EN
The discussion on the quality of education that meets the expectations placed in it has been conducted for decades. It contributes to the implementation of further reforms of the educational system, which, due to the dynamic changes in social life, quickly turn out to be insufficient ‒ delayed, not accurate, not complete. In times of a crisis of values and authorities, and growing pathologies in many areas of social life, contemporary school is not always subjected to fully justified criticism and assessed as dysfunctional. However, is it only she who is to blame for the crisis of humanity which is becoming more and more noticed in the world?
PL
Dyskusja na temat jakości edukacji spełniającej pokładane w niej powszechnie nadzieje prowadzona jest od dziesiątków lat. Przyczynia się ona do podejmowania kolejnych reform systemu oświatowego, które z uwagi na dynamiczne zmiany w życiu społecznym stosunkowo szybko okazują się niewystarczające – spóźnione, nietrafne, niekompletne. W czasach kryzysu wartości i autorytetów, nasilających się patologii w wielu dziedzinach życia społecznego, współczesna szkoła poddawana jest nie zawsze w pełni słusznej krytyce i oceniana jako dysfunkcjonalna. Czy jednak to tylko ona ponosi winę za coraz powszechniej zauważany na świecie kryzys człowieczeństwa?