Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 2 | 198-210

Article title

Sposoby pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom z zaburzeniami zachowania i emocji

Content

Title variants

EN
Behavioral and emotional disorders in children and psychological and pedagogical assistance

Languages of publication

Abstracts

EN
The article concerns the issues of behavioral and emotional disorders in children and adolescents as well as psychological and pedagogical assistance provided at school in the light of current legal regulations. Behavioral and emotional disorders can lead to social maladjustment, which is why it is so important to recognize difficulties and deficits in children and adolescents, and then adequate actions of teachers and specialists through the use of appropriate forms of psychological and pedagogical assistance.
PL
Artykuł dotyczy problematyki zaburzeń zachowania i emocji u dzieci i młodzieży oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkole w świetle aktualnych przepisów prawa. Zaburzenia zachowania i emocji mogą prowadzić do niedostosowania społecznego, dlatego tak ważne jest rozpoznawanie trudności i deficytów u dzieci i młodzieży, a potem adekwatne działania nauczycieli oraz specjalistów poprzez zastosowanie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Year

Volume

2

Pages

198-210

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

author
  • Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu
  • Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu

References

  • Biel K., Kusztal J., 2011, Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe, Wydawnictwo WAM, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Kraków.
  • Gruszczyk-Kolczyńska E., 2019, Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, CEBP, Kraków.
  • Iniewicz G., Wiśniewska D., Dziekan K., Czuszkiewicz A., 2011, Wzory przywiązania i zachowania agresywne wśród młodzieży z diagnozą zaburzeń zachowania i emocji [w:] Psychiatria Polska, tom XLV, numer 5 (2011).
  • Karasowska A., 2017, Uczeń z zaburzeniami zachowania. Budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
  • Konopczyński M., 2014, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  • Kordzińska-Grabowska A., 2012, Arteterapia: wykorzystanie technik plastycznych w pracy z uczniem przejawiającym zaburzone zachowania, Wydawnictwo Verlag Dashöfer, Warszawa.
  • Kłodnicka O., 2018, Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z diagnozą autyzmu w edukacji przedszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Wydanie I, Warszawa.
  • Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K., 2015, Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Narzędzia dostępne w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach, Tom I, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
  • Matusek B., 2015, Z teorii i praktyki pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym w szkole podstawowej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Pedagogika”, nr 10.
  • Mucha K., 2018, Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
  • Ostaszewski K., 2014, Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.
  • Oszwa U., 2003, Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży, „Remedium”, nr 125–126.
  • Rafał-Łuniewska J., 2020, Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym w szkole ogólnodostępnej https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attach-ments/includes/download.php?id=24371
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, (Dz. U. z 2017 r., poz. 1578).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).
  • Siemionow J., 2020, Identyfikacja efektów w procesie resocjalizacji dziewcząt niedostosowanych społecznie na podstawie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, Czasopismo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej – Szkoła Specjalna, Nr 1 (302) 2020, Tom LXXXI, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa.
  • Strykowska J., 2005, Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Problemy. Diagnoza. Profilaktyka. Gnieźnieńska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Menedżerska Milenium, Gniezno.
  • Taranowicz I., Grotowska S., 2015, Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza ARBORETUM, Wrocław.
  • Urban B., 2000, Zaburzenia w zachowaniu a przestępczość młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2087377

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_52934_eto_22
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.