii Vaticani II instauratum, auctoritate Pauli Pp. VI promulgatum Ioannis Pauli Pp. II cura recognitum, editio tipica tertia, Typis Polyglotis Vaticanis 2002, s. 1160.
  • Mszał rzymski dla diecezji polskich, Poznań 1986.
  • Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego, Poznań 2004.
  • Msza Święta na święto Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana, Dodatek, w: Mszał rzymski dla diecezji polskich, Poznań 2013, s. 4–5.
  • Pontyfikał rzymski, Obrzędy święceń biskupa, prezbiterów i diakonów, Katowice 1999.
  • Barba M., L’Eucologia della Festa di Nostro Signore Gesù Cristo Sommo ed Eterno Sacerdote, „Notitiae”, 49(2012), nr 7–8, s. 383–405.
  • Lijka K., Nowe święto – Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana, „Liturgia Sacra”, 19(2013), nr 1, s. 5–19.
  • Mocydlarz W., Teologiczne treści święta Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana w kontekście formacji do kapłaństwa na wzór Serca Jezusowego, „Sympozjum”, 22(2018), nr 2(35), s. 39–60. https://doi.org/10.4467/25443283SYM.18.019.9700
  • Nadolski B., Leksykon liturgii, Poznań 2006.
  • Paciorek A., List do Hebrajczyków. Tłumaczenie, wstęp, komentarz, Lublin 1988.
  • Ostrowski D., Kopacz I., Zięba T., Jezusa Chrystusa, Najwyższego i wiecznego Kapłana: nowe święto dla Polski, RBL, 67(2014), nr 1, s. 50–52. https://doi.org/10.21906/rbl.31
  • Vanhoye A., List do Hebrajczyków, w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego, red. W.R. Farmer, Warszawa 2000, s. 1608–1625.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2233653

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_52404_ttnwloc_stwl_24_18
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.