Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 9 (1) | 85-100

Article title

Jak użytkownicy Internetu wykluczają marki i dlaczego ostracyzm to kara nie tylko psychologiczna?

Content

Title variants

EN
How do internet users exclude brands and why is ostracism not only a psychological punishment?

Languages of publication

Abstracts

EN
The article deals with the issue of brands’ reactions to image crises, resulting from incompetent or inconsistent with the recipients’ expectations of reactions to ideological and geopolitical problems. Starting from a single case study, the author tries to show how consumers exclude brands when they do not respect the value system accepted by their customers. Thus, ostracism becomes not only a psychological punishment, but also a tool to discipline brands.
PL
Artykuł porusza problematykę reakcji marek na kryzysy wizerunkowe, powstałe na skutek nieumiejętnej lub niezgodnej z oczekiwaniami odbiorców reakcji na problemy światopoglądowe i geopolityczne. Wychodząc od jednostkowego studium przypadku autorka stara się pokazać, w jaki sposób konsumenci wykluczają marki, gdy te nie respektują systemu wartości akceptowanego przez swoich klientów. Ostracyzm staję się więc karą nie tylko psychologiczną, lecz także narzędziem do dyscyplinowania marek.

Year

Issue

Pages

85-100

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Madeja-Bień K., Gamian-Wilk M., Ostracyzm w miejscu pracy – charakterystyka zjawiska, przegląd wybranych badań nad uwarunkowaniami i konsekwencjami, „Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2018, nr 512, s. 144-152.
  • Madeja-Bień K., Gamian-Wilk M., Wybrane skutki wykluczenia społecznego, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2017, nr 4(80), s. 45-58.
  • Podraza U., Hejt jako zagrożenie wizerunku i pozycji rynkowej firmy, „Kultura – Media – Technologia” 2017, nr 29, s. 33-45.
  • Smart Richman L., Leary M., Reactions to discrimination, stigmatization, ostracism, and other forms of interpersonal rejection: A multimotive model, „Psychological Review” 2009, nr 116(2), s. 365-383.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
10208244

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5281_zenodo_7415508
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.