Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 4 | 68-78

Article title

Środowisko lokalne jako źródło cennych wartości dla dzieci przedszkolnych – z doświadczeń Miejskiego Przedszkola nr 8 Montessori w Jarosławiu

Content

Title variants

EN
Local environment as a source of valuable values for preschool children – from experience of Municipal Kindergarten No 8 Montessori in Jarosław

Languages of publication

Abstracts

EN
Nowadays, cooperation of preschool institutions with the local environment is a permanent element of didactic, educational and caring work. Preschools find In local environment they find valuable values for education of preschool children in institutions, organizations and individuals, as well as in parents. The value of preschool education is also promoted in the community. Cooperation with the local environment bringstangible benefits in terms of children’sknowledge and skills, especially with regard to social and civic competencies. A well-functioning kinder gartenis one that acts appropriately for the environment and shows the children in it what is most valuable.
PL
Współpraca placówek przedszkolnych ze środowiskiem lokalnym jest dziś stałym elementem pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Przedszkola odnajdują w środowisku lokalnym cenne wartości dla edukacji dzieci przedszkolnych w instytucjach, organizacjach i osobach, a także w rodzicach. W środowisku promowana jest także wartość wychowania przedszkolnego. Współpraca ze środowiskiem lokalnym przynosi wymierne korzyści w postaci wiedzy i umiejętności dzieci, zwłaszcza w odniesieniu do kompetencji społecznych i obywatelskich. Dobrze funkcjonująca placówka przedszkolna to taka, która we właściwy sposób działa na rzecz środowiska i pokazuje dzieciom w nim to, co najcenniejsze.

Year

Volume

4

Pages

68-78

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Miejskie Przedszkole nr 8 Montessori w Jarosławiu

References

  • Karwowska-Struczyk, M. (2012). Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Miksza, M. (2014). Edukacja w systemie Marii Montessori – wychowaniem do wartości. Wydawnictwo Palatum.
  • Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. poz. 356.
  • Reczek-Zymróz, Ł. (2009). Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym. Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego, Dz. U. z 2016 r. poz. 325.
  • Smak, E. (red.) (2006). Nauczyciel w edukacji Przedszkolnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  • Surma, B. (2009). Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori – teoria i praktyka. Wydawnictwo Palatum.
  • Szczurek-Boruta, A., Chojnacka-Szynaszko, B., Gancarz, A. (2016). Szkoła i rodzina w środowisku lokalnym. Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Waloszek, D. (2010). Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów i poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
  • Winiarski, M. (2000). Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej. Instytut Badań Edukacyjnych.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2162149

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_52934_eto_165
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.