Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 2 | 143-155

Article title

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako wsparcie potencjału rozwojowego dziecka

Content

Title variants

EN
Psychological and pedagogical help as support for a child’s developmental potential

Languages of publication

Abstracts

EN
The article deals with the issues related to the organization of psychological and pedagogical assistance in an educational institution. It presents the basic assumptions of the regulation on psychological and pedagogical help for students, the principles of it organizing in a public school, the role of a headmaster, an educator and a teacher in this area, as well as forms of psychological and pedagogical support. The essence of that assistance consists of the appropriate and multi-faceted diagnosis of a child, recognition of its individual developmental and educational needs, understanding child’s psychophysical possibilities and environmental factors conditioning its functioning, as well as satisfying the child’s needs.
PL
Artykuł podejmuje problematykę zagadnień dotyczących organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce oświatowej. Przedstawiono w nim podstawowe założenia rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia, zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole ogólnodostępnej, rolę dyrektora oraz wychowawcy i nauczycieli w tym zakresie, a także formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Istotę działań pomocowych stanowi właściwa i wieloaspektowa diagnoza dziecka, rozpoznanie jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych warunkujących jego funkcjonowanie, a także zaspokajanie potrzeb dziecka.

Year

Volume

2

Pages

143-155

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

  • Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu

References

  • Czuba B., Inglot-Kulas J., Król K., 2019, Psychospołeczne strategie wspierające zdolności ucznia we współczesnej edukacji [w:] „Edukacja, Terapia, Opieka. Edukacyjne wyzwania w teorii i praktyce pedagogicznej”, tom 1, 2018/2019.
  • Mucha K., 2018, Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, ORE, Warszawa.
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r., poz. 649).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 r., poz. 703).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych oraz placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 199 oraz z 2017 r., poz. 1647).
  • Stańdo J., Splawska-Murmyło M., 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, ORE, Warszawa.
  • Szczurkowska J., 2013, Promowanie rozwoju wybranych kompetencji społecznych uczniów [w:] Szczurkowska J., Mazur A. (red.), Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.
  • https://www.ore.edu.pl/wp.content/uploads/attachments/Organizacja_pomocy_ psychologiczno-pedagogicznej_plakat.pdf (dostęp: 27.10.2019).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2087411

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_52934_eto_18
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.