Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 3 | 238-248

Article title

Między wielokulturowością a potrzebami narodowymi. Dialog kultur jako problem edukacyjny

Content

Title variants

EN
Between multiculturalism and national needs. Dialogue of cultures as an educational problem

Languages of publication

Abstracts

EN
Towards the progressing process of globalisation, of disappearing border spatial and temporary, permeations of cultures extremely leading the opened and authentic intercultural dialogue is significant. Implementing the dialogue of cultures already on the level of the early education is justified, then it is combining with the forming of attitudes of the tolerance and the respect. Simultaneously it is important in order to develop the cultural identity and the national identity, with implication of what keeping feeling the own individualis. A presentation of the academic achievements associated with the cross-cultural education, as well as the current tendencies in the development of this area and appearing problems concerning the need of leaving to cultural borderlands is a purpose of the article.
PL
Wobec postępującego procesu globalizacji, zanikania granic przestrzennych, wzajemnego przenikania się kultur, niezwykle istotnym jest prowadzenie otwartego i autentycznego dialogu międzykulturowego. Wyzwaniem nowych czasów staje się więc potrzeba rzetelnej edukacji wielokulturowej już na poziomie wczesnej edukacji promującej dialog kultur, połączonej z kształtowaniem postaw tolerancji i szacunku. Nieodzowna jest także potrzeba budowania tożsamości kulturowej i narodowej dającej poczucie własnej indywidualności. Celem artykułu jest prezentacja dorobku naukowego związanego z edukacją międzykulturową, a także aktualnych tendencji w rozwoju tego obszaru i pojawiających się problemów dotyczących potrzeby wychodzenia na pogranicza kulturowe.

Year

Volume

3

Pages

238-248

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu

References

  • Bauman, Z. (1996). Socjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Chrobak, S. (2006). Współczesne dylematy wychowania: ponowoczesna względność a niezmienność norm wychowawczych. Seminare. Poszukiwania naukowe, 23, 335–345.
  • Clifford, J. (2002). Kłopoty z kulturą. Wydawnictwo KR.
  • Garbuzik, P. (2013). Wartość dialogu w edukacji międzykulturowej. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 2, 39–46.
  • Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Jarymowicz, M. (2008). W poszukiwaniu ukrytej tożsamości. Charaktery, 4, 18–21.
  • Kłoskowska, A. (1983). Socjologia kultury. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Konieczka-Śliwińska, D. (2004). „Ja i inni”. Rozważania wokół komunikacji międzykulturowej na przykładzie szkolnych podręczników historii. W: B. Burda, B. Halczak (red.), Wielokulturowość w nauczaniu historii (ss. 297–307). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
  • Kwaśniewski, K. (1992). Socjologia mniejszości i definicja mniejszości narodowej. Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa, 1(1), 9–61.
  • Mach, E. (2001). Polska szkoła a wyzwania międzykulturowości. Edukacja, 2, 87–96.
  • Mamzer, H. (2003). Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
  • Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka – wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Pucek, Z. (2005). Tożsamość w wielokulturowej przestrzeni. Euro-limes, 1(5).
  • Sobecki, M. (1997). Funkcja etniczno-kulturowa szkół mniejszości narodowych. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
  • Szacka, B. (2008). Wprowadzenie do socjologii. Wydawnictwo Oficyna Naukowa.
  • Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Wydawnictwo Znak.
  • Szymański, M. S. (1995). Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec, czyli modernizm i postmodernizm. W: J. Nikitorowicz (red.), Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów (ss. 89–110). Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2087475

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_52934_eto_147
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.