Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 2 | 2 | 79-90

Article title

The Role of STANAG Testing in Strengthening Interoperability of the Polish Armed Forces Within NATO Forces

Content

Title variants

PL
Rola egzaminów STANAG we wzmacnianiu partnerskiego współdziałania Polskich Sił Zbrojnych z siłami NATO

Languages of publication

Abstracts

PL
Ostatnie lata przyniosły ogromny postęp naukowy i technologiczny widoczny na współczesnym polu walki, pozwalający na wprowadzenie nowych systemów uzbrojenia i strategii prowadzenia działań zbrojnych. Oprócz wyzwań, jakie niosą ze sobą nowe środki i metody prowadzenia wojny, żołnierze stają przed coraz większą potrzebą wykorzystywania swoich umiejętności językowych, uczestnicząc w międzynarodowych operacjach wojskowych. Ujednolicenie kompetencji językowych jest warunkiem nie zbędnym dla prawidłowego funkcjonowania w międzynarodowym środowisku wojskowym, przyczyniając się do wzmacniania partnerskiego współdziałania z siłami NATO. Poniższy artykuł miał na celu omówienie roli egzaminów STANAG w rozwijaniu kompetencji językowych żołnierzy RP, co znajduje odzwierciedlenie w ramowym programie szkolenia językowego dla Polskich Sił Zbrojnych, ze szczególnym uwzględnieniem doskonalenia sprawności mówienia. Artykuł podkreślił wkład systemu testowania językowego według STANAG 6001 w rozwój interoperacyjności z wojskami sojuszniczymi, przedstawiającgłówne fazy tego procesu. W końcowej części autorka podjęła próbę ustalenia, w jakim stopniu ten proces jest faktycznie osiągalny.
EN
In recent years, scientific and technological advances have changed the modern battlefield, giving rise to new weapons systems and battle strategies. Apart from the challenges posed by new means and methods of warfare, soldiers are faced with an increasing need to rely on their language skills while joining multinational operations. To succeed in an international military environment, bridging the language gap is a must since it contributes to building and strengthening interoperability with NATO forces. The following article is intended to discuss the role of STANAG tests in developing language competence of Polish soldiers as reflected in the language training framework programme for the Polish military, with a focus on the speaking ability. Most importantly, the article highlights the contribution of language testing according to STANAG 6001 to developing interoperability with the Allies, presenting the main phases of the process. In the final part, the authoress attempts to determine to what extent this contribution is really made.

Year

Volume

2

Issue

2

Pages

79-90

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Polish Air Force Academy, Dęblin, Poland

References

  • Hughes A., Testing for Language Teachers, Cambridge University Press 2013.
  • Machulska B., Short Texts for STANAG Examination Practice, WSOSP, Dęblin 2014.
  • NATO BILC Handbook: English Language Teaching Faculty Development, 2020.
  • NATO BILC Handbook: Language Testing Seminar, 2000.
  • NATO BILC: A Glossary of Testing Terms, 2022.
  • Thornbury S., How to Teach Speaking, Pearson Education Limited 2005.
  • United States Army: Multinational Interoperability Reference Guide, 2016.
  • Weir C., Understanding and Developing Language Tests, Prentice Hall 1993.
  • Decyzja Nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 grudnia 2021 r. zmieniająca decyzję w sprawie kształcenia i egzaminowania ze znajomości języków obcych w resorcie obrony narodowej, Warszawa 2021.
  • Decyzja Nr 73/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kształcenia i egzaminowania ze znajomości języków obcych w resorcie obrony narodowej, Warszawa 2020.
  • NATO STANDARD ATrainP-5 Language Proficiency Levels, Edition A, Version 2, NATO Standardization Office 2016.
  • NATO Standardization Agreement STANAG 6001, Edition 5, NATO Standardization Office 2014.
  • Ramowy program nauczania języka angielskiego w siłach zbrojnych RP, Edycja III (Poziomy 1-3 wg STANAG 6001), Warszawa 2009.
  • Crossey M., Improving linguistic interoperability, https://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_22033.html.
  • Interoperability: Connecting Forces, https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_84112.html.
  • Model Egzaminu z Języka Angielskiego Poziom 2, Centralna Komisja Egzaminacyjna Języków Obcych Ministerstwa Obrony Narodowej, https://wsnjo.wp.mil.pl/pl/pages/modele-egzaminacyjne-2020-05-12-z/.
  • Model Egzaminu z Języka Angielskiego Poziom 3, Centralna Komisja Egzaminacyjna Języków Obcych Ministerstwa Obrony Narodowej, https://wsnjo.wp.mil.pl/pl/pages/modele-egzaminacyjne-2020-05-12-z/.
  • Monaghan R., Language and Interoperability in NATO: The Bureau for International Language Co-ordination (BILC), http://www.journal.forces.gc.ca/vol13/no1/doc/Monaghan%20EN%20page2332.pdf.
  • NATO Standardization, https://www.nato.int/structur/ac/135/50years_nato/chapters/2_standardization.htm.
  • STANAG 6001 for Non-Specialists, https://www.natobilc.org/files/STANAG%20for%20Non-Specialists_Modified_June2013%20doc%20(3).pdf.
  • STANAG 6001 Overview of Language Proficiency Levels, https://www.natobilc.org/files/STANAG%20for%20Non-Specialists_Modified_June2013%20doc%20(3).pdf.
  • Terms of Reference (TORs) of the Bureau of International Language Coordination, https://www.natobilc.org/documents/BILC%20Terms%20of%20Reference%20Edition%201v2%20(2016).pdf.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2182133

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_55676_asi_v2i2_12
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.